Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Heeft u vragen over het coronavirus met betrekking tot uw reis? Begrijpelijk. We hebben daarom hieronder zoveel mogelijk vragen en antwoorden op een rijtje gezet. 

Belangrijke informatie:

  • Gaat u op vakantie? Bekijk dan goed welke maatregelen er op uw vakantiebestemming gelden. Ook deze vindt u op de website of de Reisapp.
  • Bent u op vakantie en ontstaat er een situatie waardoor u eerder naar huis wilt (bijvoorbeeld bij ziekte)? Neem alstublieft geen overhaaste beslissingen, maar bel eerst met de Univé Alarmcentrale (+31 592 348 112). Extra kosten die u zonder overleg maakt om sneller thuis te komen, zijn niet gedekt op uw verzekering. Denk hierbij aan het aanschaffen van (duurdere) vliegtickets of het huren van een auto om naar Nederland te rijden.

Update coronavirus

Corona verdwijnt steeds verder naar de achtergrond en er wordt weer volop gereisd. Er kunnen nog wel coronamaatregelen gelden op uw vakantiebestemming. Bereid u daarom goed voor.

Ik heb een reis geboekt / Ik wil een reis boeken

Het annuleren van uw vakantie omdat uw vakantiebestemming meer maatregelen neemt om het coronavirus tegen te gaan, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Er blijft nog veel onzeker. We adviseren u contact op te nemen met uw reis- of vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.

Bent u besmet met het coronavirus op het moment dat u (bijna) op vakantie gaat? Dan betalen wij de kosten van annulering (voor u en meereizende gezinsleden die vermeld staan op uw polis) tot maximaal het verzekerde bedrag op uw polis. U moet in ieder geval kunnen aanleveren:

  • de uitslag van de officiële coronatest*, en
  • de boekingsnota, en
  • de annuleringsnota.

* Een door het RIVM goedgekeurde PCR- of antigeentest. Dit mag geen zelftest zijn.

Voor de vraag of uw (schade)claim verzekerd is, zijn met name de volgende zaken van belang:

  • de dekking die u heeft afgesloten (wel of geen medische kosten);
  • de oorzaak van uw claim (wel of niet veroorzaakt door het coronavirus);
  • de kleurcode die op uw vakantiebestemming van toepassing is (geel, oranje of rood).
  • Eventuele hulp van de Alarmcentrale kan verhinderd worden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat lokale autoriteiten aanvullende eisen stellen die de hulpverlening moeilijker maakt, maar ook door beperkte medische capaciteit ter plaatse.

Hieronder staan een aantal situaties beschreven van de meest voorkomende klantvragen:

  • U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek en u blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering. U bent immers nog gewoon in Nederland en de kleurcode van uw reisbestemming is niet van invloed
  • U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering.
  • De kleurcode verandert en u wilt daarom helemaal niet meer op vakantie of u wilt vanaf uw vakantiebestemming eerder naar huis. Dit is niet verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering
  • U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
  • U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
  • U bent op vakantie (van code geel naar oranje is van toepassing tijdens uw vakantie) en u wordt ernstig ziek. U blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.

Voor de vraag of uw (schade)claim verzekerd is, zijn met name de volgende zaken van belang:

  • de dekking die u heeft afgesloten (wel of geen medische kosten);
  • de oorzaak van uw claim (wel of niet veroorzaakt door het coronavirus);
  • de kleurcode die op uw vakantiebestemming van toepassing is (groen, geel, oranje, rood).
  • Eventuele hulp van de Alarmcentrale kan verhinderd worden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat lokale autoriteiten aanvullende eisen stellen die de hulpverlening moeilijker maakt, maar ook door beperkte medische capaciteit ter plaatse.

Hieronder staan een aantal situaties beschreven van de meest voorkomende klantvragen:

  • U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek en u blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering. U bent immers nog gewoon in Nederland en de kleurcode van uw reisbestemming is niet van invloed
  • U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering.
  • De kleurcode verandert en u wilt daarom helemaal niet meer op vakantie of u wilt vanaf uw vakantiebestemming eerder naar huis. Dit is niet verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering
  • U bent op vakantie (van code geel naar oranje is van toepassing tijdens uw vakantie) en u wordt ernstig ziek. U blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
  • U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is niet verzekerd op de reis- en/of annuleringsverzekering. De verzekering keert alleen schade uit die u niet kon verwachten. Als u vertrekt naar een gebied met code oranje dan loopt u extra risico door het coronavirus en kunt u verwachten dat er schade optreedt.   
  • U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek. U blijkt niet het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.

Het annuleren van uw reis omdat u niet op vakantie wilt door het coronavirus, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis-of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.

Voor deze situatie hebben we een uitzondering gemaakt. Uw reisverzekering en/of annuleringsverzekering is geldig als u landt op een vliegveld in een gebied met code oranje. U moet dan wel direct doorreizen naar geel gebied of direct overstappen op een andere vlucht.

Een verklaring voor medische kosten kan op verzoek worden afgegeven. Medische kosten in verband met het coronavirus zijn niet altijd verzekerd op de reisverzekering. Daarom vermelden wij op de verklaring niet dat medische kosten in verband met het coronavirus altijd verzekerd zijn.

Of medische kosten door het coronavirus verzekerd zijn op de reisverzekering is afhankelijk van de kleurcode van het land op moment van vertrek. Bij kleurcode oranje of rood vergoeden wij medische kosten niet.

Ik ben op vakantie

Dit hangt allereerst af van de kleurcode van uw vakantiebestemming op het moment dat u vertrekt. Is de kleurcode oranje of rood? Dan zijn alle schades die te maken hebben met corona niet verzekerd. Als u vertrekt naar een gebied met code oranje of rood, dan loopt u extra risico door het coronavirus en kunt u verwachten dat er schade optreedt. 

Is de kleurcode groen of geel op het moment dat u vertrekt? Dan zijn schades die te maken hebben met corona wel verzekerd. Maakt u extra kosten? Neem dan eerst contact op met de Univé Alarmcentrale op +31 (0)592 348 112.

Er kunnen zich verschillende situaties voordoen:

  • U wordt ernstig ziek en u wordt opgenomen in het ziekenhuis: uw basiszorgverzekering vergoedt de schade tot het Nederlandse tarief. Is de behandeling duurder? Dit hogere bedrag wordt alleen vergoed als u een aanvullende zorgverzekering heeft, of de module ‘Medische kosten’ op uw reisverzekering.
  • U moet langer blijven omdat u corona heeft. U (en uw meeverzekerde reisgenoten) moeten daarvoor extra reis- en verblijfkosten maken. Deze kosten zijn verzekerd.
  • Terwijl u op vakantie bent, verspringt de kleurcode naar oranje. U wordt ziek, en blijkt het coronavirus te hebben. Medische kosten en extra reis- en verblijfkosten zijn wel verzekerd.

Extra kosten in verband met vertraging op de terugreis zijn niet verzekerd.

Testen

Nee, de kosten die u maakt voor deze coronatest zijn niet verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering.

Als de coronatest onderdeel is van de ziekenhuiszorg, dan vergoeden wij de kosten wel. U moet hiervoor wel de dekking ‘Medische kosten’ hebben meeverzekerd.

Nee, de kosten die u maakt voor een preventieve coronatest zijn niet verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering.

Kleurcodes

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken maakt geen gebruik meer van de term ‘negatief reisadvies’. Het reisadvies wordt nu aangegeven met kleurcodes:

  • groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s)
  • geel (let op, veiligheidsrisico’s)
  • oranje (alleen noodzakelijke reizen)
  • rood (niet reizen).

Kijk voor meer informatie op deze website.