31 juli 2025
UZN ondersteunt ondernemers bij pure productinnovatie

De accountmanagers van Univé Zuid-Nederland ondersteunen ondernemers door hun bedrijfssituatie te beoordelen en hun lopende polissen daar bij aan te passen. Daarbij staat het voorkomen en beperken van schade centraal. Zo worden de leden ontzorgd, zodat die zich op de eigen bedrijfsvoering kunnen blijven concentreren. Soms helpt Univé Zuid-Nederland daardoor mee aan pure productinnovatie, zoals bij ElkeMelk, dat nu bij de grootste kruidenier van Nederland in de schappen staat. Net als bij Elke Melk zien we dat veel agrarische ondernemers met slimme innovaties hun werk aanpassen of uitbreiden. Het is dan fijn dat je een vaste adviseur hebt die weet wat er op jouw bedrijf speelt.
In het proces van idee tot innovatie, komt ook Univé kijken. Letterlijk, want Peter van Wanrooij, accountmanager Agro bij Univé Zuid Nederland, zoekt dagelijks zijn klanten in Zuid Nederland en ElkeMelk is er daar een van. Baan: ,,Peter heeft ervoor zorg gedragen dat ik kon blijven doen waar wij goed in zijn: ondernemen en innoveren. Verzekeren is voor mij een noodzakelijkheid. Ik zeg: ik verzeker me alleen voor de kosten die ik niet zelf kan betalen. Maar ik kan niet alle bedrijfsspecifieke risico’s zelf eenvoudig overzien. Dat doet Peter dus voor me. Hij helpt me risico’s te herkennen. Het is super als je een partij hebt die meedenkt. En ook heel fijn als het een vast gezicht is die hier over de vloer komt. Ik kan daardoor met een goed gevoel blijven ondernemen.’’
Dichtbij
Peter van Wanrooij is dat vaste gezicht van Univé Zuid Nederland en zorgt voor het contact met de Agro-klanten in zijn gebied. ,,Ik ben voortdurend bezig met voorkomen en beperken van eventuele schade die kan ontstaan. Maar vooral aan de voorkant denken we mee.’’
Om dat te illustreren, heeft Univé Zuid-Nederland deze video gemaakt:
Het doel is dat de klant volledig wordt ontzorgd door samen helder te krijgen welke risico’s er zijn aan de bedrijfsvoering. ,,Zeker als een bedrijf gaat innoveren, moet je bijblijven bij de weging van de risico’s. Omdat wij dicht bij de ondernemer staan, kunnen wij hem daarmee ook ontzorgen. En dat blijven we doen. Ik ben trots dat wij van Univé Zuid Nederland hiermee een steentje hebben kunnen bijdragen aan het succes van deze onderneming.’’
Wilt u ook zo'n waardevol en warm gesprek voeren over uw onderneming met een van onze adviseurs? Klik hier voor een afspraak met een adviseur.

Het verhaal van ElkeMelk:
Zo’n 700.000 flessen ElkeMelk vliegen jaarlijks van de schappen van Albert Heijn in Nederland. Het is geen pak melk zoals zoveel zuivel; ElkeMelk is een puur geïndividualiseerd product, de melk komt van één enkele koe en verschilt dan ook per fles. Consumenten hebben de keus precies de melk te kiezen die ze zelf het lekkerst vinden. Aan deze bijzondere productinnovatie heeft Univé Zuid Nederland zijn bescheiden steentje bijgedragen.
Matthijs Baan is eigenaar van het melkveebedrijf in het Zuid-Hollandse Molenaarsgraaf. In zijn stal, tussen de 110 stuks vee, legt hij het proces uit: “Elke koe die hier in de stal staat, wil drie keer per dag gemolken worden. Dan loopt ze uit zichzelf naar de melkrobot.’’ Dat levert gemiddeld zo’n 28 liter melk per koe per dag op. Afhankelijk van of de koe een kalf gaat krijgen, of welk voer ze krijgen, verschilt de melk in vetgehalte, vaak tussen 2 en 6%.
Stickertjes
Bij het melken maakt de robot een foto van de koe en registreert alles van de melkbeurt. “De melk wordt individueel gecontroleerd op kwaliteit. Minder dan een grenswaarde, dan gaat alle melk de put in,” zegt Baan. Van het monster worden stickertjes gemaakt met daarop de naam van de koe en het vet-, eiwit- en lactosepercentage. Binnen tien minuten na het melken is de melk bemonsterd, gepasteuriseerd en zit het in de fles met dit stickertje erop. Als de melkbeurt voorbij is, sproeit de robot zachte zalf op de spenen en kan de koe weer gaan eten. Baan: “Niemand in heel de wereld doet dit sneller dan wij. Verser kan niet.’’
Consumenten hebben de mogelijkheid om op het etiket te kijken welk percentage hun smaakvoorkeur heeft. Deze productinnovatie past helemaal in het plaatje van de trend tot individualisatie en daarom stond de grote blauwe supermarktketen dan ook direct voor de deur bij ElkeMelk, nadat er een item over Baan was uitgezonden op de regionale televisie. Reden temeer voor Univé Zuid-Nederland om onze rol in de bovenstaande video te belichten.
Deel dit bericht
Meer van Univé Zuid-Nederland? Bekijk alle verhalen uit de regio.

Univé Preventieshop draagt bij aan veiligheid!
7 augustus 2024
Inbraak, brand of een ongeluk op het erf zijn nog altijd aan de orde van de dag bij agrarische bedrijven. Schadekosten die zulke situaties met zich meebrengen, kunnen hoog oplopen. Voorkomen is beter dan genezen en daar helpt de Univé Preventieshop voor onze agrarische leden een handje bij. Met keuze uit zo’n 50 artikelen binnen de thema’s veiligheid en brandpreventie, helpen we ze investeren in preventieve middelen en maatregelen die henzelf én hun bedrijf beschermen.

Grip op risico’s voor agrariërs
2 augustus 2021Ondernemen
Door met ons in gesprek te gaan krijg een betere grip op de risico’s die jij als ondernemer in jouw branche loopt. Wij helpen jou de risico’s die voor jou relevant zijn goed in kaart te brengen. Om incidenten vast te leggen en te werken aan verbeteringen om de kans op herhaling te verkleinen. Zo ontdek je ook risico’s waar je niet altijd zelf invloed op hebt, maar die wel jouw onderneming in gevaar kunnen brengen. Agrarisch adviseur Harrie Broekman van Univé vertelt dat vooral de laatste jaren cybercriminaliteit flink toeneemt. Onwetendheid en onkunde is vaak het grootste gevaar.

Bedrijfsovername of opvolging in de agrarische sector
19 oktober 2020Ondernemen
Wij zijn er trots op dat onze agrarische sector nog steeds aantrekkelijk is voor jonge boeren en tuinders. Agrarisch adviseur Robert Veerbeek van Univé vertelt meer over het proces van bedrijfsovername of opvolging: "Het vinden van een goede opvolger voor een agrarisch bedrijf is een complex proces.

Boer Gerjan Berenbroek uit Buurse vertelt over zijn ervaring met het project 'Duurzame Zekerheid' van Univé.
Al meer dan 60 jaar is melkveebedrijf Berenbroek in Haaksbergen verzekerd bij Univé Oost. Toen het familiebedrijf in 1993 werd overgenomen door zoon Gerjan en zijn vrouw Marianne, bleven ook zij trouw aan onze verzekeringsmaatschappij. Iets waar zij tegenwoordig de vruchten van plukken. Want in 2020 deden zij mee aan ons energieconcept ‘Duurzame Zekerheid’. Een initiatief waarin we hebben samengewerkt met Provincie Overijssel en het Energiefonds Overijssel, waarbij bedrijfsdaken asbestvrij gemaakt worden en voorzien worden van zonnepanelen die duurzame energie leveren aan onze leden in de regio.