Ga naar inhoud

Hoe kan ik van de koop af, en wat kost dat?

In principe heb je bij een koop op afstand een bedenktermijn van 14 dagen. Je kunt van de koop af, zonder dat je daarvoor een reden hoeft op te geven. De bedenktermijn begint te lopen zodra je het product hebt ontvangen (of bij een dienst op het moment dat je bevestigt dat je de dienst gaat afnemen).

Als de verkoper je niet informeert over de bedenktermijn, wordt de bedenktermijn verlengd tot maximaal 12 maanden. Als de verkoper je hier alsnog over informeert, dan begint vanaf dat moment de bedenktermijn te lopen.

Deze bedenktermijn krijg je om te bepalen of het product bevalt. Je mag het product bekijken en uittesten, maar je mag het niet daadwerkelijk in gebruik nemen.

Als je van de koop af wilt moet je dit de verkoper binnen 14 dagen laten weten. Je laat de verkoper dit weten door het modelformulier voor ontbinding in te vullen. Dit formulier heb je, als het goed is, ontvangen van de verkoper. Je mag ook zelf een brief opstellen.

Als je de verkoper hebt laten weten dat u van de koop af wilt, moet de verkoper je binnen 14 dagen het aankoopbedrag terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft ontvangen of jij bewijs hebt gestuurd van het feit dat je het product heeft teruggestuurd.

Houd er rekening mee dat de kosten voor het retour zenden voor jouw rekening kunnen komen.

Let op, er geldt geen bedenktermijn als het gaat om:

  • producten die speciaal voor jou zijn gemaakt, zoals een fotoalbum of een maatpak;
  • producten met een beperkte houdbaarheid, zoals eten, drinken of bloemen;
  • tijdsgebonden producten, zoals losse kranten of tijdschriften;
  • producten die je koopt op veilingen;
  • cd’s, dvd’s en computerprogramma’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  • hygiëneproducten waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  • reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding. 
Heeft u antwoord op uw vraag gekregen?