Ga naar inhoud

6 oktober 2021Vervoer

Kies je voor een elektrische, hybride of benzineauto?

Wanneer het tijd is voor een andere auto, komt vanzelf de vraag naar boven of je voor een elektrische, hybride of benzinevariant gaat. Wij vertellen je graag meer over de verschillen tussen deze types, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken. 

Of je nu de beste keuze wilt maken voor het milieu of voor je eigen portemonnee, er zijn allerlei overwegingen wanneer het om auto’s gaat. Met een elektrische auto stoot je geen CO2 meer uit, maar daarmee heb je wel hogere aanschafkosten. Wij zetten de kosten en subsidies op een rij voor je. 

De kosten per autotype 

De aanschafprijs van een elektrische auto is het hoogst van deze drie typen. Een plug-in hybride is vaak zo’n 10% duurder dan de benzinevariant. De brandstofkosten zijn voor een benzine- of dieselauto, maar ook voor een plug-in hybride auto, veel hoger dan de stroomkosten om een elektrische auto te laten rijden. Hiermee verdien je de hogere aanschafkosten deels terug. 

Voor zakelijke rijders is de bijtelling ook belangrijk. Elk jaar betaal je voor een benzineauto of plug-in hybride auto 22% van de cataloguswaarde aan de Belastingdienst om er ook privé in te mogen rijden. Kies je voor een elektrische auto, dan is dat tarief veel gunstiger. Voor elektrische auto’s die in 2021 nog op kenteken zijn gezet, betaal je 12% bijtelling over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde. Voor 2022 geldt 16% over de eerste € 35.000. Over het bedrag daarboven is wel de volledige 22% verschuldigd.  

Qua wegenbelasting ben je met een elektrische auto het voordeligst uit. Daarvoor hoef je namelijk geen wegenbelasting te betalen in 2022. Voor een plug-in hybride auto betaal je de helft van het normale tarief en voor een benzine- of dieselauto betaal je het volle pond.  

De subsidies 

Voor een nieuwe volledig elektrische auto kun je in 2022 € 3.350 subsidie aanvragen bij de overheid. Dit bedraagt gaat de jaren daarna verder omlaag. Voor tweedehands auto’s blijft het subsidiebedrag tot 2025 op € 2.000 staan. Deze subsidie is alleen voor particuliere autokopers en voor iedereen die private lease kiest. Lees meer over de voorwaarden op de site van de Rijksoverheid

Conclusie 

Uit onderzoek blijkt dat de elektrische auto het voordeligst is wanneer je alle kosten en subsidies per maand bekijkt. Kijk dus verder dan alleen de hogere aanschafwaarde. Heb je last van ‘range anxiety’? Dan kun je beter voor een plug-in hybride of benzineauto kiezen.  

Denk je ook aan de verzekering? 

Welk type je uiteindelijk ook kiest, je bent altijd verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Dat kan bij Univé heel eenvoudig online. Veel plezier met je nieuwe auto! 

Deel dit bericht