Ga naar inhoud

21-06-2017

Vernieuwen als coöperatie met Festihulp

Met Festihulp testte Univé op Oerol de bereidwilligheid van festivalgangers en festivalvrijwilligers om elkaar onderling te helpen. En ook nog mét de hulp van Univé. Het leverde interessante gesprekken op en nieuwe inzichten. Een terugblik met innovatiemanager Lindy Borgman. "Al het geld uit de pot kan terug."

Over Festihulp

Festihulp is een festivalhulpdienst waarbij deelnemers in WhatsApp-groepen, begeleid door een medewerker van Festihulp, elkaar bijstaan bij kleine ongemakken. Het wordt aangeboden door Univé en Innofest. De deelnemers kennen elkaar meestal niet. Ze helpen elkaar onderling aan een zo onbezorgd mogelijk festival. Er wordt 5 euro ingelegd in een pot waar vervangende spullen uit worden betaald voor als de groep een probleem niet kan oplossen. Een mini-coöperatie dus die dit jaar op Oerol is uitgeprobeerd.

Hoe is er zoal geholpen?

"Iemand binnen de groep had zijn OV-kaart verloren. Die kaart is via via weer bij andere mensen uit de groep beland. De kaart werd teruggebracht naar de eigenaar nog voor deze zelfs doorhad dat de kaart was verloren. Ander voorbeeld: iemand had geen tentstokken voor zijn tent. Balen. In de groep wist weer iemand anders dat een van de campings op Terschelling een voorraad reservestokken had en het werd zo alsnog opgelost."

Er is dus geen geld uit de pot gegaan?

"Als we bijvoorbeeld een tent of tentstokken uit de voorraad hadden gebruikt die wij als Univé voorfinancierden, dan zouden we dat met de pot verrekenen. Maar dat was dus niet nodig. De complete inleg wordt dus weer teruggestort. Wel zo leuk natuurlijk."

Hoeveel mensen hebben er meegedaan?

"Uiteindelijk hebben 20 deelnemers meegedaan en dus geld gestort in de pot van de mini-coöperatie."

Dat klinkt niet erg veel?

"Ergens hadden we gehoopt op iets meer deelnemers omdat je dan ook meer conclusies aan het experiment kunt verbinden. Tegelijk is het nooit de opzet geweest om dit grootschalig uit te rollen. Met deze aantallen hebben we al wel heel veel geleerd over de motivatie om aan zoiets mee te doen."

Waarom deden mensen wel mee?

"Er zijn een aantal redenen waarom mensen meedoen. Belangrijkste is dat ze het prettig idee vinden dat ze geholpen worden als er wat is, maar ook dat ze anderen kunnen helpen. Ook dat er geld terug wordt gegeven motiveert. Ze vinden het al met al een sympathiek initiatief."

Waarom deden mensen niet mee?

"Vorig jaar hebben we dit al getest op festival Into The Great Wide Open en dat leverde veel meer deelnemers op. Festival Oerol blijkt echter toch wel heel anders qua achtergrond en sfeer. Het publiek is wat ouder, mensen komen al jaren en vaak ook met een hechte groep. Ook verblijven ze vaker in huisjes en dus wat luxer. Ze hebben onderlinge hulp al geregeld. Mensen vinden het ook raar en wennen dat Univé als verzekeraar een atypisch verzekeringsproduct biedt. Sterker nog, dit is een dienst en geen verzekering. Als je uitlegt waarom we dit doen, dan valt het kwartje wel. Maar dat moet je dus wel uitgebreid uitleggen."

Waarom doet Univé dit?

"Het idee achter Festihulp grijpt terug op onze oorsprong en is een nieuwe invulling daarvan. Ooit zijn we begonnen als een groep boeren die elkaar hielp bij nood en pech. Er werd geld verzameld en uitgekeerd als een van hen schade had, bijvoorbeeld door brand. Maar daarnaast hielpen ze elkaar ook om brand te voorkomen en op andere manieren. Als coöperatieve verzekeraar doen we dat nog steeds. Verschil is wel dat nu totaal onbekenden dat voor elkaar doen, zonder dat ze zich daar eigenlijk echt bewust van zijn. We hebben ruim 4.000.000 verzekerden als Univé. Via Festihulp leren we hoe mensen daar in deze tijd over denken als je ze er wel bewust van maakt. En we leren daar nieuwe middelen voor gebruiken."

Welk inzicht gebruik je voor de toekomst?

"We gaan dit experiment in ieder geval herhalen op festival Welcome to The Village in Leeuwarden in juli dit jaar. Daar is een heel andere, jongere doelgroep en we zijn heel benieuwd hoe Festihulp daar wordt beleefd. Uit Oerol nemen we al mee dat we als Univé het gesprek moeten blijven opzoeken bij het aanbieden van nieuwe diensten en producten. Gelukkig doen we dat al en ook bij de ontwikkeling ervan. Maar dit bevestigt het belang nog eens extra. We zijn juist al dichtbij mensen met onze ruim 130 winkels in combinatie met nieuwe online middelen, zoals WhatsApp, videochat en de Univé App."

Deel dit bericht