Ga naar inhoud

21 september 2023Wonen

Spoor van schade door windhoos: snel handelen was noodzaak

Wanneer een windhoos in aanloop naar storm Poly over de Veluwe Veluwe raast, laat het een spoor van schade en geschrokken inwoners achter. Bomen liggen om, dakpannen gaan door de lucht en huizen raken beschadigd. Het nieuws bereikt Univé en de schademeldingen stromen binnen. Medewerker Johan Zomer twijfelt geen moment en springt, samen met collega’s, in de auto naar Lieren, om steun te bieden aan Univé-leden in het getroffen gebied. In dit artikel deelt hij zijn verhaal.

“Je wilt geen ramptoerist zijn, maar een luisterend oor en helpen bij het omgaan met de schade en de juiste partijen inschakelen. Voor de herkenbaarheid hebben we onze Univé-hesjes aangetrokken zodat de inwoners van Lieren begrepen dat ze ons als verzekeraar vragen konden stellen. Dat werd zeer gewaardeerd. ‘Onze verzekeraar heb ik hier nog niet gezien’ hoorden we ook. Dat is natuurlijk een fijn compliment, maar wij deden dit echt vanuit intrinsieke motivatie om er voor anderen te zijn. We zijn er bij het afsluiten van de polis en we zijn er bij schade. Dat is voor ons vanzelfsprekend. Dat is het Univé DNA: dichtbij onze klanten, servicegericht en betrokken.”

“We kwamen daar aan en zagen de brandweer druk in de weer met het vrijmaken van de weg. Je kon het spoor van de windhoos dwars door het dorp zo volgen. Een vallende boom was rakelings langs een school gegaan en het plein waar vijf minuten eerder nog kinderen speelden. Overal waar je keek, zag je buren elkaar helpen. De inwoners van Lieren zijn er echt voor elkaar, dat vond ik fantastisch om te zien. Ook omdat dat zo mooi aansluit bij het coöperatieve gevoel van waaruit Univé is ontstaan.”

Johan en zijn collega bellen aan bij een gepensioneerd stel dat telefonisch een schade had gemeld aan hun naastgelegen bakkerij. Jarenlang door hen met liefde gerund en nog steeds erg betrokken nu de dagelijkse gang van zaken wordt opgepakt door een andere ondernemer. “Meneer stond perplex dat er iemand van Univé aan zijn deur stond. Hij was positief verrast dat we er zo snel waren. Hij nam me mee naar de bakkerij. Er waren dakpannen van het pand afgevlogen en het zou gaan regenen. Snel handelen was dus noodzaak, maar op zo’n moment zijn alle herstelpartijen natuurlijk ook razend druk. Wij konden van waarde zijn door toch een partij te vinden die snel ter plaatse was om het dak te herstellen. ‘Dan kunnen wij weer rustig slapen’ zei meneer. En daar doen we het voor.”

Deel dit bericht

  • 25 september 2024Wonen

    Een huis met een stempel

    Van appartement tot woonboerderij, van eeuwenoud monument tot nieuwbouwwoning: ieder huis dat van eigenaar of huurder wisselt, heeft tegenwoordig een energielabel. Een energielabel vertelt je hoe energiezuinig een woning is. Die informatie levert je veel op: van wooncomfort tot een hogere hypotheek!

  • 18 september 2024Wonen

    Tips om brand in huis te voorkomen

    Je moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt in je huis. Het kan op allerlei manieren ontstaan. Sommige oorzaken liggen voor de hand, andere zijn verrassender. Voor dit artikel zijn we de Univé-archieven ingedoken en hebben we twaalf regelmatig voorkomende oorzaken van brand voor je op een rij gezet. Uiteraard met de bijbehorende preventietips en -maatregelen.

  • 17 september 2024Wonen

    Niet vervangen, maar herstellen: “Mijn dakgoot is weer als nieuw”

    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Schade dus ook. Vaak worden beschadigde spullen vervangen door nieuwe. Maar dat is eigenlijk best zonde. In veel gevallen kan de schade heel netjes worden hersteld. Ook de kunststof dakgoot van mevrouw de Vrieze – Hushof hoefde niet te worden vervangen, maar kon snel worden gerepareerd.