Veelgestelde vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus met betrekking tot uw reis? Begrijpelijk. We hebben daarom hieronder zoveel mogelijk vragen en antwoorden op een rijtje gezet.
Wij volgen de adviezen van de overheid met betrekking tot reizen. Bekijk voor de actuele adviezen op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Reizen naar het buitenland
-
GEEL | Op mijn vakantiebestemming geldt code geel. Om hier te komen moet ik landen op een vliegveld waar code oranje geldt. Is mijn reis- en annuleringsverzekering geldig?
-
Voor deze situatie hebben we een uitzondering gemaakt. Uw reisverzekering en/of annuleringsverzekering is geldig als u landt op een vliegveld in een gebied met code oranje. U moet dan wel direct doorreizen naar geel gebied of direct overstappen op een andere vlucht.
-
GEEL | Ik heb een reis geboekt of wil een reis boeken naar een vakantiebestemming waar code geel geldt. Is mijn reis- en annuleringsverzekering geldig?
-
Voor de vraag of uw (schade)claim verzekerd is, zijn met name de volgende zaken van belang:
- de dekking die u heeft afgesloten (wel of geen medische kosten);
- de oorzaak van uw claim (wel of niet veroorzaakt door het coronavirus);
- de kleurcode die op uw vakantiebestemming van toepassing is (geel, oranje of rood).
Hieronder staan een aantal situaties beschreven van de meest voorkomende klantvragen:
- U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek en u blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering. U bent immers nog gewoon in Nederland en de kleurcode van uw reisbestemming is niet van invloed
- U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering.
- De kleurcode verandert en u wilt daarom helemaal niet meer op vakantie of u wilt vanaf uw vakantiebestemming eerder naar huis. Dit is niet verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering
- U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (van code geel naar oranje is van toepassing tijdens uw vakantie) en u wordt ernstig ziek. U blijkt het coronavirus te hebben en u wilt naar huis. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is niet verzekerd op de reis- en/of annuleringsverzekering. De verzekering keert alleen schade uit die u niet kon verwachten. Als u vertrekt naar een gebied met code oranje dan loopt u extra risico door het coronavirus en kunt u verwachten dat er schade optreedt.
- U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek. U blijkt niet het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
-
ORANJE | Ik heb een reis geboekt of wil een reis boeken naar een vakantiebestemming waar kleurcode rood of oranje geldt. Is mijn reis- en annuleringsverzekering geldig?
-
Voor de vraag of uw (schade)claim verzekerd is, zijn met name de volgende zaken van belang:
- de dekking die u heeft afgesloten (wel of geen medische kosten);
- de oorzaak van uw claim (wel of niet veroorzaakt door het coronavirus);
- de kleurcode die op uw vakantiebestemming van toepassing is (geel, oranje of rood). Hierbij maakt het geen verschil of de kleurcode (oranje of rood) wordt veroorzaakt door de oplopende besmettingen op uw vakantiebestemming of door de oplopende besmettingen in Nederland.
Hieronder staan een aantal situaties beschreven van de meest voorkomende klantvragen:
- U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek en u blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering. U bent immers nog gewoon in Nederland en de kleurcode van uw reisbestemming is niet van invloed
- U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering.
- De kleurcode verandert en u wilt daarom helemaal niet meer op vakantie of u wilt vanaf uw vakantiebestemming eerder naar huis. Dit is niet verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering
- U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (van code geel naar oranje is van toepassing tijdens uw vakantie) en u wordt ernstig ziek. U blijkt het coronavirus te hebben en u wilt naar huis. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is niet verzekerd op de reis- en/of annuleringsverzekering. De verzekering keert alleen schade uit die u niet kon verwachten. Als u vertrekt naar een gebied met code oranje dan loopt u extra risico door het coronavirus en kunt u verwachten dat er schade optreedt.
- U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek. U blijkt niet het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
-
Wat betekenen de kleurcodes? En waarom zie ik nergens de term ‘negatief reisadvies’ staan?
-
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken maakt geen gebruik meer van de term ‘negatief reisadvies’. Het reisadvies wordt nu aangegeven met kleurcodes:
- groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s)
- geel (let op, veiligheidsrisico’s)
- oranje (alleen noodzakelijke reizen)
- rood (niet reizen).
Kijk voor meer informatie op deze website.
-
Worden extra reiskosten voor terugkeer naar Nederland vergoed als ik strand in een land of op de heen- of terugreis niet verder kan?
-
Extra reiskosten omdat u terug wilt naar Nederland zijn niet verzekerd, behalve bij een medische noodsituatie. Neem in dat geval altijd contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112. Dit nummer is dag en nacht bereikbaar.
-
Waar moet ik aan denken als ik met het vliegtuig ga reizen?
-
Op de luchthaven kunnen gezondheidscontroles worden uitgevoerd. Zorg dat u goed voorbereid bent. Heeft u hooikoorts of andere soortgelijke klachten? Neem hiervan een bewijs mee. Heeft u verhoging in de dagen voorafgaand aan de reis en u kunt wel op reis? Zorg dan dat u 3 dagen voor uw reis een coronatest heeft gedaan en neem de testuitslag mee naar de luchthaven. De kosten van de coronatest zijn niet verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Zie Wijs op Reis voor meer tips en adviezen.
Ik ben thuis
-
Ik heb mijn vakantie omgeboekt/gewijzigd. Kan ik mijn al eerder afgesloten kortlopende reis en/of annuleringsverzekering gebruiken voor de nieuw geboekte vakantie?
-
Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via 0592-349 340. Onze medewerkers helpen u graag.
-
Ik heb een voucher van mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij ontvangen, maar ik wil mijn geld terug. Kan dat?
-
Dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Pas als u met de voucher een nieuwe reis heeft geboekt, kunt u weer gebruik maken van een eventueel afgesloten annuleringsverzekering.
Voor meer informatie over vouchers of het terugkrijgen van geld kunt u het beste contact opnemen met het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan (bijv. reis- of vervoersorganisatie). -
Ik wil niet meer op vakantie vanwege het coronavirus. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
-
Het annuleren van uw reis omdat u niet op vakantie wilt door het coronavirus, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis-of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.
-
Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende annuleringsverzekering opzeggen en premie terugkrijgen?
-
Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. U krijgt de door u betaalde premie niet terug.
-
Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen en premie terugkrijgen?
-
Ja, u kunt uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt uw betaalde premie terug. Betreft dit een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering, dan ontvangt u alleen de premie terug voor uw kortlopende reisverzekering.
-
Door een reisverbod (bijvoorbeeld voor Amerika) krijg ik geen visum of is mijn visum ingetrokken en ik kan hierdoor niet meer op reis. Krijg ik een vergoeding?
-
Heeft u een annuleringsverzekering bij ons, dan is dit verzekerd. Dit geldt alleen als u buiten uw schuld het visum niet krijgt of als buiten uw schuld het visum wordt ingetrokken. Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan (bijv. reis- of vervoersorganisatie) of de ANVR de kosten voor het annuleren of omboeken niet betaalt.
-
Mijn verlof is ingetrokken en ik kan hierdoor niet meer op vakantie. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
-
Het annuleren van uw reis, omdat uw verlof wordt ingetrokken door uw werkgever vanwege het coronavirus, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis- of vervoersorganisatie) of uw werkgever. Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.
-
Ik ben ziek geworden. Ik wil daarom mijn reis annuleren. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
-
Wij betalen alleen de kosten van annulering in geval van ernstige ziekte. Dit moet u kunnen aantonen met een doktersverklaring. Wij betalen alleen als u een annuleringsnota van uw reis kunt inleveren. Bent u besmet met het coronavirus? Dan betalen wij in veel gevallen de kosten van annulering. Dit beoordelen we per situatie.
-
Door alle maatregelen die zijn genomen in verband met het coronavirus kan ik niet meer op reis. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
-
Dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt het beste contact opnemen met de reis- of vervoersorganisatie.
Ik ben al op vakantie/onderweg
-
Ik moet langer blijven op mijn vakantiebestemming. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
-
Extra kosten omdat u langer moet blijven op uw vakantiebestemming zijn niet verzekerd.
U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis- of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing.
-
Ik heb op de terugreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
-
Extra kosten in verband met vertraging op de terugreis zijn niet verzekerd.