Ga naar inhoud

24 december 2019

Weinig inbraakpreventie rondom feestdagen

Nederlanders gaan relatief lichtzinnig om met inbraakpreventie. Dat laat onderzoek van Univé zien dat op haar verzoek is verricht door onderzoeksbureau Ipsos, om duidelijk te krijgen hoe consumenten denken over inbraakpreventie.

Uit de enquête blijkt dat ruim 20% van de respondenten de kans op inbraak zelfs zo klein acht dat het de investeringskosten voor inbraakpreventie niet waard is. ‘Een gewaagde opvatting,’ vindt Robert de Ruiter, commercieel directeur van Univé, die ervoor pleit juist extra alert te zijn tijdens de feestdagen. ‘Toename van het aantal inbraken is tijdens de feestdagen even zeker als een kerstboom en oliebollen.’

Weinig voorzorgsmaatregelen

Voorzorgsmaatregelen om inbraak te voorkomen liggen bij lang niet iedereen voor de hand. Maar weinig bewoners zetten in op elektronische beveiliging van hun woning: 12% heeft zich verzekerd van cameratoezicht, 10% heeft een alarminstallatie geïnstalleerd en met 9% is de videodeurbel ook geen gewoongoed. 16% vertrouwt op de waakzaamheid van hun hond om inbrekers buiten de deur te houden. 47% gaat uit van de preventieve werking van speciale of extra sloten en een even grote minderheid probeert met aangelaten verlichting inbrekers te weerhouden van hun plannen.

Meer kans op inbraak

Cijfers van het Verbond van Verzekeraars laten zien dat het aantal inbraakclaims in het einde van het jaar aanzienlijk toeneemt. In 2018 nam het aantal meldingen tijdens de beide kerstdagen met zo’n 40% toe ten opzichte van het dagelijks gemiddelde. Voordat het jaar ten einde liep noteerden verzekeraars op oudejaarsdag met een totaal van bijna 400 claims zelfs een stijging van ruim 60%.

‘Grotere rol verzekeraars inbraakpreventie’

Volgens het onderzoek van Univé vindt meer dan de helft van de ondervraagden dat verzekeraars meer proactief moeten bijdragen bij het helpen voorkomen van inbraak. Robert de Ruiter, commercieel directeur van Univé benadrukt dat consumenten inderdaad moeten kunnen rekenen op de expertise van hun verzekeraar. ‘Niet voor niets bieden we onze leden de mogelijkheid om behalve een woonverzekering ook een abonnement met alarminstallatie af te sluiten en geven we vanuit onze winkels proactief preventieadvies om mensen inbraakrisico’s te voorkomen.’

Buren alert, radio aan

Toch kunnen mensen volgens De Ruiter ook zelf het nodige doen. ‘Vraag je buren extra alert te zijn wanneer je het jaar bij vrienden of familie gaat uitzitten. Verstop reservesleutels niet onder voor de hand liggende plekken als bloempotten of deurmatten, vergrendel boven en beneden alle ramen en deuren en houd voor een bewoonde indruk de binnen- en buitenverlichting én de radio aan. Zonder veel moeite kunnen eenvoudige maatregelen echt al het verschil maken. Niet alleen om schade te voorkomen, maar vanuit onze ruime ervaring als woonverzekeraar weten we als geen ander welke psychologische impact een inbraak heeft op bewoners. En dat leed wil je jaar in jaar uit voorkomen.’

Deel dit bericht