Ga naar inhoud

8 oktober 2014Gezondheid

Bemiddeling verkort wachttijd gemiddeld met 75%

‘Dat trek ik niet!’ Nog acht weken moeten wachten, terwijl ze dagelijks last had van haar ziekte; Merle (13) zag het niet zitten. Het overkomt meer mensen. Jaarlijks bellen 13.500 tot 14.500 mensen uiteindelijk de afdeling Zorgadvies & Bemiddeling. Meestal met succes, vertelt bemiddelaar Marie-Antoinette Elias. Gemiddeld verkorten wij de wachttijd met 75%.’

Sneller helpen

Het principe is simpel. Klanten die lang moeten wachten op een onderzoek, ingreep of behandeling en daar geen goed gevoel over hebben, kunnen bij Univé gratis wachtlijstbemiddeling inschakelen. In onderling overleg zoekt Univé dan een ziekenhuis of zelfstandige behandelcentrum dat sneller kan helpen. ‘De klanten kunnen ons altijd inschakelen’, benadrukt Elias. ‘In de meeste gevallen helpen wij ook, hoewel wij heel soms ‘nee’ moeten verkopen.’ Reden? Volgens de bemiddelaar ligt die meestal op medisch of persoonlijk vlak. “Als je arts je bijvoorbeeld doorverwijst naar een academisch ziekenhuis vanwege de specifieke expertise daar, dan hebben wij vaak ook weinig alternatieven. 

Na de ingreep

‘Ook de persoonlijke leefsituatie kan een rol spelen. Is er een partner? Een mantelzorger? Dat is bijvoorbeeld belangrijk als je naar het buitenland gaat voor een nieuwe heup. Waar Nederlandse ziekenhuizen na zo’n ingreep thuiszorg voor je regelen, doen ze dat in het buitenland niet. Dan moet je dus wel op iemand terug kunnen vallen. Dit geldt trouwens niet bij de vervanging van een heup in bijvoorbeeld Benidorm. Hier is het herstel bij inbegrepen.’ En wie betaalt de extra reiskosten? ‘De klant zelf’, antwoordt Elias. ‘En hij is verantwoordelijk voor het overdragen van zijn medische gegevens van de ene naar de andere arts. ‘Met het oog op privacy mogen wij dat als zorgverzekeraar niet doen. Wat dit concreet voor de klant betekent, verschilt per ziekenhuis. De ene keer regelen de artsen het zelf, de andere keer moet de klant het medisch dossier opvragen. Soms wordt daarvoor een vergoeding gevraagd. Elk ziekenhuis heeft zo zijn eigen protocol.’

44 weken winst

De extra inspanningen waren voor Hans Mentink geen reden om af te haken. ‘In mijn ziekenhuis moest ik een jaar wachten op een ablatie (ingreep bij hartritmestoornis – red.). Dat wilde ik niet. Ik wilde weer kunnen sporten. Lekker fietsen met mijn vrienden. Daar had het ziekenhuis weinig oren naar. Als ik wat anders wilde, moest ik maar naar de huisarts een nieuwe doorverwijzing ophalen. Die tipte mij naar mijn verzekeraar te bellen voor wachtlijstbemiddeling. Een goede zet. Dankzij hun hulp kan ik nu binnen acht weken worden geholpen in het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. Acht weken wachten in plaats van één jaar! Dat ik nu wel verder moet reizen, maakt me niets uit.’

Dit duurt me te lang

De moeder van Merle, Maureen Eeftink, hoefde ook niet lang na te denken. ‘Merle had zo’n last van haar ogen. Elke dag weer. We waren bang dat het haar schoolresultaten onder druk zou zetten. Dat wilde ze zelf ook niet. Maar ze kon pas over acht weken bij de oogarts terecht. Dat was ondenkbaar voor ons.’ Wachtlijstbemiddeling vond een plek voor Merle in het Oogziekenhuis Zonnestraal in Hoogeveen. ‘En mocht ik ooit weer eens denken: dit duurt me te lang. Dan bel ik ze weer.’ ‘Inmiddels merken wij wel dat ziekenhuizen en zorginkopers steeds efficiënter werken’, reageert Elias. ‘Daardoor zien wij de wachttijden korter worden, ook mede door de opkomst van zelfstandige behandelcentra. Wie een eerste indruk wil krijgen, kan kijken op www.unive.nl/zorgbemiddeling. Of ons bellen natuurlijk op telefoonnummer 088 131 16 17.’

Deel dit bericht