30 september 2020
Brand bij Morsink Dier & Hobby

Tim Morsink, mede-eigenaar van Morsink Dier & Hobby in De Lutte, weet het nog precies. Op maandagochtend 4 maart 2019, om 2.25 uur belde de brandweer hem uit zijn bed. “Jullie bedrijf staat in brand. Kom snel om de deuren voor ons te openen.” Toen Tim binnen enkele minuten ter plekke was, leek de schade op het eerste oog mee te vallen. De vriezer stond in brand, vermoedelijk door kortsluiting. Even later bleek dat de rook in de isolatie van de dakplaten was geslagen, waarna het slechts anderhalf jaar oude pand volledig in vlammen opging. “Er was geen redden meer aan, je ziet het voor je neus afbranden. Dit moment vergeet ik nooit meer, het is niet uit te leggen hoe heftig dat is…,” aldus Tim.
“Deze allesverwoestende brand had ons faillissement kunnen zijn”
Rollercoaster
“Op zo’n moment gaat er van alles door je heen. Ik weet nog dat ik meteen dacht: hoe zijn we ook alweer verzekerd? Hebben we alle schade wel gedekt? Maar ook: wanneer kunnen we weer open? Hoe moeten we ons personeel doorbetalen als er geen inkomsten meer zijn? Het is een rollercoaster waar je in belandt. Sowieso slaap je de eerste drie nachten niet van alles wat er op je af komt. Er moet zo veel geregeld worden en ondertussen word je overspoeld met bloemen en telefoontjes van familie, vrienden, klanten, leveranciers en dorpsgenoten die hulp aanbieden. Ik fungeerde als een soort bondscoach die ons team aanstuurde. Iedereen kreeg een taak, zodat we zo snel mogelijk de schouders er onder konden zetten.”
Geluk bij een ongeluk
“Die maandagochtend om 8 uur belde ik naar Univé Oost. De gedachte dat we weleens failliet zouden kunnen gaan, liet me niet los. Misschien bestond er ook wel een kans dat we hierdoor ons eigen huis kwijt zouden zijn. Maar onze relatiemanager Erik Kotte stelde me direct gerust. We gaan het verder uitzoeken, maar het lijkt goed te komen zei hij. Nog geen drie maanden daarvoor had ik met hem onze bedrijfsverzekeringen van A tot Z doorgesproken. De nieuwbouw van ons bedrijfspand in 2017 was aanleiding voor dit gesprek. Ik besefte me gelijk dat we toen de beste beslissingen ooit hebben genomen. Niet alleen alle materiële schade was gedekt, maar ook het omzetverlies.”
Goede timing, goed advies
“Erik adviseerde me om omzetverlies bij schade voor twee jaar te verzekeren in plaats van één jaar. Ik zag hier eerst het belang niet van in, maar wist intussen hoeveel tijd het kost om een nieuw bedrijfspand te realiseren. En vind maar eens een aannemer die de volgende week al kan beginnen. Verder raadde hij ons aan om een garantie tegen onderverzekering op het pand af te sluiten. De premie ging daardoor wel € 15,- per maand omhoog, maar achteraf ben ik hem zo dankbaar. Het leek wel een geluk bij een ongeluk. Want het taxatierapport dat de totale bedrijfswaarde vertegenwoordigde, viel slechts één week voor de brand op de deurmat. Dit was essentieel om alle kosten voor de totale herbouw te dekken.”
Prioriteit bij onze klanten
“Doordat we alles goed geregeld hadden, konden we onze prioriteit bij onze klanten leggen. Want ook zij raakten door hun voorraden heen. Veehouders die al jaren speciale diervoeding bij ons inkopen stonden opeens voor een dichte deur. Maar gelukkig kregen we hulp van alle kanten: binnen één week openden we een kleine unit in het naastgelegen weiland en binnen vijf weken realiseerden we op die plek een tijdelijke bedrijfshal die als volledige winkel diende. Onze klanten bleven ons daardoor trouw. Doordat De Goudse verzekeringen, waar Univé Oost onze polissen had ondergebracht, ons binnen 3 dagen een voorschot van € 50.000,- gaf, konden we direct stappen maken. Dat was een win-win situatie voor alle betrokken partijen.”
Veel van geleerd
“Op 3 maart 2020 hebben we ons nieuwe pand heropend. Dat het allemaal zo snel is gegaan hebben we te danken aan de tekeningen die er nog lagen van drie jaar geleden en dat de aannemer van destijds bereid was om alles voor ons opzij te zetten. Het was een zware tijd, waarin we veel geleerd hebben. Maar het allerbelangrijkste is wel: zorg dat je goed nadenkt over welke risico’s je wilt lopen en kunt dragen bij bedrijfsschade. Deze brand was voor veel ondernemers in de regio een wake-up call. Wij zijn Univé Oost in ieder geval eeuwig dankbaar voor hun advies, bemiddeling en betrokkenheid!”
Deel dit bericht