Ga naar inhoud

24 november 2022Gezondheid

Voorkom de winterblues

Winterdip, winterblues? Een winterdip is een (vaak milde) depressie die seizoensgebonden is, wat betekent dat de symptomen in de herfst beginnen en in het voorjaar weer verdwijnen. Een grote groep mensen heeft hier elk jaar mee te maken. 

Misschien herken je het wel: minder zin in activiteiten, minder energie en meer vermoeidheid, prikkelbaarheid, verhoogde eetlust en moeite met concentreren. De oorzaak ligt meestal bij een gebrek aan daglicht en de vermindering van lichtsterkte. Heb jij er ook (mentaal) last van als het buiten sneller donker wordt? Dan geven wij een aantal tips om goedgemutst de winter door te komen. 

Zes tips om vrolijker de winter door te komen 

  1. Zorg voor structuur en regelmaat
    Structuur en regelmaat zijn erg belangrijk voor je bioritme. Sta daarom elke dag op hetzelfde uur op en ga ook op hetzelfde uur slapen. Het is belangrijk dat je dat ritme ook min of meer in het weekend aanhoudt en dan niet aan de verleiding toegeeft om lang in bed te blijven liggen. 

  1. Beweeg en ga naar buiten
    In de wintermaanden is er minder daglicht. Hoe comfortabel het ook lijkt om op de bank te liggen met een kleedje, probeer toch overdag even naar buiten te gaan. Vooral in de ochtend heeft dat een gunstig effect. Bovendien zorgt bewegen op zich er ook al voor dat je beter in je vel zit omdat je door te bewegen een stof in je hersenen aanmaakt dat als een natuurlijk antidepressivum werkt. 

  1. Eet gezond en drink voldoende water
    Als je minder energie hebt, grijp je al sneller naar kant-en-klare maaltijden en ongezonde snacks. Probeer zeker in de herfst en winter gezond te eten: varieer voldoende en eet voldoende groenten en fruit. Belangrijk is ook om voldoende water te drinken. Zo voorkom je dat je uitdroogt, neem je beter voedingsstoffen op en voer je afvalstoffen beter af. Omdat je minder buiten komt, heb je in de donkere maanden al snel een tekort aan vitamine D, cruciaal voor sterke botten, tanden en spieren, en een goede weerstand. Bij gebrek aan vitamine D, neem je het beste een supplement in. Overleg wel even met je huisarts. 

  1. Verbeter de kwaliteit van je slaap
    Met minder of juist te veel slaap zul je merken dat je energie en welzijn alle kanten opspringt. Ga dus beter ’s avonds wat vroeger slapen en probeer ’s ochtends zo min mogelijk te blijven liggen of dutjes overdag te doen. Bovendien is het belangrijk om op tijd je schermen uit te zetten. Door het blauwe licht, verstoor je de aanmaak van het slaaphormoon melatonine waardoor je minder snel slaperig wordt en dus later gaat slapen en minder snel in slaap valt. 

  1. Maak vakantieplannen!
    Bekijk bijvoorbeeld nu al eens wat voor zomervakantie je wilt. Zoiets leuks voorbereiden zorgt er al voor dat je blij wordt. Je kan natuurlijk ook een break in de winter nemen. Een paar dagen naar een warmere bestemming kan wonderen doen… 

  1. Vraag om hulp
    Wanneer je klachten aanhouden of verergeren, neem dit dan wel serieus. Gaat je winterdip meer lijken op een winterdepressie, dan kan het verstandig zijn om contact op te nemen met je huisarts. Door de symptomen te herkennen en er openhartig over te praten, leer je om de depressie te voorkomen of te beheersen.  

Wist je dat…

wij vanuit Univé ook iets voor jou kunnen betekenen wanneer je last hebt van een stevige winterdip? Zo bieden we vanuit je zorgverzekering een vergoeding voor een mindfulness training. Kijk voor meer informatie op mijnunivezorg.nl.

Effectief hulpmiddel: lichttherapie  

Het is belangrijk om in de herfst en winter zoveel mogelijk licht tot je te nemen, om zo je gemoedstoestand te verbeteren. Het aanschaffen van een lichtlamp kan daarbij een uitkomst zijn. Een daglichtlamp compenseert het gebrek aan natuurlijk licht. Het licht van zo'n lamp is krachtig en de ultraviolet straling is weggefilterd. Deze lampen worden op het internet aangeboden in zeer uiteenlopende prijsklassen. Welke je ook kiest, het is in ieder geval belangrijk dat de lamp een lichtsterkte van minstens 10.000 lux heeft. Daarnaast is een grotere lamp beter omdat dan de kans het grootst is dat het licht op je ogen valt.

Deel dit bericht