Ga naar inhoud

23 september 2025Ondernemen

Hoe Kaartje2go uitgroeide tot een succesvolle webshop

Online een kaart kiezen, laten drukken en versturen. Voor elke gelegenheid. Met dat idee begonnen Foppe Strikwerda en zijn neef Klaas Korte zestien jaar geleden Kaartje2go. En met succes: in 2022 werd Kaartje2go uitgeroepen tot de beste webshop van Nederland.

Snelle start door slimme aanpak

Vanaf het begin ging het goed met Kaartje2go. Dat kwam mede door de kennis van Foppe en Klaas over online marketing en printtechniek. Foppe: “Ik werkte eerder als marketeer en volgde alles over het internet. Zoekmachinemarketing stond toen nog in de kinderschoenen. Onze concurrenten deden daar nog niets mee, wij wel. Dan heb je snel een mooie positie veroverd. Binnen de kortste keren stond Kaartje2go in de top drie van de zoekmachines.” 

De sprong naar ondernemerschap

Een webshop bedenken is één ding, maar je baan opzeggen en volledig gaan ondernemen is een grote stap. Foppe durfde die stap te zetten. “We begonnen in de zomer met het bedrijf. In november zegde ik mijn baan op, zonder dat we al omzet hadden. Veel mensen verklaarden me voor gek: ik had een hypotheek, twee jonge kinderen en een studerende vrouw. Maar ik geloofde erin.”

In de eerste maanden deed Foppe nog wat zzp-werk. Na een half jaar was de omzet hoog genoeg om ervan te leven. Wel sloot hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering af bij Univé. “Ik vond het risico te groot om bij ziekte zonder vangnet te zitten.”

Zaken goed regelen en schade voorkomen

In de startfase maakte Foppe zich weinig zorgen over andere risico’s. “We werkten vanuit huis, dus we hadden geen pand, voorraden of dure machines. Ons grootste risico was: lukt het of niet?” Toen het bedrijf groeide, kwamen ook andere risico’s in beeld. Foppe: “We bespraken met Univé hoe we met de risico’s om konden gaan en sloten een aantal zakelijke verzekeringen af.”

Aandacht voor cyberveiligheid

Voor een webshop is cyberveiligheid belangrijk. “Het grootste risico is de menselijke fout", zegt Foppe. “Je moet weten waar je op moet letten en je software op tijd updaten. Wij ontwikkelden daarom onze systemen zelf. Onze IT-specialisten weten wat ze doen. We gebruiken de Cyber Fit Service van Univé niet, maar ik zie zeker de meerwaarde voor andere ondernemers.”

Luisteren naar de klant

Kaartje2go groeide door naar meer dan 100 medewerkers. De sleutel? Klantgericht werken. “In een webshop ken je je klant niet persoonlijk. Dus moet je extra goed luisteren. We zetten altijd een stap extra als er iets misgaat. Niet alleen een oplossing bieden, maar de klant écht blij maken. Dat zit bij ons in de bedrijfscultuur. Dat we nu de beste webshop in Nederland zijn, zie ik als een erkenning dat we het goed doen.” 

Nieuw merk ontwikkelen

Wat brengt de toekomst? Foppe: “Kaartje2go blijft zich richten op consumenten. Maar we zagen ook kansen in de zakelijke markt. Daarom ben ik een nieuw merk gestart: Print.one. Daarmee kunnen bedrijven automatisch gepersonaliseerde kaartjes versturen naar klanten of medewerkers. Net als vroeger werk ik weer vanuit de zolderkamer. Het voelt als opnieuw beginnen. En dat is geweldig.”

Cyber Fit Service

Meer weten over de Cyber Fit Service van Univé? Met de Cyber Fit Service word je een jaar lang gratis getraind in het herkennen van verschillende vormen van cybercrime. Zo leer je hoe je veiliger online kunt ondernemen. Ben je klant bij Univé? Dan doe je een jaar lang gratis mee.

Lees meer over de Cyber Fit Service van Univé

Deel dit bericht