Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over de annuleringsverzekering

Algemene veelgestelde vragen over de annuleringsverzekering

Een annuleringsverzekering verzekert de kosten wanneer je reis onverwachts niet doorgaat. Je krijgt dan de reissom, of een deel daarvan, vergoed als er sprake is van een geldige annuleringsreden. Een annuleringsverzekering is niet verplicht, maar wel handig om af te sluiten als je weet dat op reis gaat.

Dit kan, maar er gelden wel voorwaarden. Bovendien zijn deze voorwaarden voor de kortlopende anders dan die voor de doorlopende annuleringsverzekering.

Klik hier voor meer informatie over het afsluiten van een annuleringsverzekering nadat je je reis hebt geboekt.

Het is niet mogelijk de annuleringsverzekering te gebruiken om je reis te wijzigen. Je reis wijzigen met de annuleringsverzekering is alleen mogelijk als je reis niet door kan gaan of onverwacht afgebroken moet worden door bijzondere omstandigheden, zoals overlijden.

Klik hier en bekijk de situaties waarvoor dit geldt.

Of je je annuleringsverzekering kunt gebruiken als je je reis moet uitstellen, hangt af van de reden hiervoor. Ben je bijvoorbeeld ernstig ziek of is er een familielid overleden en vergoedt de reisorganisatie niet alle kosten van het uitstellen of omboeken van je reis? Dan kun je je annuleringsverzekering gebruiken. Alle redenen vind je in de voorwaarden.

Klik hier en bekijk de voorwaarden van de annuleringsverzekering.

Er zijn verschillende geldende annuleringsredenen. In onze voorwaarden lees je meer over de aanvullende eisen per reden. Staat jouw reden van annulering er niet bij, dan is dit niet verzekerd.  

Klik hier en bekijk de voorwaarden van de annuleringsverzekering.

Ja, je kunt je annuleringsverzekering nog veranderen nadat je deze hebt afgesloten. Je kunt dit zelf online regelen via Mij Univé.

Klik hier en ga naar Mijn Univé

Het verschilt per verzekering of je deze kan stoppen of wijzigen. Een kortlopende annuleringsverzekering kun je niet wijzigen of stoppen. Bij een kortlopende reisverzekering kan dat wel, tot een dag voor vertrek. 

Veelgestelde vragen over soorten annuleringsverzekeringen

Met een kortlopende annuleringsverzekering verzeker je het niet doorgaan of eerder afbreken van de reis waarvoor je de verzekering afsluit.  

Met een annuleringsverzekering verzeker je de kosten van het niet doorgaan van je reis, of het eerder afbreken van je reis.  

Met de annuleringsverzekering van Univé kan je in veel situaties een vergoeding krijgen wanneer je jouw reis moet annuleren. Bijvoorbeeld omdat een familielid ziek geworden is, omdat je vliegtuig niet kan opstijgen of om een van de andere annuleringsredenen die in onze polisvoorwaarden voorkomt.

Klik hier voor meer informatie over onze annuleringsverzekering.

Ook voor reizen boven de € 4.500 per persoon kun je een annuleringsverzekering afsluiten. Dit doe je door je doorlopende annuleringsverzekering aan te vullen met een kortlopende annuleringsverzekering. 

Klik hier voor meer informatie over onze annuleringsverzekering.

Ja, dat kan. Je kunt een kortlopende annuleringsverzekering los afsluiten of in combinatie met een kortlopende reisverzekering. 

Dat hangt af van het type annuleringsverzekering dat je hebt. Met een doorlopende annuleringsverzekering zijn al je reizen het hele jaar door verzekerd. En een kortlopende annuleringsverzekering geldt voor 1 reis.   

Klik hier voor meer informatie over onze doorlopende annuleringsverzekering.

Meer informatie over onze kortlopende annuleringsverzekering? Klik dan hier voor meer informatie over onze kortlopende annuleringsverzekering.

Veelgestelde vragen over dekkingen en vergoedingen

Ja, ook je vliegticket is verzekerd als je je reis vooraf moet annuleren of omboeken. 

Als je je reis vooraf annuleert vanwege een reden die onder de annuleringsverzekering valt, krijg je de kosten vergoed.

Moet je je reis tussentijds afbreken? Dan krijg je een vergoeding voor de gemiste reisdagen als je een geldige reden voor annulering hebt. Per gemiste dag krijg je een vergoeding van de totale reissom gedeeld door het aantal dagen dat je van plan was om op reis te gaan. 

Klik hier voor meer informatie over geldige redenen voor annulering.

De annuleringsverzekering dekt een maximumbedrag. Voor de kortlopende annuleringsverzekering is dit bedrag maximaal € 5.000 per persoon per reis en maximaal € 25.000 voor alle verzekerde personen samen. Voor de doorlopende annuleringsverzekering is het maximumbedrag € 4.500 per persoon per reis.

Als je tijdens je heenreis vertraging hebt met het openbaar vervoer, krijg je de reissom vergoed voor maximaal drie dagen. Dit geldt alleen als de vertraging meer dan 8 uur is. 

Een samengestelde reis is verzekerd voor annulering. Een reis is samengesteld als je voorafgaand aan de vakantie minimaal twee losse boekingen zelf gedaan hebt. Bijvoorbeeld meerdere hotels of een vliegticket en een aparte transfer.

Veelgestelde vragen over kosten en premie

De prijs van een annuleringsverzekering hangt af van de soort annuleringsverzekering die je kiest en het aantal personen dat je wilt verzekeren.

De annuleringsverzekering is al geldig vanaf het moment van afsluiten. Zeg je de verzekering op omdat je je reis annuleert? Je ontvangt de premie niet terug omdat Univé al een deel van het risico gelopen heeft.  

Veelgestelde vragen over meeverzekeren en reisgezelschap

Het is mogelijk om naast je gezin ook vrienden en familie mee te verzekeren. Je kunt maximaal 10 personen meeverzekeren. 

Je mag je partner en kinderen meeverzekeren als deze op hetzelfde adres wonen. Deze personen die op de polis staan moeten een woonadres hebben in Nederland. 

Als je met vrienden op vakantie gaat, sluit je een kortlopende annuleringsverzekering af. Hiermee verzeker je maximaal tien personen voor een eenmalige premie. Jullie zijn dan voor € 5.000 verzekerd per persoon, € 25.000 in totaal. 

Wij betalen de annuleringskosten als je reisgenoot iets overkomt waarbij hij volgens de voorwaarden van de doorlopende- of kortlopende reisverzekering een betaling zou krijgen. Bijvoorbeeld het overlijden van een ouder. 

Veelgestelde vragen over annuleren en afbreken van de reis

Bel altijd eerst met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112 (24/7 bereikbaar). Eenmaal thuis kun je je schade declareren via Mijn Univé. Bewaar ook de annuleringsnota's goed.

Klik hier voor het telefoonnummer van de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.

Klik hier om naar jouw Univé-account te gaan in Mijn Univé.

Dit hangt af van je verzekering. Heb je alleen een doorlopende of kortlopende annuleringsverzekering, dan krijg je een vergoeding voor de reisdagen die je mist. Heb je een doorlopende annuleringsverzekering met uitgebreide dekking? Dan krijg je de volledig verzekerde reissom terug, tot het maximumbedrag op je polis. Het eventuele eigen risico betaal je zelf.

Voor een korting op de premie kunt u kiezen voor eigen risico. Dit is als volgt:

  • Bij een verzekerd bedrag van € 1.500 is het eigen risico van € 150.
  • Bij een verzekerd bedrag van € 3.000 is het eigen risico van € 300.
  • Bij een verzekerd bedrag van € 4.500 is het eigen risico € 450. 

Neem eerst contact op met je reisorganisatie of aanbieder om je reis of ticket te annuleren, of om te kijken of je je reis om kunt boeken. Vergoed de reisorganisatie of aanbieder niet alle kosten van het omboeken of annuleren? Daarna kun je dit bij ons melden. 

Eerst annuleer je de reis bij de organisatie waar je deze geboekt hebt. Daarna meld je de annulering zo snel mogelijk bij Univé om een beroep te kunnen doen op een vergoeding van de annuleringskosten. 

Nee, je krijgt geen vergoeding als je vanwege een negatief reisadvies jouw reis annuleert. Check bij je reisorganisatie of zij een oplossing of vergoeding bieden. 

Veelgestelde vragen over schade

Als je een schademelding hebt ingediend, krijg je binnen tien dagen een reactie. Deze reactie kan zijn: we vergoeden de schade, we vergoeden de schade niet, we willen de schademelding verder bespreken of we vragen om aanvullende informatie.

Heb je schade gemeld en hebben wij bevestigd dat we de schade vergoeden? De vergoeding staat dan binnen vijf werkdagen op je rekening.

Je hoeft geen schadeformulier in te vullen. Online kun je je schade melden bij ons. Bewaar alle informatie omtrent je schade, zoals de boekings- of annuleringsnota, wel goed. Voor de schadeafhandeling kan de behandelaar hierover namelijk contact opnemen.

Klik hier om schade te melden.

Veelgestelde vragen over uitsluitingen en voorwaarden

Met een annuleringsverzekering ben je verzekerd als je je reis onverwacht moet annuleren of als je eerder terug naar huis moet. We vergoeden dan de reissom, of een deel daarvan. Als het annuleren van de reis niet onverwacht is, ben je niet verzekerd.  

Een annuleringsverzekering is tot één maand voor de vertrekdatum van je reis af te sluiten. De annuleringsverzekering geldt als je deze afsluit voor het boeken van de reis. Is de reis al geboekt? Sluit dan binnen zeven dagen na het boeken een annuleringsverzekering af.

Klik hier voor meer informatie over tot wanneer je annuleringsverzekering kunt afsluiten.