Ga naar inhoud

30 april 2018Wonen

Zo zet je écht alle zeilen bij voor je klanten

Er zijn boeken volgeschreven over het verbeteren van je klantcontact. Daarnaast zijn er ook nog eens talloze tools en technieken voor ontwikkeld. Toch bedacht een medewerker van Univé zijn eigen methode. Een oplossing die niet uit een boekje kwam, maar gewoon uit zijn eigen wens om klanten beter te helpen.

Die medewerker is Aron de Vries, sinds 2014 werkzaam bij Univé. Eerst als stagiair, daarna als medewerker Front Office en tegenwoordig als schadebehandelaar. In die laatste functie hield hij zich lange tijd vooral bezig met het behandelen van reisschades. Sinds vorig jaar helpt hij ook klanten met een bootverzekering bij hun schades. En juist daarbij liep Aron tegen een uitdaging aan.

Kapotte klapschroeven

Bij schade aan een fiets of auto kunnen we ons allemaal wel iets voorstellen. Bij een boot vraagt dat om meer inhoudelijke kennis. Dat merkte Aron al snel in gesprekken met klanten. “Wanneer zij specifieke situaties op het water beschreven moest ik vaak om meer toelichting vragen”, vertelt hij. “Ook wanneer het om technische details ging was het soms lastig om met de klant mee te kunnen praten.”

Dat zat Aron niet helemaal lekker. Hij kreeg het gevoel dat hij zijn klanten niet zo goed kon helpen als hij zou willen. Aron: “Klanten leggen meestal graag iets uit, maar ze vinden het toch een beetje vreemd dat jouw kennis niet helemaal op hun niveau is.” Terecht, vond Aron, dus besloot hij daar iets aan te doen: hij ging zijn vaarbewijs halen.

De boeken in

Niet om gelijk zelf het water op te gaan, maar simpelweg om meer te weten over de wereld van zijn klanten. “Misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar voor mij eigenlijk een heel logische”, legt Aron uit. “Om je vaarbewijs te halen volg je een theoretische cursus, waarna je een examen aflegt. En die heb ik intussen met succes afgerond.”

Alles bij elkaar was Aron ongeveer een maand bezig om zijn vaarbewijs te halen. Een flinke investering van zijn eigen tijd dus. “Maar dat was het zeker waard!”, reageert hij enthousiast. “Ik kan nu veel makkelijker meepraten met klanten. Ik snap hun situatie sneller en heb zo al direct een goed beeld. Ik merk ook echt aan klanten dat ze dit waarderen en daardoor het contact als prettiger ervaren.”

Collega’s die out of the box denken zoals Aron, daar worden we blij van bij Univé. Sterker nog, daar zien we er graag meer van! We hebben op dit moment verschillende vacatures, dus kijk snel of jouw nieuwe baan er tussen staat.

Deel dit bericht