Ga naar inhoud

3 maart 2015Vervoer

16 jaar, dus een scooter of brommer?

Je kind wordt 16 jaar en wil dolgraag een scooter of brommer. Dat is tegenwoordig niet meer een kwestie van aanschaffen en wegrijden. Eerst moeten er een aantal dingen geregeld worden: een rij- en kentekenbewijs, een verzekering en natuurlijk een helm. Het is namelijk verplicht een helm te dragen. Deze helmplicht geldt vanaf 1 januari 2023 ook voor snorfietsen.

Sinds 2006 moet iedereen die op een brommer, snorfiets of scooter wil rijden, in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Volwassenen die al een rijbewijs A of B hebben, mogen daarmee ook brommer rijden. Jongeren moeten eerst het rijbewijs AM halen. Net als bij de auto, bestaat ook dit examen uit een theorie- en een praktijkgedeelte.. Het theoriecertificaat moet gehaald zijn voordat je lessen mag volgen of een praktijkexamen mag doen. Het theoriecertificaat is anderhalf jaar geldig en je kind mag al vanaf 15,5 jaar gaan voor het theorie-examen. Rijlessen en praktijkexamen zijn mogelijk vanaf zijn 16e verjaardag.

Kenteken en verzekering

Is het scooterrijbewijs gehaald, dan kun je overgaan tot aanschaf van het voertuig. Je kunt een gloednieuwe scooter kopen, maar dan ben je veel duurder uit dan wanneer je kiest voor tweedehands. Wat het ook wordt, vergeet niet dat een helm verplicht is.

Ook moet het kenteken op de naam van je kind komen en de bromfiets moet WA verzekerd zijn. Rijden zonder rijbewijs of zonder verzekering leidt tot hoge boetes. De bromfiets kan ook uitgebreid verzekerd worden, zodat je kind bij schade aan de eigen bromfiets een vergoeding kan krijgen

Voor- en nadelen

De voordelen van een scooter zijn duidelijk. Zo kun je gemakkelijk grote afstanden afleggen in een korte tijd. Maar nadelen zijn er ook. Naast eenmalige kosten zoals de aanschaf van het voertuig en het behalen van het rijbewijs, zijn er ook terugkerende kosten zoals: benzine, reparaties, de scooterverzekering en eventuele verkeersboetes. Deze kosten kunnen vrij hoog oplopen.

Kwetsbaar in het verkeer

Naast de hoge kosten is ook de verkeersveiligheid een punt van aandacht. Op een scooter of bromfiets ben je behoorlijk kwetsbaar. Jongeren hebben vaak minder ervaring als verkeersdeelnemer, waardoor risico’s mogelijk minder snel herkend worden en onderschat worden. Jaarlijks overlijden gemiddeld 47 brom- en snorfietsers en komen er 2.500 met ernstige verwondingen in het ziekenhuis terecht als gevolg van een verkeersongeval. Met de helmplicht hoopt de overheid ernstig hoofdletsel bij ongelukken te voorkomen.

Wel of geen scooter? Bespreek met je kind wat een goede keuze is.

Deel dit bericht