Ga naar inhoud

Ik moet mijn reis eerder/tussentijds afbreken. Wat moet ik doen?

Stel: je bent op reis en er gebeurt iets waardoor je je reis noodgedwongen moet afbreken. Wat moet je dan doen?  

  1. Bel eerst de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112. Deze is 24/7 bereikbaar voor hulp bij situaties als deze. Onze collega's helpen je snel verder. 

  1. Maak je extra kosten door het afbreken van je reis? Bewaar de annuleringsnota's hiervan goed. Deze kun je declareren. De Alarmcentrale moet wel toestemming geven om deze kosten te mogen declareren. 

  1. Ben je weer thuis? Meld dan je schade bij Univé om je kosten (en gemiste vakantiedagen) te declareren.  

Direct je annulering melden

Of lees meer informatie

Tussentijds afbreken van je reis: wat is verzekerd? 

Je reis tussentijds afbreken is onder andere in deze situaties verzekerd: 

  • Overlijden van jou, je partner, een familielid in de 1e, 2e of 3e graad of een huisgenoot. 

  • Ernstige ziekte van jou, je partner of een familielid in de 1e of 2e graad. 

  • Je wordt ontslagen en moet hiervoor naar huis. 

  • Je woning of auto raken ernstig beschadigd, waardoor je naar huis moet. 

  • Jij en je partner gaan uit elkaar of gaan scheiden. 

  • Je komt er tijdens de reis achter dat je zwanger bent en je moet hierdoor naar huis. Of er treden complicaties op tijdens je zwangerschap. 

  • Je moet mantelzorg verlenen aan een dierbare en je bent de enige die deze zorg kan geven. 

  • Je hulp- of geleide hond wordt ziek, krijgt een ongeval of overlijdt.

Bekijk de voorwaarden voor alle situaties.

Wat is niet verzekerd? 

  • Als je op het moment van afsluiten van de verzekering had kunnen voorzien dat je je reis moest gaan afbreken. 

  • Als je op het moment van het boeken van je reis had kunnen voorzien dat je je reis moest gaan afbreken. 

  • Als iemand buiten de 1e, 2e en 3e graad overlijdt. 

  • Als iemand buiten de 2e graad ziek wordt. 

  • Als je je reis tussentijds moet afbreken vanwege een natuurramp, epidemie of aanslag in het land waar je dan bent. Je kunt dan wel contact opnemen met je reisorganisatie. Zij kunnen een beroep doen op het Calamiteitenfonds. In sommige gevallen vergoedt het fonds (een deel van) de schade. 

Bekijk de pagina Annuleringsverzekering of de voorwaarden voor meer informatie.

Heeft u antwoord op uw vraag gekregen?