Veelgestelde vragen over de annuleringsverzekering
Een annuleringsverzekering verzekert de kosten wanneer je reis onverwachts niet doorgaat. Je krijgt dan de reissom, of een deel daarvan, vergoed als er sprake is van een geldige annuleringsreden. Een annuleringsverzekering is niet verplicht, maar wel handig om af te sluiten als je weet dat op reis gaat.
Dit hangt af van je verzekering. Heb je alleen een doorlopende of kortlopende annuleringsverzekering, dan krijg je een vergoeding voor de reisdagen die je mist. Heb je een doorlopende annuleringsverzekering met uitgebreide dekking? Dan krijg je de volledig verzekerde reissom terug, tot het maximumbedrag op je polis.
Je hoeft geen schadeformulier in te vullen. Online kun je je schade melden bij ons.
Bewaar alle informatie omtrent je schade, zoals de boekings- of annuleringsnota, wel goed. Voor de schadeafhandeling kan de behandelaar hierover namelijk contact opnemen.Bij een doorlopende annuleringsverzekering kun je kiezen voor welk bedrag je je reissom wilt verzekeren. Je hebt twee mogelijkheden voor het verzekeren van je reissom:
tot maximaal € 1.500 per persoon per reis. Met een maximum van € 6.000 per jaar voor alle verzekerden samen,
tot maximaal € 3.000 per persoon per reis. Met een maximum van € 12.000 per jaar voor alle verzekerden samen.
Moet je je reis tussentijds afbreken? Dan krijg je een vergoeding voor de gemiste reisdagen als je een geldige reden voor annulering hebt. Per gemiste dag krijg je een vergoeding van de totale reissom gedeeld door het aantal dagen dat je van plan was om op reis te gaan.
Ja, je kunt een annuleringsverzekering afsluiten voor een reis duurder dan € 3.000 per persoon. Dit doe je door je doorlopende annuleringsverzekering aan te vullen met een kortlopende annuleringsverzekering.
Heb je schade gemeld en hebben wij bevestigd dat we de schade vergoeden? De vergoeding staat dan binnen vijf werkdagen op je rekening.
Als je een schademelding hebt ingediend, krijg je binnen tien dagen een reactie. Deze reactie kan zijn: we vergoeden de schade, we vergoeden de schade niet, we willen de schademelding verder bespreken of we vragen om aanvullende informatie.
Ja, dat kan. Je kunt een kortlopende annuleringsverzekering los afsluiten of in combinatie met een kortlopende reisverzekering.
Als je met vrienden op vakantie gaat, sluit je een kortlopende annuleringsverzekering af. Hiermee verzeker je maximaal tien personen voor een eenmalige premie. Jullie zijn dan voor € 5.000 verzekerd per persoon, € 25.000 in totaal.
Bel altijd eerst met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112 (24/7 bereikbaar). Eenmaal thuis kun je je schade declareren via Mijn Univé. Bewaar ook de nota's van eventueel extra gemaakte kosten goed, zodat je deze ook kunt declareren.
Er zijn verschillende geldende annuleringsredenen. In onze voorwaarden lees je meer over de aanvullende eisen per reden. Staat jouw reden van annulering er niet bij, dan is dit niet verzekerd.
Wij betalen de annuleringskosten als je reisgenoot iets overkomt waarbij hij volgens de voorwaarden van de doorlopende- of kortlopende reisverzekering een betaling zou krijgen. Bijvoorbeeld het overlijden van een ouder. Dit geldt als jullie samen heen en terug zouden reizen.
Met de annuleringsverzekering van Univé kan je in veel situaties een vergoeding krijgen wanneer je jouw reis moet annuleren. Bijvoorbeeld omdat een familielid ziek geworden is, omdat je vliegtuig niet kan opstijgen of om een van de andere annuleringsredenen die in onze polisvoorwaarden voorkomt.
Met een doorlopende annuleringsverzekering zijn al je reizen het hele jaar door verzekerd. Een kortlopende annuleringsverzekering geldt voor 1 reis.
Ja, je kunt je annuleringsverzekering nog veranderen nadat je deze hebt afgesloten. Je kunt dit zelf online regelen via Mijn Univé.
Of je je annuleringsverzekering kunt gebruiken als je je reis moet uitstellen, hangt af van de reden hiervoor. Ben je bijvoorbeeld ernstig ziek of is er een familielid overleden en vergoedt de reisorganisatie niet alle kosten van het uitstellen of omboeken van je reis? Dan kun je je annuleringsverzekering gebruiken. Alle redenen vind je in de voorwaarden.
Dit kan, maar er gelden wel voorwaarden. Bovendien zijn deze voorwaarden voor de kortlopende anders dan die voor de doorlopende annuleringsverzekering.
Ja. Voor de kortlopende annuleringsverzekering is dit bedrag maximaal € 5.000 per persoon per reis en maximaal € 25.000 voor alle verzekerde personen samen. Het maximumbedrag voor de doorlopende annuleringsverzekering is € 3.000 per persoon per reis, met een maximaal bedrag van € 12.000 per jaar voor alle verzekerden samen.
Eerst annuleer je de reis bij de organisatie waar je deze geboekt hebt. Daarna meld je de annulering zo snel mogelijk bij Univé om een beroep te kunnen doen op een vergoeding van de annuleringskosten.
Als je tijdens je heenreis vertraging hebt met het openbaar vervoer, krijg je de reissom vergoed voor maximaal drie dagen. Dit geldt alleen als de vertraging meer dan 8 uur is.
Nee, dit is niet mogelijk. Je kan de annuleringsverzekering alleen gebruiken als je geboekte reis door bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld overlijden, niet door kan gaan of onverwacht afgebroken moet worden. Bekijk hier de situaties waarvoor dit geldt.