26 mei 2021
Inventariseer je bedrijfsrisico's

Inventariseer je bedrijfsrisico's vóórdat je start met nieuwbouw, verbouwing of verduurzaming
Krijg je te maken met een bedrijfsbrand? Dan kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Niet alleen voor je bedrijfspand, maar ook voor je omzet, personeel en jezelf. Veel ondernemers zijn zich niet bewust van de bedrijfsrisico's die zij lopen. Onze adviseurs gaan graag met jou in gesprek over de risico's die jij loopt als ondernemer. Zakelijk adviseur Jeanet Rexwinkel is recent geïnterviewd voor het AchterhoekBIZ magazine. Lees verder voor haar verhaal.
Wees er op tijd bij
"Veel risico's kunnen worden beperkt door simpele aanpassingen. Compartimentering van bedrijfsruimtes bijvoorbeeld, waardoor de kans op het volledig afbranden van het bedrijfspand beperkt wordt. Vaak worden wij pas gebeld nadat er een verbouwing, nieuwbouw of duurzame investering heeft plaatsgevonden. Mensen willen dan hun verzekeringspakket aanpassen. Feitelijk is dat te laat. Want als we vóór het (ver)bouwtraject op locatie komen, kunnen we nog verbeterpunten aangeven die risico's beperken. Niet alleen als het gaat over brandveiligheid, maar ook bij onverwachte situaties zoals inbraak, cybercrime of een bedrijfsongeval. Dit advies is geheel kosteloos voor Univé-leden."
Doe niet alles op goed vertrouwen
"Uit ervaring weten we dat veel bedrijven in de Achterhoek werken op basis van goed vertrouwen. Neem als voorbeeld een bouwbedrijf dat een ZZP'er inhuurt zonder afspraken op papier te zetten. Het bouwbedrijf is er zich niet bewust van dat zij verantwoordelijk is wanneer deze flexkrachten schade aanrichten bij klanten. Door schriftelijke afspraken te maken en zowel processen als leveringsvoorwaarden op papier te zetten, voorkom je onverwachte kosten als het misgaat."
Waarborg de continuïteit van je onderneming
"Natuurlijk mag iedere ondernemer voor zichzelf bepalen welke risico's hij wil nemen en welke niet. Daar laten wij hem of haar vrij in. Ons doel is om bedrijven inzicht te geven in de risico's die zij lopen en hiermee de schadekosten, het regelwerk achteraf én de verzekeringspremies te beperken. Zodat bedrijfseigenaren de continuïteit van hun onderneming kunnen waarborgen, zowel in goede als in slechte tijden."
Deel dit bericht