Drukte op Schiphol en andere luchthavens
Het kan u zomaar overkomen: u bent op vakantie of staat op het punt om te vertrekken en uw vlucht wordt geannuleerd.
Dan wilt u graag weten waar u aan toe bent met uw reis- of uw annuleringsverzekering. Daarom vindt u hieronder meer informatie in de vorm van veelgestelde vragen.
Goed om te weten
Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen die we vaak krijgen over dit onderwerp. In de polisvoorwaarden van uw reis- en/of annuleringsverzekering leest u wat wel en niet verzekerd is.
Heeft u een rechtsbijstandverzekering?
Komt u er niet uit met de reis- of vervoersorganisatie? Als u bij Univé een rechtsbijstandverzekering heeft, kunnen de juristen van Univé Rechtshulp u mogelijk bijstaan. Het is wel belangrijk dat u de rechtsbijstandverzekering al had voordat de drukte begon.
Ik ben nog thuis
Ik ben al op vakantie/onderweg
Neem hiervoor contact op met de vervoerder. Krijgt u geen vergoeding van uw vervoerder en heeft u een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur?
U krijgt dan geen vergoeding. - Bedraagt de vertraging 8 uur of meer?
U krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.
Dit geldt ook als u vanuit Nederland naar uw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of u met het openbaar vervoer of met uw eigen auto hierheen bent gereisd.
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur?
U moet eerst de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn verplicht deze in behandeling te nemen. Schiphol heeft aangegeven dat iedereen zijn of haar koffer terugkrijgt. Hou er wel rekening mee dat dit vanwege de drukte lang kan duren. Keert de luchtvaartmaatschappij niet, of minder uit, en u heeft de dekking Bagage meeverzekerd? Dan kunt u de schade bij ons indienen.