Ga naar inhoud

17 oktober 2021

Hoe herken je greenwashing bij bedrijven?

De betekenis van greenwashing is al zo’n kleine veertig jaar onveranderd. Er zijn bedrijven die zich veel duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Hier lees je waar je op moet letten om greenwashing te herkennen.

Wat is greenwashing?

Milieuactivist Jay Westerveld schreef in 1986 voor het eerst over greenwashing. De betekenis van greenwashing was volgens hem: wanneer een bedrijf meer tijd en geld steekt in de marketing rondom duurzaamheid dan in het daadwerkelijk verduurzamen. Het gaat dan dus puur om beeldvorming.

Het eerste voorbeeld van greenwashing dat Westerveld gaf, was een campagne die in hotelketens gevoerd werd, met de titel ‘save the towel’. Hotelgasten moesten hun handdoeken vaker hergebruiken, want al dat wassen zou slecht zijn voor het milieu. Terwijl er op het gebied van bijvoorbeeld afvalverwerking of recycling totaal geen moeite werd gedaan om duurzamer te worden. Het ging de hotelbranche dus puur om besparen op de kosten van wassen, niet om duurzaamheid.

Zo herken je greenwashing:

  • Ga allereerst op je instinct af: klinkt het te mooi om waar te zijn?
  • Check op de website van het bedrijf hoe het écht zit (jaarverslagen en dergelijke)
  • Zoek naar onafhankelijke bevestiging of ontkenning van de gemaakte claims

Bekend voorbeeld: Volkswagen

Enerzijds reclamecampagnes voeren over hoe zuinig en milieuvriendelijk je auto’s zijn en anderzijds sjoemelen met software die de uitstoot binnen de perken moet houden. Dat is hoe Volkswagen te werk ging tijdens het schandaal dat later bekend kwam te staan als Dieselgate.

Doelbewust je niet houden aan voorschriften en ondertussen het braafste jongetje van de klas uithangen op milieumarketinggebied, dat is nou typisch greenwashing.

Greenwashing bij bedrijven die duidelijk niet duurzaam zijn

De meest opvallende voorbeelden zijn te vinden bij bedrijven die overduidelijk niet duurzaam kunnen zijn door de aard van hun werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan oliereus BP, die goede sier wilde maken met de zonnepanelen op de daken van hun tankstations. Maar ondertussen verdienen zij nog steeds hun geld met benzine, diesel en gas…

Ook Shell kan er wat van op dit gebied. Zij promoten CO2-neutraal rijden in campagnes, terwijl ze één van de grootste vervuilers ter wereld zijn. Ook willen ze positief het nieuws halen met hoeveel ze zogenaamd investeren in een duurzame toekomst, terwijl in werkelijkheid vrijwel al hun investeringen nog steeds in fossiele brandstoffen worden gestoken.

Ook op het gebied van eten en drinken gebeurt het

Greenwashing vind je ook in de foodsector. Eieren met het Beter Leven-keurmerk zijn niet echt diervriendelijk. Nestlé, Coca-Cola en PepsiCo vertellen mooie verhalen over het recyclen van plastic, maar dit is een crisis die zij zelf hebben veroorzaakt met hun producten. De acties die ze nu uitvoeren, zijn een druppel op een gloeiende plaat.

Kortom: hou je ogen goed open bij al die greenwashingclaims van vervuilende bedrijven.

Deel dit bericht