Vrije-tijd

Thuis je conditie opbouwen: hoe doe je dat?

vrouw fitnessmatje thuis sporten

We doen allemaal ons best om zo gezond mogelijk te leven. We eten bewust, we proberen regelmatig te bewegen. Maar niet iedereen vindt het een feest om naar de sportschool te gaan. Of is gewoon niet van plan om daar geld aan uit te geven. Gelukkig zijn er genoeg manieren om thuis je conditie op te bouwen.

Conditie, wat is dat eigenlijk?

Je conditie wordt bepaald door vijf eigenschappen: lenigheid, (spier)kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Hoe beter deze vijf zaken bij je ontwikkeld zijn, hoe beter je conditie is.

Een goede conditie heeft ook te maken met de staat van je hart en je longen. Als die allebei goed werken, nemen ze meer zuurstof op. Die zuurstof komt dan in je bloed terecht en wordt getransporteerd naar je spieren. Je spieren zijn daardoor beter in staat om een bepaalde oefening vol te houden, zonder dat je vermoeid raakt.

Met oefeningen je conditie verbeteren

Er bestaan genoeg oefeningen die je thuis kunt doen om je conditie te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld meedoen met het televisieprogramma “Nederland in beweging”. Ben je op het moment van uitzenden niet thuis? Dan kijk je het programma gewoon terug op een moment dat het jou uitkomt.

Online vind je ook heel veel voorbeelden van oefeningen waarmee je vanuit huis je conditie kan verbeteren. Een kleine zoektocht op Google levert je al heel wat op.

Trainen met een schema of een app

Het werkt vaak het beste om bij het opbouwen van je conditie te werken met een schema. Zo’n schema vertelt je precies wat je op welke dag hoe lang (of hoe vaak) moet doen. In het begin zijn de oefeningen nog wat korter van aard. Maar hoe verder je in het schema belandt, hoe langer de oefeningen duren en hoe intensiever ze worden. Dit soort schema’s vind je ook overal gemakkelijk online terug.

Je kunt ook speciale gratis apps downloaden om thuis aan je conditie te werken. Een goed voorbeeld daarvan is de app Seven. Of je vervolgens thuis, op je werk of op school zit: overal kun je gaan trainen. Het enige dat je nodig hebt, zijn een stoel en een muur.

Blessures voorkomen

Thuis trainen is leuk, maar overdrijf het niet. Zeker als je nog geen ervaren sporter bent, is het verstandig om het vooral in het begin rustig aan te doen. Ga niet als een dolle jezelf in het zweet werken, maar ga verantwoord aan de slag.

Luister ook altijd goed naar je eigen lichaam. Het is niet slim om door te trainen op het moment dat je een pijntje voelt. En probeer voordat je aan je thuistraining begint altijd even je spieren te stretchen. Zo maak je je spieren goed los en kun je vervelende blessures voor een groot deel voorkomen.

Tips om het vol te houden

Beginnen met sporten is voor veel mensen een grote stap. Maar wat meestal nog veel moeilijker is, is om het sporten vol te houden. Daarom hierbij een aantal tips om de kans te vergroten dat je niet al na twee keer sporten afhaakt.

  1. Kies een vaste dag of tijd, dan wordt het sporten een gewoonte voor je.
  2. Begin rustig en put jezelf niet direct uit. Sporten moet wel leuk blijven!
  3. Misschien kan je met iemand samen thuis sporten, dan zorg je voor een extra stimulans en een stok achter de deur.
  4. Stel jezelf een beloning in het verschiet voor na het sporten.

Alvast heel veel sportplezier gewenst!

Deel dit bericht:

Redactie

De blogredactie van Univé deelt tips en adviezen over voorkomen en beperken. Zakelijk en particulier.