Ga naar inhoud

3 september 2022Wonen

Identiteitsfraude: zo makkelijk word je opgelicht

Op een maandagavond had Erik samen met zijn vriendin de kinderen naar bed gebracht. Tijd om te relaxen, dacht hij. Nog snel opende hij zijn mailbox om te checken of hij iets gemist had. Maar daar zag hij iets vreemds…

Bestellingen van ruim duizend euro

“Ik had een stuk of acht mailtjes ontvangen van een grote webshop,” vertelt Erik. “Daar had ik zelf geen account, dus ik dacht in eerste instantie dat het spam was. Dus ik controleerde het mailadres van de afzender om zeker te weten dat ik de mails kon verwijderen. Maar de mails leken echt. De website klopte en het telefoonnummer klopte. Daar schrok ik van, want het waren acht bestellingen met een totale waarde van ruim duizend euro. Gelukkig was de helpdesk van de webshop direct beschikbaar en zij gaven aan dat het daadwerkelijk vanuit mijn account met mijn naam en e-mailadres was besteld, maar met een afwijkend verzendadres.”

Zo kwam Erik erachter dat zijn e-mailadres gehackt was. De cybercriminelen moesten immers het e-mailadres verifiëren voordat ze een account konden aanmaken op Eriks naam. Deze mail heeft Erik zelf nooit gezien, dit is dus buiten zijn zicht gebeurd.

Bewijzen dat je slachtoffer bent

De zogenaamde bestellingen zouden achteraf betaald worden door middel van AfterPay. Hiervoor hadden de cybercriminelen ook de gegevens van Erik gebruikt om een account aan te maken. De dame van de helpdesk bij de webshop had dergelijke fraude nog niet eerder meegemaakt, maar haar collega gaf direct aan dat dit schering en inslag is tegenwoordig. Erik: “Die wist ook snel hoe te handelen. Ik heb verzocht om mijn account te blokkeren en de bestellingen te annuleren. Dat laatste kon echter niet meer, want de opdracht was al verzonden naar het centrale depot.”

Dus klopte Erik aan bij AfterPay, om te voorkomen dat ze de vordering van ruim duizend euro bij hem komen claimen: “En dan moet je dus als slachtoffer aantonen dat jij niet degene bent geweest die de bestellingen heeft geplaatst. Zij raadden mij aan om zo snel mogelijk aangifte te doen bij de politie. De vordering werd bevroren en achter de schermen is het gelukkig opgelost. Maar het was zeker een spannende situatie om in te geraken.”

De 3 tips van Erik om cyberschade te voorkomen:

  1. Zorg dat je vooral niet één makkelijk wachtwoord gebruikt voor meerdere accounts
  2. Verander je wachtwoorden regelmatig
  3. Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts

Beperk de schade, bel de Cyberhelpdesk!

Wil je weten wat je moet doen als je zelf in een dergelijke situatie terechtkomt? De experts van Univé helpen je graag bij vragen over cybercrime: twijfel je over de betrouwbaarheid van een e-mail, of is je computer gehackt? Je kunt 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk: 0592 74 22 22. Je krijgt dan direct advies en ondersteuning op afstand door experts. Cyberhulp is standaard bij alle verzekeringen van Univé. Kijk voor meer informatie op unive.nl/cyberhulp.

Deel dit bericht