Wat gebeurt er als we mijn klacht niet kunnen oplossen?
Gelukkig lukt het bijna altijd om samen tot een oplossing te komen. Soms komen we er samen helaas toch niet uit. In dat geval kun je jouw klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Voor de zorgverzekering kun je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering (SKGZ). En voor zakelijke klachten kun je je wenden tot de burgerlijke rechter. Heb je een klacht over hoe Univé met jouw privacy omgaat? Dan kun je jouw klacht ook voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Ten slotte kun je je wenden tot de burgerlijke rechter.
De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Zij toetst klachten op basis van bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars. Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad.