Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over Veilig Wonen

Algemeen

Na het afsluiten van het abonnement wordt er contact met u opgenomen voor een afspraak. Bij cv-onderhoud is de eerste inspectie binnen een paar weken. Schoorsteenvegen wordt meestal in de zomer gedaan, het reinigen van uw dakgoot vaak in de herfst.

U sluit een abonnement af met een minimale looptijd van 1 jaar. Na dit jaar is het abonnement maandelijks opzegbaar.

U kunt uw huidige abonnement bij een andere dienstverlener (bv. uw huidige installateur of schoorsteenveger) per brief, e-mail of telefonisch stopzetten.

Het bedrag van de cashback wordt na 3 maanden naar u overgemaakt. Deze 3 maanden worden gerekend vanaf het moment waarop het abonnement ingaat. Het bedrag wordt gestort op het rekeningnummer dat u gebruikt om het maandelijkse bedrag van het abonnement te betalen.

Bij een storing kunt u bellen met 0592 348 911. De storingsmelding zal dan worden doorgezet naar een monteur. Die belt u terug en plant met u een afspraak om de storing op te komen lossen. De monteur zal dan in ieder geval uiterlijk de volgende dag bij u aanwezig zijn.

Nee, de diensten zijn niet op afroep. U wordt gebeld voor het maken van een afspraak.

Als klant neemt u Veilig Wonen af bij Univé. Daarom garanderen wij dat het goedkomt. Wij werken met meerdere partijen samen en schakelen een partij in die op dat moment beschikbaar is. Daarom  kunnen we op voorhand niet aangeven wie er bij u langskomt. Het is dan ook niet mogelijk om rekening te houden met uw eventuele voorkeur. 

Veilig Wonen met Univé heeft een looptijd van een jaar en is daarna maandelijks opzegbaar. Gaat u binnen die termijn verhuizen? Dan kan de nieuwe bewoner uw abonnement overnemen. Natuurlijk kunt u voor uw nieuwe huis weer een nieuw Veilig Wonen-abonnement afsluiten. Ook daarvoor kunt u mailen naar veiligwonen@unive.nl.

Nadat u belangstelling heeft getoond, wordt u binnen een week gebeld voor de eerste intake. Daarna neemt binnen enkele weken de uitvoerder van het onderhoud contact met u op.

Cv-onderhoud

Bij elk verbrandingsproces ontstaat koolmonoxide, dus ook in uw cv-ketel. Het is dus heel normaal dat er iets koolmonoxide vrijkomt. Bij een slecht afgestelde cv kan er meer koolmonoxide vrijkomen. Het wordt een probleem als deze niet goed afgevoerd kan worden, bijvoorbeeld door een lekkage. Dan ontstaat de kans op koolmonoxidevergiftiging.

Dat verschilt per cv-ketel, maar het kan een paar keer per jaar nodig zijn om uw cv bij te vullen. Na het ontluchten van uw cv is het sowieso nodig om deze bij te vullen. Ook als het water of de verwarming niet meer warm wordt, kan het nodig zijn om de cv bij te vullen.

Schade als gevolg van een lekkage van de cv-installatie is meestal verzekerd door uw woonverzekering. Het is dan vaak wel een voorwaarde dat u regelmatig cv-onderhoud hebt laten uitvoeren. Kijk daarom naar de voorwaarden van uw verzekering.

Ja, een cv-ketel kan koolmonoxide lekken. Dit gebeurt wanneer de gassen in de ketel niet volledig verbranden. Dit is erg gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn. Regelmatig cv-onderhoud verkleint de kans op het lekken van gas.

Ja, wanneer de koolmonoxide niet goed wordt afgevoerd loopt u risico op een koolmonoxidevergiftiging. Daarom is het belangrijk uw cv-ketel te laten onderhouden door een professional en te zorgen voor een goede ventilatie. U kunt ook een koolmonoxidemelder plaatsen.

De meeste cv-ketels hebben een druk tussen 1,5 en 5 bar nodig. U kunt uw cv dus het beste bijvullen tot een waarde die daartussen ligt. Raadpleeg voor de zekerheid altijd de handleiding van uw cv-ketel.

U begint altijd bij de laagst geplaatste radiator met het ontluchten. Daarna kunt u de radiatoren op de hoger gelegen verdiepingen ontluchten.

Het ontluchtingsventiel zit altijd aan de bovenkant van de radiator, nooit aan de onderkant. Aan de onderkant zit het kraantje waarmee u het water uit de radiator laat lopen. Heeft een radiator geen ontluchtingsventiel? Dan ontlucht u de eerstvolgende radiator die wel een ventiel heeft.

Een cv-ketel kan water lekken door verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld door een kapotte ontluchter, een kapot overdrukventiel of een kapotte warmtewisselaar. Neem contact op met uw cv-monteur bij lekkage van uw cv.

Om goed te kunnen werken is het belangrijk dat de cv-ketel de juiste druk heeft. Is de druk te laag, dan moet u de cv bijvullen. Is de druk te hoog, dan moet u de cv ontluchten.

De gemiddelde cv-installatie moet ongeveer een keer per jaar ontlucht worden. Merkt u dat dit vaker nodig is? Dan is het verstandig om contact op te nemen met uw cv-monteur.

Koolmonoxide kunt u niet zien, proeven of ruiken. Wel kunt u last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid of vermoeidheid. Vermoedt u dat er sprake is van koolmonoxide in huis? Zet dan direct alle ramen en deuren open. Ga met uw huisgenoten naar buiten en bel 112.

Als de druk van uw cv-ketel steeds lager wordt, kan er sprake zijn van een lek. Als u aanslag op of rond de ontluchter ziet, is dat meestal een teken van lekkage. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vochtplekken onder de cv-ketel of radiator. U kunt dan het beste contact opnemen met uw cv-monteur.

Meestal kunt u een cv-ketel binnen 5 minuten bijvullen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel water er bijgevuld moet worden. Naarmate u dit vaker doet wordt u er vanzelf handiger in. U zult merken dat u de cv-ketel dan snel kunt vullen.

U ontlucht de cv wanneer u borrelende of tikkende geluiden in de verwarming hoort. Er zit dan lucht in de verwarmingsbuizen. Ook als de radiator niet goed warm wordt is het tijd om deze te ontluchten. Hetzelfde geldt wanneer de druk van de cv-ketel te hoog is.

Als de verwarming of het water niet meer goed warm wordt, is het tijd om de cv bij te vullen. U vult de cv ook bij na het ontluchten van uw cv. Het kan een paar keer per jaar nodig zijn om uw bij te vullen.

Het is bij een lekkage van uw cv-ketel altijd verstandig om contact op te nemen met een erkend cv-installateur.

De eenmalige kosten zijn voor de eerste inspectiebeurt van uw cv-ketel. Dit is een uitgebreide controle van uw installatie, die ongeveer een uur duurt. Nadat uw cv-ketel is goedgekeurd wordt deze in onderhoud genomen.

De eerste inspectiebeurt wordt uitgevoerd voordat uw abonnement ingaat. Tijdens de inspectie wordt uw cv-ketel uitgebreid nagekeken en gekeurd. Hiermee bepalen we de staat van het toestel en of deze in onderhoud kan worden genomen. Zijn er reparaties nodig, dan worden deze in overleg met u direct uitgevoerd. Na goedkeuring wordt de cv-ketel in onderhoud genomen.

De monteur is in het geval van een storing zo snel mogelijk bij u: uiterlijk de volgende dag, ook in het weekend. Heeft u een storing? Bel dan met 0592 348 911 om uw storing door te geven. Dit kan 24 uur per dag.

U hoeft zelf geen afspraak te maken. Nadat u het abonnement online afsluit wordt er contact met u opgenomen voor een eerste afspraak. Dat doet Feenstra, het bedrijf dat het cv-onderhoud namens Univé uitvoert. Zij namen ook weer contact op wanneer het tijd is voor de volgende onderhoudsbeurt.

Bij beide abonnementen krijgt u dezelfde service: elke twee jaar onderhoud aan uw cv en een monteur bij storingen. Het verschil zit in de kosten die bij het abonnement zijn inbegrepen. Cv-onderhoud All-in is inclusief arbeidsloon voor storingen en onderdelen voor kleine reparaties. Bij Cv-onderhoud Basis worden deze kosten bij u in rekening gebracht.

Het cv-onderhoud van Univé wordt uitgevoerd door de monteurs van Feenstra, landelijk expert in verwarming, cv-ketel onderhoud en ventilatie. Feenstra zal ook contact met u opnemen voor het maken van een afspraak voor de eerste inspectie of een onderhoudsbeurt.

Voor het wijzigen of opzeggen van uw abonnement kunt u een e-mail sturen naar diensten@unive.nl.

De minimale looptijd van het abonnement voor cv-onderhoud is 1 jaar. Daarna wordt het abonnement verlengd en kunt u maandelijks opzeggen. De opzegtermijn is 1 maand.

Alarm in huis

Ja. In de huiscentrale (onderdeel van het alarmsysteem) is een zeer luide sirene ingebouwd (104 db). De sirene kunt u eenvoudig in- of uitschakelen via uw persoonlijke WoonVeilig beheeromgeving op het internet. Hierdoor kunt u uw alarmsysteem instellen als stil alarm of als luid alarm. Tevens bestaat er de mogelijkheid om het alarmsysteem eenvoudig en draadloos uit te breiden met extra binnensirenes en een buitenalarmlicht. Zo kunnen uw buurtbewoners en eventuele hulpdiensten direct zien waar er alarm is geslagen.

Ja, het alarm is huisdiervriendelijk. Uw huisdieren kunnen dus gewoon door het huis lopen, zonder dat er een vals alarm ontstaat wanneer u van huis bent.

Nee, bij een alarm worden u en eventuele contactpersonen gewaarschuwd. Bij een verdachte situatie kunnen u of uw contactpersonen dan alsnog de politie of brandweer waarschuwen. Dat kan ook als u een systeem met camera hebt en via de camera een verdachte situatie ziet.

De Alarm in huis beveiligingsdienst houdt 24 uur per dag je huis goed in de gaten. Bij een alarmmelding worden u en uw contactpersonen door ons direct gewaarschuwd per sms, telefoon of e-mail. Zo kan er direct actie ondernomen worden om verdere schade te voorkomen. In het geval van een inbraakalarm zal de eerste contactpersoon direct gewaarschuwd worden. Vervolgens worden de andere contactpersonen achtereenvolgens geïnformeerd met een interval van 90 seconden. In het geval van een brand- of paniekalarm worden direct alle contactpersonen tegelijk gewaarschuwd.

Om te beginnen heeft u het Alarm in huis-systeem nodig. Het Alarm in huis-systeem biedt in de meeste gevallen voldoende bescherming tegen inbraak voor de begane grond van een huis of voor een appartement. U breidt het alarmsysteem eenvoudig uit met extra draadloze accessoires zoals een rookmelders, lekkagemelders, beveiligingscamera's en extra inbraakmelders.

Met dit pakket worden u en uw contactpersonen (zoals uw buren, vrienden en familie) automatisch gewaarschuwd. Wanneer deze contactpersonen vervolgens verdachte zaken signaleren, kunnen zij direct contact opnemen met hulpdiensten zoals de politie of de brandweer. Natuurlijk alleen in de gevallen waarin zelf ingrijpen niet mogelijk is.

Bij een alarmmelding waarschuwen wij u en uw contactpersonen direct per sms, telefoon of e-mail. Zo kan er direct actie worden ondernomen om verdere schade te voorkomen.

In het geval van een inbraakalarm zal direct de eerste contactpersoon worden gewaarschuwd. Vervolgens informeren wij achtereenvolgens de andere contactpersonen met een interval van 90 seconden.

In het geval van een brand- of paniekalarm worden direct alle contactpersonen tegelijk gewaarschuwd.

Schoorsteen vegen

Dit is mogelijk, maar geen onderdeel van het abonnement. Neem hiervoor contact op met Univé.

In veel gevallen is een hoogwerker niet noodzakelijk voor het vegen van de schoorsteen. Woningen met een rieten dak kunnen vaak met speciale rietladders of rietstoelen van bovenaf geveegd worden. De schoorsteenveger zal dit vooraf bespreken.

Dit is mogelijk. Let op dat alleen het rookkanaal van de pelletkachel geveegd wordt. Bij pelletkachels is het erg belangrijk dat het toestel zelf ook schoongemaakt wordt. Dit gebeurt niet door de schoorsteenveger.

De schoorsteenveger die bij u langs komt, bepaalt met zijn expertise wat de beste en meest efficiënte manier van vegen is. Het uitgangspunt is dat er van bovenaf geveegd wordt, tenzij de schoorsteenveger het veiliger en geschikter vindt om van onderaf te vegen. Een rieten dak of plat dak wordt altijd van bovenaf geveegd.

Dakgoot schoonmaken

Ja, dat kan. In dat geval kunt u het abonnement afsluiten voor een dakgoot tot 25 meter. Als uw dakgoot gereinigd wordt, betaalt u eenmalig € 4,84 per extra meter.

Nee. De maximale hoogte voor de te reinigen dakgoten bedraagt 7 meter, conform de ARBO-richtlijnen.

Dit gebeurt aan het einde van de herfstperiode zodra al het blad van de bomen is gevallen. Wilt u een andere afspraak maken? Neem dan contact met ons op. Veelal hoeft u niet voor de afspraak thuis te zijn, tenzij anders afgesproken.

Nee, de goten worden alleen ontdaan van los (zwerf)vuil, blad en ingedroogde resten.