Ga naar inhoud

Drukte op Schiphol en andere luchthavens

Het kan u zomaar overkomen: u bent op vakantie of staat op het punt om te vertrekken en uw vlucht wordt geannuleerd.

Dan wilt u graag weten waar u aan toe bent met uw reis- of uw annuleringsverzekering. Daarom vindt u hieronder meer informatie in de vorm van veelgestelde vragen.

Goed om te weten

Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen die we vaak krijgen over dit onderwerp. In de polisvoorwaarden van uw reis- en/of annuleringsverzekering leest u wat wel en niet verzekerd is.

Polisvoorwaarden

Heeft u een rechtsbijstandverzekering?

Komt u er niet uit met de reis- of vervoersorganisatie? Als u bij Univé een rechtsbijstandverzekering heeft, kunnen de juristen van Univé Rechtshulp u mogelijk bijstaan. Het is wel belangrijk dat u de rechtsbijstandverzekering al had voordat de drukte begon.

Over de rechtsbijstandverzekering

Ik ben nog thuis

Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Neem contact op met uw vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ja, als u nog thuis bent, kunt u uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt dan uw betaalde premie terug. Gaat het om een combinatie van een kortlopende reis- en een annuleringsverzekering, dan ontvangt u alleen de premie voor uw kortlopende reisverzekering terug.

Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. U krijgt de door u betaalde premie niet terug.

Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met uw vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze u een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Neem contact op met uw vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ik ben al op vakantie/onderweg

Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Neem contact op met uw vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Neem hiervoor contact op met de vervoerder. Krijgt u geen vergoeding van uw vervoerder en heeft u een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:

  • Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur?
    U krijgt dan geen vergoeding.
  • Bedraagt de vertraging 8 uur of meer?
    U krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.
    Dit geldt ook als u vanuit Nederland naar uw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of u met het openbaar vervoer of met uw eigen auto hierheen bent gereisd.

Ja, de reisverzekering is geldig tot u weer thuis bent.

Nee, dit is niet verzekerd op uw reisverzekering. Neem contact op met uw vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met uw vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze u een alternatief aan.

Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Neem contact op met uw vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Als u bij ons een reisverzekering mét aanvullende Bagage-dekking heeft, betalen wij € 300,- per verzekerde voor noodzakelijke kleding en toiletspullen. Er geldt geen eigen risico. Komt de koffer helemaal niet meer aan op uw vakantiebestemming? Dien die claim dan in bij de luchtvaartmaatschappij.

U moet eerst de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn verplicht deze in behandeling te nemen. Schiphol heeft aangegeven dat iedereen zijn of haar koffer terugkrijgt. Hou er wel rekening mee dat dit vanwege de drukte lang kan duren. Keert de luchtvaartmaatschappij niet, of minder uit, en u heeft de dekking Bagage meeverzekerd? Dan kunt u de schade bij ons indienen.