Ga naar inhoud

31 augustus 2023Vervoer

Goed gezien op de fiets: Waarom dat lampje zo belangrijk is

Ambulancebroeder Elbert: “Ik maak het vaak genoeg mee dat automobilisten mij niet eens zien als ik met een kermisverlichting van zwaailampen en sirenes achter ze rijd. Laat staan dat een automobilist je ziet wanneer je zonder verlichting in het donker op de fiets zit.”

Als je actief bent op TikTok, ben je hem misschien wel eens tegengekomen: Ambulancebroeder Elbert. Al zestien jaar werkt hij als freelance ambulancebroeder door het hele land en deelt video’s over zijn ervaringen via social media. Inmiddels doet hij dat voor 118.000 volgers, iets wat hij zelf nooit had verwacht. Zijn best bekeken video gaat over pesten en heeft maar liefst een miljoen views.

Wij spraken hem over veiligheid op de fiets, want over een paar weken breekt het najaar alweer aan. Een seizoen met knusse avonden en warme drankjes, maar ook met herfstig weer, kou en donkere ochtenden. Vooral op de momenten wanneer kinderen op de fiets naar school en de sportvereniging gaan, gebeuren er fietsongelukken. Aanrijdingen die in 20% van de gevallen voorkomen kunnen worden door goede fietsverlichting.

Lampje aan, kleine moeite

Een aanrijding met de fiets is zo gebeurd, weet hij uit ervaring. “Mensen beseffen niet hoe gevaarlijk het is om in het donker zonder verlichting te fietsen. Ook al let je zelf goed op of is het nog niet pikkedonker buiten, als een automobilist je niet ziet, is het een hele harde klap kan ik je vertellen. En als fietser ben je nu eenmaal de zwakkere verkeersdeelnemer, jij bent degene met het letsel. Je wilt niet weten hoeveel mensen er in een rolstoel zijn beland door zo’n stom ongeluk dat in de meeste gevallen voorkomen had kunnen worden met een simpel lampje. Een lichtje op je fiets is een kleine moeite en, om het maar even te zeggen zoals het is, veel goedkoper dan een begrafenis.”

“Het is altijd afwachten wat je aantreft”

Wanneer Elbert wordt opgeroepen omdat er melding is gedaan van een aanrijding, weet hij dat het slachtoffer negen van de tien keer meegaat naar het ziekenhuis. “Wanneer wij een oproep krijgen, weten we alleen dat het om een aanrijding gaat, met wat voor voertuigen en wat de leeftijd is van het slachtoffer. Vervolgens is het altijd afwachten wat je aantreft. En dat gaat van lichtere verwondingen zoals een verzwikte enkel of een klap van achter tot het meest vreselijke scenario waarbij iemand het niet meer kan navertellen”, vertelt Elbert.

Een zwarte maand

Vijf jaar terug ervaart Elbert vlak voor de kerst een dieptepunt in zijn carrière. In één maand tijd krijgt hij vier meldingen van ongevallen met fietsers zonder verlichting, waarbij het slachtoffer overlijdt. Elbert: “Toen was ik wel even klaar met mijn werk. Op zijn zachtst gezegd zijn dat niet de leukste ritten om te doen. Bovendien weet zo’n automobilist ook niet wat hij meemaakt. Stel je voor: je gaat ’s ochtends zoals altijd naar je werk, je stapt vroeg je auto in en opeens hoor je een enorme klap. In zo’n geval schrik je je als bestuurder natuurlijk helemaal rot. Ook al let je nog zo goed op, als iemand zonder verlichting in het donker fietst, zie je het te laat.”

Zet jezelf in de spotlight

Univé vindt het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de zichtbaarheid van fietsers in de donkere maanden van het jaar. Vanuit het partnership met Veilig Verkeer Nederland zetten we ons in voor een veilige buurt en veilige schoolomgeving. In het donker ben je verplicht je goed te verlichten. Goede vaste fietsverlichting heeft veel voordelen. Daar is VVN voorstander van. In de herfstperiode worden er in verschillende delen van het land fietsverlichtingsacties gehouden door de regionale Univé’s. Bijvoorbeeld het uitdelen van setjes fietslampjes (tijdelijke fietsverlichting) aan leden én niet-leden, met als bijbehorende boodschap je vaste fietsverlichting op orde te brengen.

Elbert draagt de actie een warm hart toe: “Ik vind het een super initiatief! Zelfs als één van de tien lampjes een aanrijding voorkomt, is het al een succes!”

Deel dit bericht