26 augustus 2021Reizen
Zo kan Univé helpen bij vertraging of een tegenvallend vakantieverblijf
We hebben het bijna allemaal wel een keer meegemaakt: een vlucht die flinke vertraging had, of een vakantieverblijf dat totaal niet overeen kwam met wat er beloofd was. In zo’n geval heb je vaak recht op een vergoeding, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Soms kun je er zelf uit komen met de luchtvaartmaatschappij of vakantie-aanbieder, maar dat is lang niet altijd het geval. Kom je er niet uit, dan kan Univé je helpen. Hieronder lees je het verhaal van de familie Kloon.
Acht uur vertraagde vlucht
De familie Kloon zou naar hun vakantieadres vliegen om 8 uur ’s avonds. Uiteindelijk vertrekt het vliegtuig pas om vier uur ’s nachts. Het gevolg: een lange nacht op Schiphol en een vakantie die in mineur begint. De familie vraagt een vergoeding aan bij de luchtvaartmaatschappij, maar die wordt afgewezen: ‘overmacht’, is de boodschap.
Juridische hulp
De familie Kloon liet het er niet bij zitten en klopte bij Univé Rechtshulp aan, om de situatie voor te leggen aan een jurist. In de Europese regels is namelijk vastgelegd dat er bij een vertraging van meer dan drie uur recht is op een vergoeding. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor vertragingen en welke rechten je dan hebt.
Toen onze jurist aan de slag ging, bleek de familie Kloon niet de enige te zijn. Meerdere passagiers hadden zich gemeld. Na het opvragen van de vluchtgegevens, boardingpassen en boekingsbevestiging, volgt het verlossende antwoord: er was geen sprake van overmacht en de luchtvaartmaatschappij moet dus gewoon een vergoeding bieden. Die boodschap laat de jurist ook aan de luchtvaartmaatschappij weten, waarna zij over de brug komen met een mooie vergoeding voor de gedupeerden.
Meer over Univé Rechtshulp
Misschien heb je ook vertraging gehad op vakantie en geen vergoeding gekregen, of viel de accommodatie bijvoorbeeld erg tegen. Kom je er niet uit met je reisaanbieder? Dan kun je terecht bij Univé Rechtshulp
Deel dit bericht