20 november 2025
‘Warm en betrokken, daar staan we bij Univé-winkel Den Helder voor’

In een tijd waarin alles met één muisklik te regelen is en AI al je vragen beantwoordt, heeft Univé nog steeds winkels. Fysieke plekken waar iedereen kan binnenstappen en waar je echte mensen ontmoet. Zoals Samantha van der Schaar, coördinator van de Univé-winkel Noord-Holland in Den Helder.
Vlak bij de Watertoren van Den Helder, de noordelijkste plaats van het vasteland, vind je de Univé-winkel. De meeste mensen kennen Univé in Den Helder vooral als zorgverzekeraar, maar je kunt hier ook terecht voor schadeverzekeringen en – uitsluitend op afspraak - hypotheekadvies. In de winkel werkt verzekeringsadviseur en coördinator Samantha samen met haar vijf collega’s: Desireé en Harold, beiden inmiddels 20 jaar in dienst, Shurna, die twee jaar bij Univé werkt, en student Sabrina die de afspraken inplant. “Dylan is gisteren bij ons als verzekeringsadviseur begonnen”, vertelt Samantha.
Van reisbranche naar verzekeringsbranche
Samantha werkt inmiddels vier jaar bij Univé Noord-Holland. “Ik kom uit het toerisme en reisde veel. Mijn laatste reis was naar Peru. Dat klinkt natuurlijk heel tof, maar het was niet meer te combineren met mijn thuissituatie”, vertelt de moeder van twee jonge dochters. “Toen ook nog de coronacrisis uitbrak, ben ik me gaan omscholen. Het leukste aan werken in de reisbranche vond ik het contact met mensen. Daar word ik blij van en dat is eigenlijk niet veranderd. Ook hier hebben we mooie gesprekken met klanten, onze leden, en willen we mensen leren kennen. Wat houdt ze bezig? Waar kunnen we bij helpen? Waar is behoefte aan? Dat zijn vragen die we ons elke dag stellen.”
Van Wieringerwerf naar Den Helder
Samantha begon als coördinator in de winkel in Wieringerwerf, maar maakte al snel de overstap naar Den Helder. En dat bevalt haar uitstekend. “Den Helder is dynamisch”, vertelt ze. “Dat komt doordat wij hier niet alleen een aanspreekpunt zijn voor leden uit Den Helder, maar ook uit Julianadorp, Anna Paulowna, Breezand en Texel. De Texelaren wippen even naar de overkant, zoals zij dat zelf noemen”, lacht Samantha.
Warm en betrokken
De verzekeringswinkels van Univé zijn uniek. Terwijl je alles online kunt regelen, vanachter je bureau of met je mobiel in de hand, kiest Univé ervoor om fysieke winkels te behouden. Wat is volgens Samantha hier de meerwaarde van? “Allereerst is het fijn dat je echt de tijd kunt nemen voor iedereen die binnenkomt. Mét een kopje koffie of thee, zittend tegenover elkaar. We zijn warm en betrokken. Daar staan we voor, dit is wie we zijn. Om hier te werken moet je sociaal zijn.”
Persoonlijk advies
In de winkel wordt alles besproken: van huwelijken en geboortes tot uitvaarten. “Dat is het fijne aan de winkel”, legt Samantha uit. “We kijken bijvoorbeeld of de klant geen onnodige dubbele dekkingen heeft omdat hij zijn verzekeringen bij verschillende partijen heeft ondergebracht. Maar we bespreken ook de persoonlijke omstandigheden en veranderingen in het leven van de klant. Denk bijvoorbeeld aan samenwonen, gezinsuitbreiding, kinderen die het huis verlaten of klanten die met pensioen gaan.”
Meerwaarde
De meerwaarde van haar werk als coördinator vindt Samantha niet alleen in het soepel laten verlopen van de dagelijkse gang van zaken. “Dat sociale stukje, dat vind ik mooi”, legt ze uit. “Daar is Univé met zijn stichting Univé Ledenfonds en premierestitutie ook goed in. Omdat we geen winstoogmerk hebben, goed op onze kosten letten en de schades in 2024 meevielen, hebben we net als de afgelopen zeven jaar een positief resultaat behaald. En wat wij aan winst overhouden, geven we terug aan onze leden. Daarom ontvingen onze klanten afgelopen oktober een fijne e-mail met daarin het nieuws over het bedrag dat ze terugkregen.”
Donatie aan 39 goede doelen
Naast het geld dat teruggaat naar de leden, gaat er vanuit de premierestitutie ook een bedrag naar goede doelen in de werkgebieden van Univé Noord-Holland. Samantha: “Het gaat om een flink bedrag: in totaal € 195.000, verspreid over 39 goede doelen. In ons werkgebied zitten drie van de goede doelen: de Voedselbank Den Helder, Dierenambulance Den Helder en Hospice Zorg aan Zee. Onze klanten met een woonverzekering hebben al kunnen stemmen: het doel met de meeste stemmen ontvangt € 7.500, nummer twee krijgt € 5.000 en het derde goede doel ontvangt € 2.500.”
Betekenisvolle acties
Binnenkort start weer de actie Sint voor Ieder Kind, de inzamelactie waardoor kindjes die het niet breed hebben ook een Sinterklaascadeautje krijgen. Samantha: “Dat is in meerdere opzichten een geweldig initiatief. Behalve dat ieder kind een cadeautje krijgt, is het een duurzaam project. Het speelgoed dat bij ons wordt gebracht krijgt een tweede leven. De Sinterklaasactie wordt gevolgd door de Kerstballenactie. En dan zijn we natuurlijk nog de trotse sponsor van de Lichtjesloop en de hardloopwedstrijd, de Halve van Den Helder. Zo helpen we niet alleen onze leden, maar ook de buurt. Die extra service, dat is waar het bij onze winkel om draait.”
Tekst: Caroline Vlietstra
Wil jij de voordelen van persoonlijk advies zelf ervaren? Meld je aan voor een gratis en vrijblijvende afspraak in onze Univé-winkel of telefonisch.
Deel dit bericht
Meer van Univé Noord-Holland? Bekijk alle verhalen uit de regio.