Veelgestelde vragen over de reisverzekering
Algemene veelgestelde vragen over de reisverzekering
Een reisverzekering is een verzekering die je beschermt tegen onverwachte kosten tijdens je reis. Deze verzekering biedt hulp en vergoeding bij onverwachte situaties op reis, zoals een ongeval, ziekte of overlijden.
Je kiest bij Univé voor een kortlopende of een doorlopende reisverzekering. Beide kun je uitbreiden met aanvullende dekkingen die passen bij jouw situatie.
Tijdens een vakantie of reis kan er altijd iets onverwachts gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan problemen met je bagage of aan een ongeluk waarbij je een been breekt en medische hulp in het buitenland nodig hebt. Zulke situaties kunnen je onverwacht veel geld kosten. Met een reisverzekering ben je in dit soort vervelende situaties verzekerd van hulp en financieel beschermt voor onvoorziene kosten.
Een aantal zaken is met de reisverzekering niet verzekerd, namelijk:
- schade die je kon verwachten bij het afsluiten van een verzekering of dekking
- schade die je kon verwachten voordat je op reis ging of toen je de reis boekte
- schade die is ontstaan tijdens een reis die je maakte voor een medische behandeling
- schade die is ontstaan op een vaste stand- of seizoensplaats in Nederland
Bij de kortlopende reisverzekering zijn zakenreizen ook niet verzekerd en is het niet mogelijk een uitgebreide annuleringsdekking af te sluiten.
Bekijk voor een compleet overzicht van de situaties waarin je niet verzekerd bent de verzekeringskaart van de reisverzekering.
Veelgestelde vragen over aanvullende dekkingen
Veel actieve sporten zijn gewoon standaard verzekerd. Bij sommige gevaarlijke sporten is de Ongevallendekking, als je deze hebt meeverzekerd, uitgesloten.
Ben je benieuwd of een gevaarlijke sport wel of niet is meeverzekerd?
Met de Europadekking ben je verzekerd in Europa en alle landen die grenzen aan de Middellandse Zee.
Met Pechhulp Motorrijtuigen ben je voor hulp bij pech of een ongeluk met een motorrijtuig in de groene kaart landen verzekerd. Je kunt online op je digitale groene kaart bekijken welke landen er meeverzekerd zijn. Of bekijk je papieren groene kaart.
De Pechhulp Motorrijtuigen geldt in Nederland alleen als je iets overkomt op weg naar of terugkomt van het buitenland.
Als je voertuig bij Univé verzekerd is, vind je je groene kaart terug in Mijn Univé of de Univé App.
Wij helpen je in de landen op de groene kaart van je voertuig bij pech, een ongeluk of diefstal van je voertuig. Deze hulp krijg je door te bellen naar de Univé Alarmcentrale op +31 592 348 112. Je voertuig wordt na schade of een ongeval naar een garage in de buurt gebracht. Is het niet mogelijk je voertuig binnen 48 uur te repareren? Dan kies je voor een vervangend motorrijtuig of voor vervoer naar huis. Lees meer over een vervangend motorrijtuig.
Pechhulp Motorrijtuigen geldt voor auto’s, motoren, scooters, caravans en campers. Je bent verzekerd voor hulp bij pech of een ongeluk in de landen die op de groene kaart van je voertuig vermeld staan. In Nederland geldt de dekking alleen als je onderweg bent naar of terugkomt vanuit het buitenland.
Meer over de aanvullende dekking Pechhulp Motorrijtuigen bij je reisverzekering
Veelgestelde vragen over calamiteiten
Bel de Univé alarmcentrale bij een spoedsituatie in het buitenland: +31 592 348 112. Ben je doof of slechthorend? Maak dan gebruik van het sms-nummer: +31 6 3002 0640.
Veelgestelde vragen over schade
Wat je het beste kunt doen, hangt af van de schade die je hebt. Op de pagina Hulp bij schade lees je meer over de verschillende soorten schade. Meestal kan Univé je schade snel en uiteraard zorgvuldig afhandelen, zodat je je reis zorgeloos kunt voortzetten.
Meer informatie over verschillende soorten schade, en wat je het beste kunt doen?
Veelgestelde vragen over wijzigen/beëindigen
Je kunt je doorlopende reisverzekering nog aanpassen. Ook als je deze al eerder hebt afgesloten. Je kunt bijvoorbeeld keuze wijzigen of aanvullende dekkingen toevoegen. Het aanpassen van je verzekering doe je gemakkelijk online via Mijn Univé.
Veelgestelde vragen over afsluiten
Overige veelgestelde vragen
Ja. Als jullie samen op reis gaan, zien wij jullie als reisgenoten. Ook als jullie niet samen terugreizen.
Wat betekent dit voor de vergoeding vanuit mijn verzekering?
Als jouw reisgenoot iets overkomt waardoor jij niet meer verder kunt reizen, dan vergoedt de annuleringsverzekering jouw kosten. Dit geldt alleen als jouw reisgenoot volgens de annuleringsvoorwaarden recht zou hebben op een vergoeding voor wat er is gebeurd.
Dat hangt af van de situatie. Gaat je kind op kamers tijdens de studie en heb je bij Univé een doorlopende reisverzekering met gezinsdekking? Dan blijft je kind standaard meeverzekerd.
Gaat je kind op zichzelf wonen zonder te studeren? Dan zijn ze niet meer meeverzekerd op jouw doorlopende reisverzekering. Je kind zal dan een eigen reisverzekering moeten afsluiten.
Klik hier voor meer informatie over de doorlopende reisverzekering.
Ga je binnenkort op vakantie, maar twijfel je of je verzekerd bent? Door slim te zoeken en te vragen, kun je ontdekken of je een lopende reisverzekering hebt. Check eerst door te zoeken in je mailbox of je papieren of je bewijs van een reisverzekering tegenkomt. Log ook in bij de verzekeraars waar je klant bent, om te kijken of je online een bewijs van een reisverzekering kunt vinden.
Vraag ook altijd gezinsleden of je partner of je misschien met hen meeverzekerd bent. Kom je er niet uit? Je adviseur of tussenpersoon kan je helpen. En heb je die niet? Een medewerker bij Univé kijkt graag voor je na of je een reisverzekering bij ons hebt.