Veelgestelde vragen over schade en uw reisverzekering
Heb je schade opgelopen tijdens je reis en heb je dit al gemeld bij Univé? Hieronder lees je de antwoorden op veelgestelde vragen. Zoek je naar algemene informatie over de reisverzekering, dan vind je dat hier.
Als je je reisverzekering hebt uitgebreid met de dekking Bagage, dan geldt er een eigen risico van € 50 per gebeurtenis voor alle verzekerden samen. Dit bedrag houden wij in op een eventuele betaling.
Voor je annuleringsverzekering heb je gekozen of je een vrijwillig eigen risico of niet. Heb je gekozen voor een eigen risico? Dan houden we dit bedrag in op een eventuele betaling. Het eigen risico dat je hebt afgesloten, staat ook op jouw polisblad. Je eigen risico is dan € 150, € 300 of € 450.
Het eigen risico van je zorgverzekering geldt ook voor medische kosten die je maakt in het buitenland. Kies je voor onze reisverzekering met aanvullende dekking voor medische kosten? Dan zijn de kosten van je verplichte eigen risico verzekerd. Dit geldt niet voor je vrijwillige eigen risico.
Bij schade aan spullen krijg je vaak via je verzekering een vergoeding. Univé berekent de dagwaarde van de spullen. Dit is de nieuwwaarde min een bedrag voor veroudering en slijtage. Deze dagwaarde berekenen we met behulp van een afschrijvingstabel. Voor de meeste spullen betalen wij de nieuwwaarde als de spullen niet ouder zijn dan een jaar.
Wanneer je bericht krijgt van Univé is afhankelijk van de manier waarop de schade is gemeld.
- Heb je de schade zelf gemeld via de Univé-site? Dan krijg je direct een bevestiging dat de schade in behandeling is genomen. In deze bevestiging staat binnen hoeveel dagen je verder wordt geïnformeerd.
- Heb je de schade (telefonisch) gemeld via één van onze medewerkers? Dan heb je in veel gevallen al informatie over de schade ontvangen.
De status van je schademelding vind je via het tabblad Schade in Mijn Univé en de Univé App.
Heeft u vragen over de voortgang? Dan kunt u altijd contact opnemen met één van onze medewerkers. Dat kan telefonisch via 0592 349 249. U kunt uw vraag ook stellen via WhatsApp: 06 1277 8504.
In de polisvoorwaarden lees je wanneer een schade wel of niet wordt betaald. Valt de schade niet onder de polisdekking dan krijg je hierover bericht via de schadebehandelaar.
Ja. Als je een schade meldt of betrokken bent bij een gemelde schade. Bijvoorbeeld als je schade hebt gehad, schade hebt veroorzaakt of getuige bent geweest van een schade. Via de Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS) delen Nederlandse verzekeraars informatie. Dit ter voorkoming van fraude en het beheren van risico’s. Het uitwisselen van informatie is gebonden aan strikte voorwaarden. Het privacyreglement van CIS is van toepassing. Op de website van CIS kun je meer informatie vinden: www.stichtingcis.nl