Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over Veilig Wonen

Algemeen

Je kunt je huidige abonnement bij een andere dienstverlener (bv. je huidige installateur of schoorsteenveger) per brief, e-mail of telefonisch stopzetten.

Na het afsluiten van het abonnement wordt er contact met je opgenomen voor een afspraak. Bij cv-ketel onderhoud is de eerste inspectie binnen een paar weken. Schoorsteenvegen wordt meestal in de zomer gedaan, het reinigen van je dakgoot vaak in de herfst.

Je sluit een abonnement af met een minimale looptijd van 1 jaar. Na dit jaar is het abonnement maandelijks opzegbaar.

Nadat je belangstelling hebt getoond, word je binnen een week gebeld voor de eerste intake. Daarna neemt binnen enkele weken de uitvoerder van het onderhoud contact met je op.

Nee, de diensten zijn niet op afroep. Je wordt gebeld voor het maken van een afspraak.

Als klant neem je Veilig Wonen af bij Univé. Daarom garanderen wij dat het goedkomt. We werken met meerdere partijen samen en schakelen degene in die op dat moment beschikbaar is. Daarom kunnen we vooraf niet aangeven wie er bij jou langskomt. Het is ook niet mogelijk om rekening te houden met jouw voorkeur.

Bij een storing kun je bellen met 0592 348 911. De storingsmelding zal dan worden doorgezet naar een monteur. Die belt je terug en plant met jou een afspraak om de storing op te komen lossen. De monteur zal dan in ieder geval uiterlijk de volgende dag bij jou thuis aanwezig zijn.

Veilig Wonen met Univé loopt een jaar en is daarna maandelijks opzegbaar. Bij verhuizing kan de nieuwe bewoner je abonnement overnemen of je sluit een nieuw abonnement af. Ook daarvoor kun je mailen naar veiligwonen@unive.nl.

Cv-ketel onderhoud

Een cv-ketel kan water lekken door verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld door een kapotte ontluchter, een kapot overdrukventiel of een kapotte warmtewisselaar. Neem contact op met je cv-monteur bij lekkage van je cv.

Het is bij een lekkage van je cv-ketel altijd verstandig om contact op te nemen met een erkend cv-installateur.

De gemiddelde cv-installatie moet ongeveer een keer per jaar ontlucht worden. Merk je dat dit vaker nodig is? Dan is het verstandig om contact op te nemen met je cv-monteur.

De meeste cv-ketels hebben een druk tussen 1,5 en 5 bar nodig. Je kunt je cv dus het beste bijvullen tot een waarde die daartussen ligt. Raadpleeg voor de zekerheid altijd de handleiding van je cv-ketel.

Je begint altijd bij de laagst geplaatste radiator met het ontluchten. Daarna kun je de radiatoren op de hoger gelegen verdiepingen ontluchten.

Ja, een cv-ketel kan koolmonoxide lekken. Dit gebeurt wanneer de gassen in de ketel niet volledig verbranden. Dit is erg gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn. Regelmatig cv-onderhoud verkleint de kans op het lekken van gas.

Een cv-ketel bijvullen duurt meestal zo’n 5 minuten. Hoe vaker je het doet, hoe handiger je wordt en hoe sneller het gaat.

Het ontluchtingsventiel zit altijd aan de bovenkant van de radiator, nooit aan de onderkant. Aan de onderkant zit het kraantje waarmee je het water uit de radiator laat lopen. Heeft een radiator geen ontluchtingsventiel? Dan ontlucht je de eerstvolgende radiator die wel een ventiel heeft.

Ja, wanneer de koolmonoxide niet goed wordt afgevoerd loop je risico op een koolmonoxidevergiftiging. Daarom is het belangrijk je cv-ketel te laten onderhouden door een professional en te zorgen voor een goede ventilatie. Je kunt ook een koolmonoxidemelder plaatsen.

Koolmonoxide kun je niet zien, proeven of ruiken. Wel kun je last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid of vermoeidheid. Vermoed je dat er sprake is van koolmonoxide in huis? Zet dan direct alle ramen en deuren open. Ga met je huisgenoten naar buiten en bel 112.

Als de druk van je cv-ketel steeds lager wordt, kan er sprake zijn van een lek. Als je aanslag op of rond de ontluchter ziet, is dat meestal een teken van lekkage. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vochtplekken onder de cv-ketel of radiator. Je kunt dan het beste contact opnemen met je cv-monteur.

Bij elk verbrandingsproces ontstaat koolmonoxide, dus ook in je cv-ketel. Het is dus heel normaal dat er iets koolmonoxide vrijkomt. Bij een slecht afgestelde cv kan er meer koolmonoxide vrijkomen. Het wordt een probleem als deze niet goed afgevoerd kan worden, bijvoorbeeld door een lekkage. Dan ontstaat de kans op koolmonoxidevergiftiging.

Je ontlucht de cv wanneer je borrelende of tikkende geluiden in de verwarming hoort. Er zit dan lucht in de verwarmingsbuizen. Ook als de radiator niet goed warm wordt is het tijd om deze te ontluchten. Hetzelfde geldt wanneer de druk van de cv-ketel te hoog is.

De eenmalige kosten zijn voor de eerste inspectiebeurt van je cv-ketel. Dit is een uitgebreide controle van je installatie, die ongeveer een uur duurt. Nadat je cv-ketel is goedgekeurd wordt deze in onderhoud genomen.

De minimale looptijd van het abonnement voor cv-ketel onderhoud is 1 jaar. Daarna wordt het abonnement verlengd en kun je maandelijks opzeggen. De opzegtermijn is 1 maand.

Als onderdeel van zowel de cv-basis als de cv all-in dienst kun je jouw storingen 24 uur per dag telefonisch melden op 0592- 348 911. We komen dan zo snel mogelijk bij je. Ook in het weekend.

Voor het wijzigen of opzeggen van je abonnement kun je een e-mail sturen naar diensten@unive.nl.

Je hoeft zelf geen afspraak te maken. Nadat je het abonnement online afsluit wordt er contact met je opgenomen voor een eerste afspraak. Dat doet Feenstra, het bedrijf dat het cv-ketel onderhoud namens Univé uitvoert. Zij namen ook weer contact op wanneer het tijd is voor de volgende onderhoudsbeurt.

De eerste inspectiebeurt wordt uitgevoerd voordat je abonnement ingaat. Tijdens de inspectie wordt je cv-ketel uitgebreid nagekeken en gekeurd. Hiermee bepalen we de staat van het toestel en of deze in onderhoud kan worden genomen. Zijn er reparaties nodig, dan worden deze in overleg met jou direct uitgevoerd. Na goedkeuring wordt de cv-ketel in onderhoud genomen.

Het cv-ketel onderhoud van Univé wordt uitgevoerd door de monteurs van Feenstra, landelijk expert in verwarming, cv-ketel onderhoud en ventilatie. Feenstra zal ook contact met je opnemen voor het maken van een afspraak voor de eerste inspectie of een onderhoudsbeurt.

Bij beide abonnementen krijg je dezelfde service: elke twee jaar onderhoud aan je cv en een monteur bij storingen. Het verschil zit in de kosten die bij het abonnement zijn inbegrepen. Cv-ketel onderhoud All-in is inclusief arbeidsloon voor storingen en onderdelen voor kleine reparaties. Bij Cv-ketel onderhoud Basis worden deze kosten bij jou in rekening gebracht.

Schoorsteen vegen

In veel gevallen is een hoogwerker niet noodzakelijk voor het vegen van de schoorsteen. Woningen met een rieten dak kunnen vaak met speciale rietladders of rietstoelen van bovenaf geveegd worden. De schoorsteenveger zal dit vooraf bespreken.

Als de specialist net voor een tweede keer is langs geweest om de dienst uit te voeren, kun je de dienst niet na 13 maanden opzeggen. Je betaalt namelijk voor een contractjaar van 12 maanden. Dus als een specialist in 13 maanden voor de tweede keer is langsgekomen voor bijvoorbeeld onderhoud, heb je die tweede uitgevoerde dienst al betaald met de jaarlijkse betaling van het nieuwe contractjaar. Betaal je per maand? Dan betaal je gedurende de resterende maanden van het contractjaar voor de al uitgevoerde dienst.  

Is de specialist nog niet langsgekomen om de dienst te leveren? Bij een jaarlijkse betaling krijg je in dat geval geen geld terug, maar kun je wel nog gebruik maken van die dienst tot het einde van het contractjaar. Als je maandelijks betaalt, kun je in deze situatie de dienst na 13 maanden zonder terugbetaling opzeggen.  

Dit is mogelijk, maar geen onderdeel van het abonnement. Neem hiervoor contact op met Univé.

Dit is mogelijk. Let op dat alleen het rookkanaal van de pelletkachel geveegd wordt. Bij pelletkachels is het erg belangrijk dat het toestel zelf ook schoongemaakt wordt. Dit gebeurt niet door de schoorsteenveger.

De schoorsteenveger die bij je langskomt, bepaalt met zijn expertise wat de beste en meest efficiënte manier van vegen is. Het schoorsteenvegen kan van onderaf of van bovenaf gedaan worden. Afhankelijk van de situatie, bepaalt de schoorsteenveger welke optie het veiligst en meest geschikt is. Houd er rekening mee dat van onderaf vegen steeds vaker voorkomt.

Dakgoot schoonmaken

Nee. De maximale hoogte voor de te reinigen dakgoten bedraagt 7 meter, conform de ARBO-richtlijnen.

Ja, dat kan. In dat geval kun je het abonnement afsluiten voor een dakgoot tot 25 meter. Als je dakgoot gereinigd wordt, betaal je eenmalig € 5,20 per extra meter.

Nee, de goten worden alleen ontdaan van los (zwerf)vuil, blad en ingedroogde resten.

Als de specialist net voor een tweede keer is langs geweest om de dienst uit te voeren, kun je de dienst niet na 13 maanden opzeggen. Je betaalt namelijk voor een contractjaar van 12 maanden. Dus als een specialist in 13 maanden voor de tweede keer is langsgekomen voor bijvoorbeeld onderhoud, heb je die tweede uitgevoerde dienst al betaald met de jaarlijkse betaling van het nieuwe contractjaar. Betaal je per maand? Dan betaal je gedurende de resterende maanden van het contractjaar voor de al uitgevoerde dienst.  

Is de specialist nog niet langsgekomen om de dienst te leveren? Bij een jaarlijkse betaling krijg je in dat geval geen geld terug, maar kun je wel nog gebruik maken van die dienst tot het einde van het contractjaar. Als je maandelijks betaalt, kun je in deze situatie de dienst na 13 maanden zonder terugbetaling opzeggen.  

Dit gebeurt aan het einde van de herfstperiode zodra al het blad van de bomen is gevallen. Wil je een andere afspraak maken? Neem dan contact met ons op. Veelal hoef je niet voor de afspraak thuis te zijn, tenzij anders afgesproken.

Cookies op unive.nl

{{message}}

{{category}} {{description}} {{status}}
Analytische cookies{{category_analytics_description}}
Marketing cookies{{category_display_ads_description}}
Personalisatie cookies{{category_personalization_description}}