Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over drukte op Schiphol en andere luchthavens

Het kan je zomaar overkomen: je bent op vakantie of staat op het punt om te vertrekken en je vlucht wordt geannuleerd. Bijvoorbeeld door een computerstoring, zoals halverwege juli 2024 gebeurde.

Dan wil je graag weten waar je aan toe bent met je reis- of annuleringsverzekering. Daarom vind je hieronder antwoorden op meestgestelde vragen. Of je nu nog thuis bent, of al op vakantie: wij helpen je op weg. 

Bekijk de polisvoorwaarden voor meer informatie

Op deze pagina vind je antwoorden op vragen die we vaak krijgen over dit onderwerp. In de polisvoorwaarden van je reis- of annuleringsverzekering lees je wat wel en niet verzekerd is.

Bekijk onze polisvoorwaarden

Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Kom je er niet uit met de reis- of vervoersorganisatie? Als je bij Univé een rechtsbijstandverzekering hebt, kunnen de juristen van Univé Rechtshulp je mogelijk bijstaan. Het is wel belangrijk dat je de rechtsbijstandverzekering al had voordat de drukte begon.

Over de rechtsbijstandverzekering

Ik ben nog thuis

Het annuleren van je reis omdat je niet op vakantie wilt door drukte op Schiphol wordt niet verzekerd via je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd via je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met je vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd via je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ja, als je nog thuis bent, kun je je kortlopende reisverzekering opzeggen. Je krijgt dan de betaalde premie terug. Gaat het om een combinatie van een kortlopende reis- en een annuleringsverzekering, dan ontvang je alleen de premie voor je kortlopende reisverzekering terug.

Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. Je krijgt de betaalde premie niet terug.

Ik ben al op vakantie of onderweg

Nee, dit is niet verzekerd via je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Je moet eerst de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn verplicht deze in behandeling te nemen. Schiphol heeft aangegeven dat iedereen zijn of haar koffer terugkrijgt. Hou er wel rekening mee dat dit tijdens drukke periodes lang kan duren. Keert de luchtvaartmaatschappij niet, of minder uit, en heb je de dekking Bagage meeverzekerd? Dan kun je de schade bij ons indienen.

Als je bij ons een reisverzekering mét aanvullende Bagage-dekking hebt, betalen wij € 300,- per verzekerde voor noodzakelijke kleding en toiletspullen. Er geldt geen eigen risico. Komt de koffer helemaal niet meer aan op je vakantiebestemming? Dien die claim dan in bij de luchtvaartmaatschappij.

Neem hiervoor contact op met de vervoerder. Krijg je geen vergoeding van je vervoerder en heb je een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:

Vertraging van minder dan 8 uur
Je krijgt dan geen vergoeding.

Vertraging van 8 uur of meer
Je krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen. Dit geldt ook als je vanuit Nederland naar je vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of je met het openbaar vervoer of met je eigen auto hierheen bent gereisd.

Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met je vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd via je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd via je reisverzekering. Neem contact op met je vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ja, de reisverzekering is geldig tot je weer thuis bent.