Alleen maar winnaars bij de Special Olympics in Twente

Juni 2022 in het Fanny Blankers-Koen Stadion (FBK-Stadion) in Hengelo. Ruim 2.300 sporters doen mee met de Special Olympics Nationale Spelen. En het werd één groot feest. Jellie Ponne werkt bij Univé Supporter van Sport, het sponsorprogramma voor sporten en bewegen. “Ik heb nog nooit zoveel blije gezichten gezien! Samen sporten en bewegen, veel publiek, een echte openingsceremonie én voor iedereen een medaille. Ik kreeg er gewoon kippenvel van.”

“Sporten en bewegen is voor mensen met een verstandelijke beperking niet vanzelfsprekend. Maar het is voor hen net zo belangrijk als voor jou en mij. Het helpt om lekker in je vel te zitten. Daarom hebben we als Univé Supporter van Sport samen met het Fonds Gehandicaptensport de Special Olympics omarmd. Samen willen we het ook voor deze bijzondere groep sporters zo gemakkelijk mogelijk maken om te sporten. Ervoor zorgen dat je bij de vereniging om de hoek kunt sporten, ook al heb je een beperking.”

Aftrap en voorrondes

“De Special Olympics Nationale Spelen in Twente begonnen eigenlijk al vóór het sportweekend in juni. Met de aftrap van de Spelen voorafgaand aan een wedstrijd van FC Twente in de Grolsch Veste (het stadion van FC Twente). Een aantal sporters met een verstandelijke beperking mocht onder luid applaus de wedstrijd van FC Twente openen. Op het veld, in een vol stadion, zwaaiden ze met grote vlaggen. Heel mooi was dat! En er waren in 14 Twentse gemeenten ook voorrondes voor de Spelen. Univé Oost heeft echt enorm veel activiteiten in de regio georganiseerd om aandacht te vragen voor dit evenement. Zonder hen was het niet zo’n feest geworden.”

Opening van de Spelen

“De opening van de Spelen vond ik heel indrukwekkend. Onder politiebegeleiding kwamen de sporters het FBK-stadion binnen. Daar liepen ze een ronde door het hele stadion, toegejuicht vanaf de volle tribunes. Je ziet dan wat het betekent voor de deelnemers. Van tevoren zie je al die gespannen koppies. En daarna alleen maar blije gezichten. Dan is er alleen maar plezier.”

Elkaar ontmoeten

“In Hengelo bij het FBK-stadion was er ook een echt Olympisch dorp gebouwd. Daar konden de sporthelden elkaar en hun familie ontmoeten. Het gaat tijdens de Special Olympics namelijk niet alleen om de sport, maar ook om elkaar ontmoeten. Ik wist van tevoren niet hoe belangrijk dit sportevenement was voor de sporters. En ook voor de achterban, hebben we gemerkt. Zij zien dat hun kind lekker in hun vel zit, dat is fantastisch. Er waren lege spandoeken beschikbaar waarop iedereen een eigen tekst kon zetten. Zo kon iedereen aanmoedigen. En aangemoedigd werd er! De spandoeken waren in een mum van tijd op.”

Ambassadeurs

“Het belangrijkste is voor mij toch wel dat zoveel sporters met een verstandelijke beperking tijdens de Special Olympics enorm veel plezier hebben gehad. Ze voelden zich echt bijzonder, met al het publiek en alle aanmoedigingen. Wat bijvoorbeeld heel mooi was, was de rol van de ambassadeurs. Dat waren allemaal mensen met een verstandelijke beperking die zelf ook meededen met de Spelen. Zij gaven interviews en vertelden het publiek en de media over de Spelen. Eén van de ambassadeurs zei bij de opening: ‘Iedereen is altijd een winnaar.’ En dat is precies hoe de deelnemers het voelen: we zijn allemaal winnaars.”