Ga naar inhoud

10 januari 2023Ondernemen

Hoe werd Kaartje2go een succesvolle webshop?

© Frans Paalman

Online een mooie kaart kiezen, laten printen én versturen, voor welke gelegenheid dan ook. Met dat idee voor een webshop ging Foppe Strikwerda samen met zijn neef Klaas Korte 16 jaar geleden aan de slag. Inmiddels is Kaartje2go uitgeroepen tot de beste webshop van Nederland in 2022. Hoe werd het bedrijf zo succesvol? 

Kaartje2go ging al direct goed van start en dat was volgens Foppe onder meer te danken aan de kennis die de neven hadden van de nieuwste technieken in printing en marketing. “Toen ik nog werkte als marketeer was ik geïnteresseerd in alles wat op het internet mogelijk was. Zoekmachinemarketing stond nog in de kinderschoenen. Onze concurrenten deden er nog helemaal niet aan, wij wel. Dan heb je snel een mooie positie veroverd. Binnen de kortste keren stond Kaartje2go in de top drie van de zoekmachines.”  

De sprong wagen 

Ideeën voor een webshop uitwerken, dat is één. Maar om het bedrijf echt te starten en je vaste baan vaarwel te zeggen, dat is iets anders. ”In de zomer zijn we begonnen met het bedrijf en in november heb ik mijn baan opgezegd”, vertelt Foppe. “We waren toen nog niet eens in de lucht, dus omzet was er nog niet. Veel mensen verklaarden me voor gek, want ik had een hypotheek, twee jonge kinderen en een studerende vrouw. Maar ik was ervan overtuigd dat het ging lukken. Ik heb het eerste half jaar nog wat zzp-klussen gedaan, maar in mei was de omzet al hoog genoeg om er een inkomen uit te halen. Wel had ik bij Univé een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Want als ik door ziekte lang of permanent uit de roulatie zou raken, kon ik niet op een werknemersregeling terugvallen. Dat risico vond ik te groot.” 

Zaken goed regelen en schade voorkomen 

Over de andere risico’s maakte Foppe zich in de startfase amper zorgen. De webshop werd gerund vanaf de zolder thuis, er was geen bedrijfspand of inventaris, geen voorraden en geen machines die verzekerd moesten worden. “Ons grootste risico was dat de hele onderneming niet zou slagen”, zegt Foppe. “Daar ging onze aandacht naar uit. Pas toen we groeiden, kregen we meer oog voor de bedrijfsrisico’s. Ik beperk die het liefst door zaken goed te regelen en in te zetten op preventie. Wat dan overblijft, zijn omstandigheden die je niet kunt voorzien. We hebben met de adviseur van Univé besproken hoe we met die risico’s konden omgaan en we hebben toen ook een aantal zakelijke verzekeringen afgesloten.” 

Cyberrisico en de menselijke factor 

Niet alleen schadeverzekeringen voor inventaris en kantoorpand en verzekeringen voor medewerkers zijn van belang voor een webshop. Omdat zakendoen via het internet plaatsvindt, verdient het cyberrisico extra aandacht. “Dat is zeker een belangrijk aandachtspunt”, vindt Foppe. “De menselijke factor maakt daarbij een groot verschil. Als je niet weet waar je op moet letten, kan er sneller iets misgaan. En als je gebruikmaakt van standaardsoftware moet je tijdig updaten, anders loop je een groot risico om slachtoffer te worden. Bij Kaartje2go hebben we het cyberrisico beperkt door zelf onze systemen te ontwikkelen. Bovendien zijn onze medewerkers IT-specialisten die de risico’s maar al te goed kennen. Het zit in ons dna om alert te zijn op cyberincidenten. We gebruiken de Cyber Fit Service van Univé niet, maar ik kan me voorstellen dat veel ondernemers die online zaken doen daar hun voordeel mee kunnen doen.”  

Luisteren naar de klant 

Kaartje2go heeft een stevige groei doorgemaakt en er werken inmiddels meer dan 100 mensen. Foppe is van mening dat je je als bedrijf het beste onderscheidt door een meer dan goede service. “Met een webshop ken je je klanten niet persoonlijk. Je moet dus extra goed luisteren naar hun vragen en hun klachten. Zet een stap extra en wees ruimhartig op het moment dat een klant een probleem heeft of als er iets misgaat met de bestelling. Je klant moet niet alleen maar tevreden zijn, je moet hem echt blij maken. Omdat die klantgerichtheid zo belangrijk is, is die helemaal ingebakken in onze bedrijfscultuur. Dat we nu de beste webshop in Nederland zijn, zie ik als een erkenning dat we het goed doen.”  

Nieuw merk ontwikkelen 

Wat zijn nu de verdere plannen voor Kaartje2go? Gaat de webshop verder groeien door meer diensten en producten aan te bieden? “Kaartje2go richt zich op de particuliere consument”, aldus Foppe. “Dat blijft zo. Maar er blijkt ook een grote zakelijke markt te zijn. Als je die wilt bedienen,  vraagt dat om een andere aanpak en een ander soort bedrijf. Daarom ben ik teruggekeerd naar de zolderkamer om een nieuw merk te ontwikkelen: Print.one. Hier kunnen bedrijven en organisaties ervoor zorgen dat medewerkers of klanten op het juiste moment een gepersonaliseerd kaartje krijgen, volgens een vrijwel volledig geautomatiseerd proces. Het is geweldig leuk om weer als startup achter de tekentafel te zitten en alle uitdagingen en risico’s opnieuw onder ogen te zien.” 

Deel dit bericht