Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over afsluiten

Je kan bijna alle hondenrassen bij ons verzekeren, ook kruisingen. Wij bieden alleen geen huisdierenverzekering aan voor kortsnuitige rassen.

Meer over het niet verzekeren van kortsnuitige rassen

Je kunt bijna alle kattenrassen bij ons verzekeren, van Siamees tot Maine coon. Dit geldt ook voor kruisingen. Wij bieden alleen geen huisdierenverzekering aan voor kortsnuitige rassen.

Meer over het niet verzekeren van kortsnuitige rassen

Bij het berekenen van de premie moet je het ras van je hond selecteren in een lijst. In deze lijst staan alle rassen die door de FCI (Fédération Cynologique Internationale) erkend zijn. Als het ras van je hond er niet tussen staat, is dit waarschijnlijk (nog) niet erkend door de FCI. Kies dan voor ‘Kruising’ samen met de gewichtsklasse van je hond.

Is je hond een pup op het moment dat je de verzekering aanvraagt? Kies dan het gewicht van de hond als deze volgroeid is.

Let op! Wij bieden geen huisdierenverzekering aan voor kortsnuitige rassen.

Meer over het niet verzekeren van kortsnuitige rassen

Bestaande klachten of aandoeningen zijn niet verzekerd. Als je de verzekering bij ons aanvraagt, beoordelen wij de aandoening. Er zijn dan 3 mogelijkheden: 

  • Wij accepteren je aanvraag; 

  • Wij plaatsen een clausule op de polis. Hierin geven wij aan dat medische kosten die te maken hebben met de bestaande aandoening niet verzekerd zijn. Medische kosten die je moet maken vanwege een andere ziekte of aandoening die nog niet bekend was toen je de verzekering aanvroeg, zijn uiteraard wel verzekerd; 

  • Wij wijzen de aanvraag af.   

Ja, dat kan. Per huisdier sluit je dan een verzekering af. 

Honden moeten wettelijk verplicht gechipt zijn. Het is daarom niet mogelijk om je hond zonder chip te verzekeren.  

Voor katten is de chip nog niet verplicht, daarom kun je jouw kat verzekeren zonder chip. Let op: je kunt alleen declareren op het moment dat je kat een chipnummer heeft.

Als je bij de dierenarts bent geweest voor vaccinaties, krijg je vaak een (vaccinatie)boekje mee met alle gegevens over de hond of kat, waaronder het ras. Ook houdt de dierenarts een patiëntenkaart bij van je huisdier. Hier staat het ras ook op vermeld. Vraag bij de dierenarts na welk ras er op de patiëntenkaart staat.  

Je vindt de geboortedatum in het huisdierenpaspoort of op de patiëntenkaart die je dierenarts bijhoudt.

Veelgestelde vragen over premie

Wij kunnen je premie om meerdere redenen aanpassen. Bijvoorbeeld omdat de consumentenprijzen in Nederland zijn gestegen. Voor de huisdierenverzekering betekent dit dat de kosten voor dierenartsen en medicijnen stijgen.

In de diergeneeskunde is ook steeds meer mogelijk. Nieuwe technieken worden ontwikkeld en ingezet om sneller een diagnose te stellen of chronische aandoeningen beter te behandelen. Dit betekent dat behandelingen duurder worden. 

De premie van de huisdierenverzekering hangt onder andere af van de leeftijd van je huisdier. Als je huisdier ouder wordt, stijgt ook de premie. Dit komt doordat oudere dieren vaker naar de dierenarts gebracht worden. Met hogere kosten als gevolg. Wij passen onze premies hierop aan.  

Veelgestelde vragen over dekking

Ja, je mag zelf kiezen naar welke dierenarts je gaat.

Ja, er is een wachttijd van 30 dagen. Als er klachten ontstaan in de eerste 30 dagen van de verzekering, dan vergoeden wij de kosten niet. Dit geldt ook voor eventuele kosten van vervolgbehandelingen. En als je de dekkingen Beweegzorg of Gebitszorg en preventieve zorg later toevoegt aan je verzekering, geldt voor deze dekkingen ook eerst een wachttijd van 30 dagen. De wachttijd geldt niet bij een ongeval en preventieve zorg.

Nee, dit is niet verzekerd.

Ja, ook die kosten vergoeden wij. Maar alleen als de ziekte of aandoening bij het afsluiten van de verzekering nog niet bekend was. 

Ja, medische kosten die je in het buitenland maakt voor je huisdier zijn standaard verzekerd. Met de huisdierenverzekering van Univé ben je wereldwijd verzekerd.

Veelgestelde vragen over declaratie indienen

Je kunt via Mijn Univé of de Univé App de declaratie indienen. Voeg altijd de nota van de dierenarts toe. Zo kunnen wij je declaratie sneller beoordelen. Let op! Controleer de nota op de volgende punten, voordat je deze bij ons indient:  

  • het chipnummer staat op de nota 

  • het chipnummer op de nota is hetzelfde als het chipnummer op de polis.   

Wij betalen de nota altijd aan jou. De nota van de dierenarts moet je dus eerst zelf betalen.

Ben je verzekerd voor de gemaakte medische kosten en heb je van ons een bevestiging ontvangen dat wij je nota gaan vergoeden? Dan duurt het maximaal vijf werkdagen voordat je het geld ontvangt.

Veelgestelde vragen over beëindigen of wijzigen

Ja, je kunt de verzekering opzeggen wanneer je dat wilt. Je sluit de huisdierenverzekering af voor de periode van één jaar. Zeg je de verzekering niet op, dan wordt deze telkens na een jaar volgens het contract automatisch verlengd.

Als je huisdier overleden is, wil je geen gedoe met je verzekering. Geef het daarom zo snel mogelijk aan ons door. Dit kun je ook doen door de nota van het inslapen op te sturen. Wij beëindigen de verzekering dan één dag nadat je huisdier is overleden.