Ga naar inhoud

25 februari 2022Wonen

Univé helpt na internetoplichting

Andere mensen kunnen helpen is enorm dankbaar werk. Zenzi Mulder, medewerker van onze Cyberhelpdesk, vertelt over een voorval waarbij zij een oudere mevrouw tot steun kon zijn.

Soms rol je in een verhaal dat je altijd bijblijft. Op een middag werd ik gebeld door een oudere mevrouw. Ik hoorde meteen de paniek in haar stem. Ze was net slachtoffer geworden van internetoplichting. Haar bankrekening en spaarrekening waren beide geplunderd.

Veel mensen denken 'Dit overkomt mij niet', maar dit kan echt de beste gebeuren. Oplichters worden steeds geraffineerder. Met speciale telefoonnummers en overtuigende websites doen ze zich moeiteloos voor als iemand van de bank. Zo ook bij mevrouw.

Tijdens het internetbankieren kreeg zij een virusmelding. Achteraf weten we dat het een phishing site was. Terwijl ze aan de telefoon in de wacht hing bij haar echte bank, werd ze door een zogenaamde bankmedewerker gebeld 'om haar te helpen'. Binnen een paar minuten was het kwaad geschied. Dan is het fijn om meteen terug te kunnen vallen op onze experts. Zelf sta je machteloos, maar door hen word je direct geholpen.

Terwijl zij direct aan de slag gingen, kon ik mevrouw geruststellen. We hielden dag in, dag uit contact. Binnen een paar dagen had de bank het geld weer op de rekeningen staan. De schrik zit er nog wel even in, maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen. In ons laatste gesprek zei mevrouw: ik had heel veel steun aan jullie. Dat is voor mij het mooiste compliment.

Beperk de schade, bel de Cyberhelpdesk!

Onze experts helpen je graag bij vragen over cybercrime: twijfel je over de betrouwbaarheid van een e-mail, of is je computer gehackt? Je kunt 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk: 0592 74 22 22. Je krijgt dan direct advies en ondersteuning op afstand door experts. Dit is een gratis service voor alle Univé-verzekerden.

Lees meer over Cyberhulp

Deel dit bericht