Ga naar inhoud

Zorgpolis en gegevens wijzigen bij overlijden

Is er een dierbare overleden? Wij willen je condoleren met het verlies. Op deze pagina vertellen we je meer over wat er met de zorgverzekering van de overledene gebeurt.

Waar woonde de overledene?

We vragen dit, omdat je in sommige gevallen niks hoeft te doen. 

Nederland

Je hoeft het overlijden niet door te geven als de overledene in Nederland woonde. Gemeentes zijn wettelijk verplicht om verzekeraars als Univé binnen 10 werkdagen op de hoogte te stellen. De zorgverzekering van de overledene wordt automatisch stopgezet zodra wij bericht hebben van de gemeente. 

Meer over zaken regelen bij overlijden

In het buitenland

Woonde jouw dierbare in het buitenland? Dan vragen we je om het overlijden aan ons te melden, inclusief een kopie van de officiële akte. We vragen je dit, omdat wij pas laat op de hoogte gesteld worden van een overlijden buiten Nederland. Een zorgverzekering loopt zo nooit onnodig lang door. 

Meld het overlijden bij Univé

Was de overledene een meeverzekerde of een hoofdverzekerde?

Een hoofdverzekerde is de persoon op wiens naam de verzekering staat. We spreken van een meeverzekerde als de persoon onder de dekking valt. 

Meeverzekerde

Een meeverzekerde wordt automatisch van de zorgpolis gehaald, nadat de gemeente ons heeft ingelicht. Je hoeft in dit geval geen actie te ondernemen. Blijf jij achter als hoofdverzekerde? We regelen dan een nieuwe zorgpolis voor je. 

Hoofdverzekerde

Een zorgpolis van een hoofdverzekerde zonder meeverzekerden, wordt direct stopgezet. De bevestiging hiervan wordt per brief verstuurd. Is er toch een meeverzekerde? Dan wordt diegene de hoofdverzekerde. Hieronder lees je er meer over. 

Voor jou als nieuwe hoofdverzekerde van de zorgverzekering

Ben jij de nieuwe hoofdverzekerde van de zorgverzekering? Dan krijg je een nieuwe polis. Om jouw nieuwe polis definitief te maken, vragen we je om de volgende gegevens toe te voegen: 

Telefoonnummer

E-mailadres

Bankrekeningnummer

Betaalde zorgpremie na overlijden

Premie die afgeschreven is na overlijden, wordt terugbetaald of verrekend. Dat gaat zo:

Bij een medeverzekerde

Was de overledene meeverzekerd op jouw polis en blijf je lid van Univé? Dan betaal je komende maand minder premie, omdat we het teveel aan premie verrekenen. Er wordt dus geen bedrag teruggestort op je rekening. 

Bij een hoofdverzekerde

Was je naaste de hoofdverzekerde op de polis? Dan betalen we de totale premie na overlijden binnen een maand terug. Wij maken het bedrag over naar de rekening waarvan de premie is betaald.

Zorgkosten voor je overleden naaste declareren

Mogelijk ontvang je nog een rekening die bedoeld is voor jouw dierbare. We verzoeken je om dit bedrag te voldoen, voordat je de rekening bij ons declareert. Dit heeft geen haast, want je kunt nota's declareren tot 3 jaar na overlijden. 

Het is ook mogelijk dat zorgverleners hun rekening rechtstreeks bij ons indienen. Houd er rekening mee dat dit tot 2 jaar kan duren.

Rekeningnummer wijzigen voor declaraties

Heb je het rekeningnummer van de overledene opgezegd, maar verwacht je nog enkele declaraties binnen te krijgen? Mail ons dan de volgende gegevens naar nabestaanden@univezorg.nl, zodat we het rekeningnummer kunnen veranderen in ons systeem:

  • Klantnummer van de overleden persoon
  • Het nieuwe rekeningnummer
  • Gegevens van de erfgenaam: naam, adres en woonplaats
  • Verklaring van erfrecht

Zonder bovenstaande gegevens kunnen wij het rekeningnummer niet veranderen.

Cookies op unive.nl

{{message}}

{{category}} {{description}} {{status}}
Analytische cookies{{category_analytics_description}}
Marketing cookies{{category_display_ads_description}}
Personalisatie cookies{{category_personalization_description}}