Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Heeft u vragen over het coronavirus met betrekking tot uw reis? Begrijpelijk. We hebben daarom hieronder zoveel mogelijk vragen en antwoorden op een rijtje gezet. 

Belangrijke informatie:

  • Gaat u op vakantie? Bekijk dan goed welke maatregelen er op uw vakantiebestemming gelden op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Of download de Reisapp.
  • Bent u op vakantie en ontstaat er een situatie waardoor u eerder naar huis wilt (bijvoorbeeld bij ziekte)? Neem alstublieft geen overhaaste beslissingen, maar bel eerst met de Univé Alarmcentrale (+31 592 348 112). Extra kosten die u zonder overleg maakt om sneller thuis te komen, zijn niet gedekt op uw verzekering. Denk hierbij aan het aanschaffen van (duurdere) vliegtickets of het huren van een auto om naar Nederland te rijden.

Update coronavirus

Corona verdwijnt steeds verder naar de achtergrond en er wordt weer volop gereisd. Er kunnen nog wel coronamaatregelen gelden op uw vakantiebestemming. Bereid u daarom goed voor.

Ik heb een reis geboekt / Ik wil een reis boeken

Een verklaring voor medische kosten kan op verzoek worden afgegeven. Medische kosten in verband met het coronavirus zijn niet altijd verzekerd op de reisverzekering. Daarom vermelden wij op de verklaring niet dat medische kosten in verband met het coronavirus altijd verzekerd zijn.

Bent u besmet met het coronavirus op het moment dat u (bijna) op vakantie gaat? Dan betalen wij de kosten van annulering (voor u en meereizende gezinsleden die vermeld staan op uw polis) tot maximaal het verzekerde bedrag op uw polis. U moet in ieder geval kunnen aanleveren:

  • de uitslag van de officiële coronatest*, en
  • de boekingsnota, en
  • de annuleringsnota.

* Een door het RIVM goedgekeurde PCR- of antigeentest. Dit mag geen zelftest zijn.

Het annuleren van uw reis omdat u niet op vakantie wilt door het coronavirus, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis-of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.

Ik ben op vakantie

Er kunnen zich verschillende situaties voordoen:

  • U wordt ernstig ziek en u wordt opgenomen in het ziekenhuis: uw basiszorgverzekering vergoedt de schade tot het Nederlandse tarief. Is de behandeling duurder? Dit hogere bedrag wordt alleen vergoed als u een aanvullende zorgverzekering heeft, of de module ‘Medische kosten’ op uw reisverzekering.
  • U moet langer blijven omdat u corona heeft. U (en uw meeverzekerde reisgenoten) moeten daarvoor extra reis- en verblijfkosten maken. Deze kosten zijn verzekerd.

Als u iets overkomt, is het belangrijk dat u contact opneemt met de Univé Alarmcentrale op +31 (0)592 348 112. Maakt u extra kosten? Dan zijn deze alleen verzekerd als u dit van tevoren overlegd heeft met de Alarmcentrale.

Testen

Nee, de kosten die u maakt voor een preventieve coronatest zijn niet verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering.

Als de coronatest onderdeel is van de ziekenhuiszorg, dan vergoeden wij de kosten wel. U moet hiervoor wel de dekking ‘Medische kosten’ hebben meeverzekerd.