

Lisa van Olst over omgebouwde camperbus verzekeren
Hier moet je volgens Lisa op letten bij het verzekeren van een omgebouwde camperbus
We spraken Lisa uitgebreid over wat er allemaal komt kijken bij het ombouwen van een camper. Ze vertelt hoe het zit met de verzekering en waarom de waardebepaling zo belangrijk is.
Hoe verzeker je een omgebouwde camperbus?
Lisa: “het allerbelangrijkste is dat de bus officieel als kampeerauto geregistreerd is bij de RDW. Pas dan kun je de camper ook echt als camper verzekeren.”
Hoe zit het met de verzekering tijdens het ombouwen?
“Dat is een lastige periode,” vertelt Lisa. “De dekking kan vervallen als je bezig bent met de ombouw. Je gebruikt het voertuig dan namelijk anders dan waarvoor die verzekerd is.” Er zijn volgens Lisa drie opties tijdens de ombouw:
1. Het voertuig doorverzekeren als auto of bedrijfswagen, afhankelijk van het type busje of auto. Check wel met je verzekeraar of dit kan en mag.
2. Het voertuig schorsen bij de RDW. Let er dan wel op dat je er niet mee mag rijden. Door de schorsing vervalt ook de verzekeringsplicht, maar let op: het voertuig is in deze periode dan ook niet verzekerd voor schade, zoals diefstal, brand of vandalisme.
3. Een speciale ombouwverzekering afsluiten. Deze biedt Univé niet, maar sommige verzekeraars hebben dit wel.
“Mijn advies: neem altijd even contact op met de verzekeraar. Bij Univé kijken we graag met je mee.”
Welke documenten heb je nodig om je omgebouwde camperbus te verzekeren?
Bij een zelf omgebouwde camper is de waarde niet standaard bekend. Daarom vraagt Univé om nota’s van materialen of eventueel een taxatierapport of waardebepaling door een erkend bedrijf.
Lisa: “ de waarde die je opgeeft, is belangrijk voor je premie én voor de vergoeding bij eventuele schade. Geef dus altijd de juiste documenten door.”
Wat is precies meeverzekerd bij Univé?
“Alles wat je zelf hebt ingebouwd is meeverzekerd, zolang het is opgenomen in de waardebepaling van de camper,” legt Lisa uit. “Denk aan vaste elementen, zoals een keukenblok, een vast bed of opbergruimte. Verder zijn je inboedel en accessoires bij WA+ en All Risk standaard tot € 1.000 meeverzekerd. Maar je kunt dit uitbreiden tot € 5.000, als je spullen bijvoorbeeld meer waard zijn. Denk hierbij aan spullen zoals een matras, servies en beddengoed.”
Verder is gebruik in het buitenland ook standaard meeverzekerd. Maar let op: als je pech krijgt in het buitenland, moet je hier apart een pechhulpdekking voor afsluiten. Ook is het goed om te weten dat je bij pech geen vervangende camper krijgt. “Je krijgt dan maximaal drie dagen een vervangende personenauto mee.”
Waar moet je verder extra op letten?
Geef aan hoe je de camper gebruikt. “Gebruik je hem alleen voor vakanties, dagelijks vervoer of ook voor verhuur? Dat heeft allemaal invloed op je premie.” Daarnaast raadt Lisa altijd een inzittendenverzekering aan: “dit geldt eigenlijk voor alle voertuigen, maar sluit áltijd een inzittendenverzekering af. Daarmee zijn jij en je passagiers goed verzekerd bij letsel of schade. Dat wordt nog wel eens vergeten.”
Lisa’s belangrijkste tips op een rij
- 1
Laat je goed informeren over de eisen van de RDW
“Dan weet je waar je aan moet voldoen. Je kunt ook contact opnemen met een ombouwbedrijf. Die kan je vertellen aan welke eisen je camper moet voldoen. Zo ben je op voorhand al zo goed mogelijk geïnformeerd over wat je te wachten staat.”
- 2
Zorg dat je de waarde van je camper goed kunt onderbouwen
Verzamel alle aankoopbonnetjes of laat een erkend taxatiebedrijf je camper taxeren. Hiermee stel je officieel de waarde vast. “Dit is vooral handig als je bij All Risk kiest voor de aanschafwaarderegeling. Daarmee krijg je bij total loss of diefstal de aanschafwaarde van je camperbus terug. Het taxatierapport is daarbij een goed middel voor het vaststellen van de aankoopwaarde."
- 3
Kies een dekking die past bij hoe je de camper gebruikt
“Wil je alle schade aan je camperbus verzekeren? Dus ook je ombouw en interieur? Dan zul je de camperbus All Risk moeten verzekeren.”
- 4
Neem contact met ons op
“Wil je jouw omgebouwde camperbus verzekeren of heb je vragen? Neem gerust contact op met één van onze Univé-winkels. We denken graag met je mee.”
De 3 meest voorkomende fouten bij het verzekeren van een omgebouwde camperbus
Volgens Lisa gaan er nog wel eens wat dingen mis bij het verzekeren van een omgebouwde camperbus. En dat kan gevolgen hebben voor je dekking en schadevergoeding. Dit zijn de meest voorkomende fouten.
De waarde van de camper te laag inschatten
Leg de waarde van de camper altijd goed vast met behulp van nota’s of een taxatierapport. Zo voorkom je discussies bij schade.
Vergeten te melden dat je de camper verhuurt
Bij verhuur is het risico op schade groter. Dit wil je dus goed verzekerd hebben. Als je het niet doorgeeft, ben je ook niet verzekerd voor deze schade.
Er van uit gaan dat het voertuig tijdens het ombouwen automatisch verzekerd blijft
Omdat het gebruik van het voertuig verandert, kan het zijn dat je geen dekking meer hebt.
“Bij Univé profiteer je van tweede voertuigkorting. Dat betekent dat je dezelfde no-claimkorting van je auto op je camper krijgt, ook als je daar nog geen schadevrije jaren op hebt gebouwd. Dat scheelt flink in de premie.”

Informatie gecontroleerd door expert camperverzekering
Lisa van Olst
Lisa werkt sinds september 2024 in de Univé-winkel in Dalfsen. Daarvoor was ze al een jaar werkzaam op het adviescentrum van Univé Dichtbij in Zwolle. “Het leukste aan mijn werk vind ik dat ik mensen echt inhoudelijk verder kan helpen. Zeker bij onderwerpen die niet alledaags zijn, zoals het verzekeren van een zelf omgebouwde camper. Daar komt veel meer bij kijken dan je misschien denkt.”