Veelgestelde vragen over drukte op Schiphol en andere luchthavens
Het kan je zomaar overkomen: je bent op vakantie of staat op het punt om te vertrekken en je vlucht wordt geannuleerd. Bijvoorbeeld door een computerstoring, zoals halverwege juli 2024 gebeurde.
Dan wil je graag weten waar je aan toe bent met je reis- of annuleringsverzekering. Daarom vind je hieronder antwoorden op meestgestelde vragen. Of je nu nog thuis bent, of al op vakantie: wij helpen je op weg.
Bekijk de polisvoorwaarden voor meer informatie
Op deze pagina vind je antwoorden op vragen die we vaak krijgen over dit onderwerp. In de polisvoorwaarden van je reis- of annuleringsverzekering lees je wat wel en niet verzekerd is.
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Kom je er niet uit met de reis- of vervoersorganisatie? Als je bij Univé een rechtsbijstandverzekering hebt, kunnen de juristen van Univé Rechtshulp je mogelijk bijstaan. Het is wel belangrijk dat je de rechtsbijstandverzekering al had voordat de drukte begon.
Ik ben nog thuis
Ik ben al op vakantie of onderweg
Je moet eerst de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn verplicht deze in behandeling te nemen. Schiphol heeft aangegeven dat iedereen zijn of haar koffer terugkrijgt. Hou er wel rekening mee dat dit tijdens drukke periodes lang kan duren. Keert de luchtvaartmaatschappij niet, of minder uit, en heb je de dekking Bagage meeverzekerd? Dan kun je de schade bij ons indienen.
Neem hiervoor contact op met de vervoerder. Krijg je geen vergoeding van je vervoerder en heb je een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:
Vertraging van minder dan 8 uur
Je krijgt dan geen vergoeding.Vertraging van 8 uur of meer
Je krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen. Dit geldt ook als je vanuit Nederland naar je vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of je met het openbaar vervoer of met je eigen auto hierheen bent gereisd.