Veilig betalen
In de huidige tijd krijgen we steeds vaker te maken met cyberincidenten en phishing mails. Wij begrijpen dus dat je mogelijk twijfelt aan de echtheid van onze mails. Hierdoor kan het gebeuren dat je niet op een link durft te klikken die wij hebben gestuurd. Er zijn gelukkig een aantal kenmerken waaraan je kunt zien dat de mail daadwerkelijk van ons afkomstig is. Je herkent onze mails aan de volgende kenmerken:
- Jouw achternaam en klantnummer staan altijd vermeld in het betaalbericht.
- De afzender is Univé.
- Als je op een betaallink klikt, kom je altijd op een Univé-pagina.
- De betaallinks beginnen altijd met: https://betalen.unive.
- Onderaan de mail vind je een veiligheidscheck.
Veilig betalen met onze veiligheidscheck
Onderaan onze betaalmails vind je altijd een veiligheidscheck. Door op de link te klikken, kun je controleren of de mail door ons is verzonden. En dus ook of je veilig kunt betalen.
Je kunt ook altijd je openstaande facturen betalen via Mijn Univé. Twijfel je of een betaalmail echt is? Log dan in via Mijn Univé en klik op 'Facturen en betalen' in het menu links. Als er nog een rekening betaald moet worden, zie je dat hier terug. Je kunt de rekening meteen betalen met de betaallink.
Zo zien onze betaal-sms’jes eruit
Soms sturen wij je een sms met daarin een betaallink. Dit doen we om je erop te attenderen dat de uiterste betaaldatum bijna is verstreken. Je herkent onze smsjes aan de volgende kenmerken:
- Jouw achternaam staat altijd vermeld in de sms.
- De betaallinks beginnen altijd met: https://betalen.unive.
- Een sms krijg je altijd alleen als herinnering en pas nadat je een betaalbericht van ons hebt ontvangen per mail of post.
Soms kun je gebeld worden door een Robocall, een geautomatiseerd telefoontje.
Ben je gebeld door iemand namens Univé en klonk het als een robotstem?
Dat kan kloppen. Als je een rekening nog niet hebt betaald, belt een systeem je om dit te vertellen.Twijfel je of het echt is? Log dan in op Mijn Univé of de Univé App. Ga naar ‘Facturen en betalen’. Daar zie je of je nog een rekening hebt openstaan. Je kunt die daar ook meteen betalen.
Verdacht bericht ontvangen?
Vertrouw je de mail niet en wil je toch van ons de bevestiging dat de mail of sms daadwerkelijk door ons is verzonden? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Heb je geklikt op een phishinglink?
Als je op een phishinglink hebt geklikt, scan jouw laptop of computer dan met antivirussoftware. Doe dit voordat je internetbankiert of inlogt in Mijn Univé. Verander daarna voor de zekerheid jouw wachtwoorden.Je kunt ook contact opnemen met onze Cyberhelpdesk. Zij kijken met je mee en helpen je graag verder. Heb je toch een bedrag betaalt aan een verkeerd persoon of organisatie? Doe dan altijd aangifte bij de politie.