27 november 2025
Lawine aan pakjes voor ‘Sint voor ieder kind’

Wat vier jaar geleden begon met het doneren van 100 chocoladeletters, is uitgegroeid tot een onverwacht groot succes. De inzamelactie voor ‘Sint voor ieder kind’ spreidde zich uit als een olievlek over het werkgebied van Univé Zuid-Nederland. Mede daardoor kunnen straks tienduizenden kinderen uit gezinnen met een krappe beurs verblijd worden met een pakje. Geheel volgens de waarde van maatschappelijke betrokkenheid die bij coöperatie Univé hoog in het vaandel staat, zegt regio-ambassadeur Armand Aretz van Univé Zuid-Nederland. “Samen hebben we ervoor gezorgd dat de Sint veel minder kinderen uit arme gezinnen hoeft over te slaan.”
Armand Aretz coördineert de inzameling van de enorme hoeveelheden tweedehands speelgoed, pakpapier en lekkernijen dit jaar. Vlak voor pakjesavond maakt hij de balans op. Na het hartverwarmende succes van vorig jaar waarin samen met andere regionale Univé-kantoren meer dan 4.000 cadeaus werden ingezameld, is Univé Zuid-Nederland met acht andere deelnemende bedrijven en instellingen ook dit jaar weer van betekenis voor kinderen die het hard nodig hebben, zegt hij. “Vandaag worden de laatste dozen van de Univé-Hub in Utrecht opgehaald. Bij elkaar tussen 180 en 200 verhuisdozen vol Sinterklaascadeaus voor kinderen tussen nul en zestien jaar.’’

Hart voor de regio
Helaas is het voor ruim 390.000 kinderen in Nederland niet vanzelfsprekend om een cadeautje van Sinterklaas te krijgen. Het is dan ook niet uit te leggen dat de Sint sommige huisjes voorbij moet rijden, simpelweg omdat er geen geld is voor een cadeautje, zegt Armand. “Met deze actie laten we wederom zien dat we hart hebben voor onze regio. Het resultaat is gigantisch, niet normaal.”
De ingezamelde cadeaus worden vervolgens via verschillende regionale stichtingen verspreid onder gezinnen in het werkgebied van Univé Zuid-Nederland. Het leeuwendeel gaat naar de Rotterdamse regio, met 20.355 bereikte kinderen, en naar de Limburgse regio Parkstad, beide van oudsher gebieden met een laag gemiddeld gezinsinkomen. Die stichtingen verspreiden de cadeaus vervolgens onder gebruikers van voedselbanken, bij blijf van mijn lijf-huizen en andere relevante maatschappelijke instellingen.
Voice of Kaalhei
Wat begon met ‘The Voice of Kaalhei’, een podcast van supporters van Roda JC in Kerkrade, is uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van verschillende bedrijven en instellingen die gebruikt maar nieuw speelgoed ophalen bij hun achterban. “Partners als Roda JC, maar ook bijvoorbeeld een poppodium, de culturele instelling Schunck, een bedrijfsverzamelgebouw en hockeyclub Push uit Breda doen mee. Speciale vermelding verdient Meander Extra, een ledenorganisatie die bijdraagt aan vitaal leven en een gezonde leefstijl voor de inwoners in Parkstad. Die haalden maar liefst 12 rolcontainers vol dozen speelgoed op.”
Armand heeft dit jaar zelfs ‘nee’ moeten verkopen aan bedrijven die aan de inzamelingsactie wilden deelnemen. “Zoals Jumbo die niet met één maar met 15 supermarkten wilden meedoen; ik kreeg het alleen gewoon niet gemanaged. Volgend jaar lukt dat zeker. Want we gaan er een aparte stichting voor oprichten. Het succes is boven ons hoofd gegroeid.”
Deel dit bericht
Meer van Univé Zuid-Nederland? Bekijk alle verhalen uit de regio.