Efficiënt samenwerken is in het belang van de leden

Iedereen die bij Univé verzekerd is, is automatisch lid. De Ledenraad vertegenwoordigt de leden en is het hoogste besluitvormende orgaan binnen de coöperatie. Maar hoe weeg je hun belangen? En hoe zorg je voor een eenduidige koers zonder de regionale verschillen uit het oog te verliezen? Piet Backx maakt deel uit van de Ledenraad en maakt zich sterk voor een betere samenwerking om het belang van de leden nog beter te behartigen.
“Dat Univé een ledenorganisatie is, vind ik een groot pluspunt. Want op die manier organiseer je als verzekeringsbedrijf een stem voor je verzekerden. Univé wil de dienstverlening laten aansluiten op de wensen en behoeften van de leden. Dat kan bijvoorbeeld een lagere premie zijn, een uitgebreidere dekking, meer voorzieningen op het gebied van preventie of betere mogelijkheden om contact op te nemen. De Ledenraad brengt het ledenbelang steeds onder de aandacht en kan zich actief bemoeien met het beleid. Het beleid is natuurlijk in eerst instantie de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur. Maar als hoogste besluitvormende orgaan hebben we wel degelijk invloed.”
Initiatief nemen
“De Ledenraad is beslist geen papieren tijger. Het bestuur neemt ons serieus en waardeert onze inbreng zeer. Natuurlijk reageren we op de plannen van het bestuur. Maar we wachten niet alleen af, we nemen net zo goed zelf het initiatief. Vragen stellen, kritisch zijn, gevraagd en ongevraagd advies geven. Dit proces kan binnen de Ledenraad nog wel verbeteren en heeft onze aandacht. We hebben contact met de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen, maar ook met verschillende medewerkers en met leden. Komend jaar gaan we een plan opstellen hoe de leden van de Ledenraad nog meer contact en reacties kunnen krijgen vanuit de leden. Want wij vertegenwoordigen leden. Dus moeten we goed weten wat hen bezighoudt. Univé geeft ons de ruimte en helpt ons door onderzoek te doen naar de ledenbehoefte.”
Geen eilandjes, maar samenwerking
“Ik ben ook lid van de regionale Ledenraad van Univé Zuid Nederland. Vanuit die Ledenraad werd ik gevraagd om als vertegenwoordiger van Zuid zitting te nemen in de landelijke Ledenraad. Want hoe mooi het ook is dat het ledenbelang per regio kan worden ingevuld, het kan ook een nadeel zijn. Als de regio’s als eilandjes opereren en alles op hun eigen manier doen, bestaat het risico dat je langs elkaar heen werkt en van alles dubbel organiseert. De kosten zijn in dat geval hoger dan nodig en dat is niet in het belang van de leden. Vanuit de landelijke Ledenraad kunnen we de samenwerking tussen de Regionale Univé’s verbeteren. Belangrijk, want ik ben ervan overtuigd dat Univé op verschillende terreinen een slag kan maken als er efficiënter wordt samengewerkt. In productontwikkeling, in het bedenken van nieuwe initiatieven en – niet in de laatste plaats – om kosten te besparen. Dat is ook belangrijk voor onze concurrentiepositie. Als je ervoor zorgt dat je financieel gezond bent en dat je sterk staat in de markt, profiteren zowel de organisatie als de leden daar uiteindelijk van.”
Ledenbehoefte in kaart gebracht
“Een voorbeeld van een betere samenwerking is de themagroep Ledenbehoefte die in 2021 is gestart. Wat willen onze leden, waar hebben zij behoefte aan? Dat kan best per regio verschillen en daar wil Univé ook graag rekening mee houden. Maar om een ontwikkelrichting te bepalen moet je toch een eenduidig beeld hebben. De themagroep heeft daarom een concepttekst opgesteld over de Univé Ledenbehoefte. De afzonderlijke Ledenraden van de Regionale Univé’s hebben daar een toelichting bij gegeven. Een goede manier om de regio’s de ruimte te geven en tegelijk de eenheid van Univé te waarborgen. In 2022 komt de themagroep met een definitieve tekst over de wensen en behoeften van onze leden.”
Winst voor de leden
“Ik neem mijn petje af voor de Raad van Bestuur en de manier waarop ze een aantal jaren geleden een heldere koers hebben uitgezet naar voorkomen, beperken, verzekeren. Dat Univé heel actief is op het gebied van preventie en beperken van risico’s en schade, is winst voor de leden. Ook vind ik het mooi dat medewerkers het persoonlijke contact met de leden zo serieus nemen. Die klantvriendelijkheid, leden laten voelen dat ze er niet alleen voor staan, daar is goed op ingezet. Veel verzekerden beseffen niet dat ze lid zijn van Univé en dat ze zelf invloed kunnen hebben op het beleid. Dat mogen we best nog meer onder de aandacht brengen!”
februari 2022