Ga naar inhoud

4 mei 2023Ledenorganisatie

Menno van der Schaaf: “Samen kijken we naar de risico’s die een ondernemer loopt”

Univé Noord-Nederland is een coöperatie. Dat betekent dat we van en vóór onze leden zijn. Maar hoe is dat coöperatieve gedachtegoed terug te zien in ons werk? In een serie verhalen vertellen onze collega’s over hun werk, het mooie van Univé en wat leden hiervan terugzien. Met dit keer Menno van der Schaaf, adviseur zakelijke markt.

“Ik vind het mooi dat we in deze veranderende samenleving zo lokaal betrokken blijven. Dat blijkt uit onze vele winkels in de regio, het persoonlijk contact en uit de activiteiten die we doen. Een mooi voorbeeld vind ik het traject met de Maatschappij van Weldadigheid waarin we veel aandacht hebben besteed aan veilig wonen, het voorkomen van brand en het behouden van de cultuurhistorische waarde van het gebied. Het is toch geweldig mooi dat we de ruimte krijgen om dit soort dingen te doen?

Ik was een jaar of 17 en toen wist ik al: later word ik buitendienstmedewerker bij een verzekeraar. En zo geschiedde. Mijn vader was ondernemer in de landbouwmechanisatie. Dat vond ik interessant, maar ik hoefde het niet per se over te nemen. Hij deed ook het commerciële deel en was altijd op pad. Dat wilde ik ook.

Ik heb heel bewust mijn pad uitgestippeld. Via het GAK - nu UWV - kwam ik bij een verzekeringsbedrijf terecht. Toen ik een vacature zag voor een buitendienstmedewerker bij Univé in Vledder, kwam alles samen. Wat werken bij Univé mooi maakt is dat je alle ruimte krijgt om je te ontwikkelen en je ideeën en eigen inzichten verder te brengen. Zo kon ik in de jaren ‘90 bijvoorbeeld verder leren voor hypotheek- en pensioenadviseur.

Inmiddels zijn we 30 jaar verder. Sinds 2001 ben ik adviseur voor de zakelijke markt. Ik werk voor en met mkb’ers en mag hen adviseren. Ik ben generalist, maar mijn specialisme ligt op het gebied van personeelsvraagstukken in het mkb. Zo ben ik ook register arbeidsdeskundige. Het is heel mooi om ondernemers te mogen helpen en het vertrouwen te krijgen. Dat je goed contact hebt, een partner voor ze kunt zijn. Samen kijken we naar de risico’s die een ondernemer loopt. Wat kan hij of zij zelf dragen? En wat moet vooral verzekerd worden? Zo creëren we een passend aanbod. Ik probeer in de huid van de ondernemer te kruipen. Wil echt niet dat een ondernemer het gevoel heeft dat er een verkoper tegenover hem zit.

Dat is ook de kracht van Univé. We zijn lokaal actief en weten daardoor wat er speelt bij onze leden. We zijn servicegericht, werken met korte lijnen en veel persoonlijk contact. Daar waren we een beetje vanaf geweken. Ik vind het mooi dat we nu weer volle aandacht voor onze leden hebben en dat sociale bedrijf met oog voor de mens zijn. Dat is wat we willen en blijven doen.”

Deel dit bericht