Ga naar inhoud

24 mei 2018Vervoer

E-bike onderzoek 2018

De e-bike wordt steeds vertrouwder in het Nederlandse straatbeeld. Inmiddels heeft zelfs 21% van de Nederlanders een e-bike. We worden ons echter ook steeds bewuster van de mogelijke gevaren die daarbij horen. Deze en andere interessante conclusies komen naar voren in een uitgebreid onderzoek naar de e-bike in Nederland.

Onlangs deed onderzoeksinstituut GfK voor Univé onderzoek naar het bezit en gebruik van e-bikes in Nederland. Daarnaast peilden we hoe Nederlanders over het vervoermiddel denken. De uitkomsten zie je in onderstaande infographic. Onder de afbeelding lichten we de 5 belangrijkste uitkomsten verder toe.

1. Meer Nederlanders hebben een e-bike

Van de 1.000 deelnemers aan het onderzoek gaf 21% aan een e-bike te bezitten. Een behoorlijke toename ten opzichte van 2016. Toen voerden we dit onderzoek voor het eerst uit en stond er bij 16% van de ondervraagden een e-bike in de schuur.

2. We vinden de e-bike gevaarlijker

Maar liefst 37% van de ondervraagden vindt de e-bike een gevaarlijk vervoersmiddel. Toen we dezelfde vraag twee jaar geleden stelden zag 31% de e-bike als een fiets met risico’s. Dat vinden medeweggebruikers ook. Die beoordeelden de e-biker in 2016 nog met een 6,1 maar stellen dat cijfer nu bij naar een 5,9.

3. Tijd voor meer veiligheid

Gelukkig hebben Nederlanders ook ideeën over hoe het veiliger kan. Zo vindt 68% van de ondervraagden een maximum snelheid voor e-bikes een goed idee. Ook voorstellen als het monteren van zijspiegels, het dragen van een helm en het verplicht volgen van een cursus worden positief ontvangen.

4. De smartbike: onbekend maar interessant

Een andere innovatie in de fietswereld is de smartbike. De fiets staat dan via een chip in verbinding met je smartphone, wat allerlei interessante mogelijkheden biedt. Zoals het tracken van je fiets, zodat die makkelijk terug te vinden is na diefstal. In Nederland heeft 83% echter nog nooit of nauwelijks van de smartbike gehoord. Na uitleg vindt 62% het wél een interessante optie.

5. De e-bike wordt vaker verzekerd

Nederlanders zijn zuinig op hun e-bikes. Dat zien we ook terug in het aantal e-fietsers dat hun geliefde vervoermiddel verzekerd heeft. In 2016 lag dat aantal nog op 65%, maar in 2018 geeft 71% van de respondenten aan de e-bike verzekerd te hebben. Zo’n e-bike verzekering dekt bijvoorbeeld schade bij diefstal en beschadiging en biedt hulp bij pech onderweg.

Wil je alle resultaten van het onderzoek nalezen? Dat kan in het rapport E-bike Onderzoek 2018.

Deel dit bericht