Ga naar inhoud

11 april 2018Reizen

Varen in het buitenland? Denk aan de voorbereiding!

Vanaf het water beleef je een vakantieland heel anders dan vanaf de vaste wal. Daarom is het ook zo bijzonder om nieuwe plekken te verkennen met de boot. Ben je van plan te gaan varen in het buitenland? Bereid je dan wel goed voor. Want de regels voor bijvoorbeeld vaarbewijzen en verzekeringen zijn in de meeste Europese landen anders dan in Nederland.

Het juiste vaarbewijs op zak?

Controleer voor vertrek welk vaarbewijs je nodig hebt. Haal je in Nederland het Klein Vaarbewijs of het Groot Pleziervaartbewijs? Dan krijg je er een internationaal Engelstalig vaarbewijs bij. Dit zijn respectievelijk het ICC for inland waters en het ICC for inland and coastal waters.

Naast een vaarbewijs moet je in veel Europese landen ook een eigendomsdocument kunnen overhandigen. Een ICP is een eigendomsbewijs: het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen. Dit kun je via verschillende websites aanvragen. De regels voor de verplichte uitrusting van je boot, zoals reddingsvesten, EHBO-materialen, verlichting en boeien verschillen ook per land. De moeite waard om voor vertrek even uit te zoeken dus. 

Varen in Italië, Spanje, Griekenland of Kroatië? Zorg voor een geldig verzekeringscertificaat

Als je met je boot naar Italië, Spanje, Griekenland of Kroatië vaart (of met de boot op de trailer rijdt) dan moet je een certificaat meenemen waaruit blijkt dat de boot verzekerd is voor schade aan derden. Oftewel een bewijs dat je boot verzekerd is voor wettelijke aansprakelijkheid. Dit certificaat vraag je op bij de maatschappij waar de boot verzekerd is.

Op dit bewijs de volgende gegevens op staan:

  • Begin- en einddatum van de periode dat er gevaren wordt (binnen het vaarseizoen geldig van 1 april t/m 30 september);
  • Een y-registratienummer/kenteken als de boot sneller vaart dan 20 km p/u. Als de boot dit kenteken nog niet heeft, kun je dit aanvragen bij het RDW.

Tip: Zorg dat je dit certificaat minimaal twee weken voor vertrek aanvraagt. Een digitaal certificaat wordt meestal niet geaccepteerd, je moet een origineel exemplaar kunnen laten zien.

Meer handige weetjes over varen op Europese wateren 

  • Wist je dat je in Italië een boot mag huren tot 40pk, zonder vaarbewijs? Vaar je daar echter het meer van Lugano over, om even in Zwitserland te buurten? Dan loop je de kans op een flinke boete. In Zwitserland is een vaarbewijs namelijk wél verplicht.
  • In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester. Vervolgens moet je wel een paar dagen wachten op je vergunning. Daarom is het waarschijnlijk praktischer om een in Nederland het Groot Pleziervaartbewijs te halen. Heeft je boot een marifoon of wil je een schip huren in Kroatië, dan heb je daarnaast ook een marifooncertificaat nodig.
  • Gezellig aan de wijn of het bier? De regels voor alcoholgebruik zijn streng, ook in het buitenland. Waar je in Nederland als schipper niet meer dan 0,5 promille alcohol in je bloed hebben, is dit in bijvoorbeeld Kroatië 0,0%!
  • Ga je in Griekenland het water op moeten er minimaal twee personen aan boord zijn met een Groot Pleziervaartbewijs (ICC II). Of de schipper moet verklaren dat er een tweede persoon is met voldoende ervaring.

Kortom, zorg voor een goede voorbereiding om vervelende situaties en dure boetes bij de douane, in de haven of aan boord te voorkomen. Meer informatie vind je onder andere op www.vamex.nl of www.vaarbewijzen.nl. We hebben trouwens ook een blog geschreven over de belangrijkste vaarregels in Nederland

Check je bootverzekering

Met de bootverzekering van Univé kun je zelf de dekking kiezen die je nodig hebt. Standaard ben je WA verzekerd. Wil je ook verzekerd zijn voor diefstal, pechhulp of beschadiging van je boot? Kies dan voor een aanvullende dekking. Daarnaast heb je de keuze om je boot te verzekeren voor alleen Nederland of in Europa, op de binnenwateren of inclusief de Europese zeeën.

Deel dit bericht