23 september 2019
OV staking in Frankrijk: wat moet ik doen?

Door stakingen zijn er sinds 5 december ernstige storingen in de dienstregelingen van het openbaar vervoer (denk aan de treinen en de metro’s). Ontdek hieronder welke stappen je het beste kunt ondernemen.
Wij adviseren je de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden. Hier kun je de meest actuele informatie vinden over het reisadvies in jouw vakantieland. Heb je vragen over de dekking op jouw reis- en annuleringsverzekering? De antwoorden op de meest gestelde vragen kun je hieronder vinden.
Meest gestelde vragen over de annuleringsverzekering
Ik heb een samengestelde reis van meerdere boekingen en één van mijn boekingen is uitgevallen door de staking. Hierdoor moet ik mijn gehele reis annuleren. Worden deze kosten vergoed?
Heb je minimaal twee losse boekingen gedaan voorafgaand aan de reis? Je hebt bijvoorbeeld zelf jouw trein en/of bus ticket en vakantieverblijf los geboekt. Dan betalen wij de kosten van annulering als je de reis moet annuleren als één van de los geboekte onderdelen komt te vervallen (bijvoorbeeld uw treinreis) door de staking. Wij betalen alleen als de vervoersmaatschappij deze kosten niet betaalt en niet voor vervanging zorgt, waardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.
Ik heb een reis geboekt bij één reisbureau (pakketreis). Mijn reis kan niet doorgaan i.v.m. het uitvallen van openbaar vervoer. Wat moet ik doen?
Je kunt in deze situatie contact op met jouw reisbureau. Jouw reisbureau zorgt voor een oplossing.
Ik heb alleen een trein en/of bus ticket geboekt. Wordt bij uitval van mijn trein of bus de kosten vergoed?
Nee, dit is niet verzekerd. Neem contact op met jouw vervoersmaatschappij. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.
Ik heb op de heenreis vertraging opgelopen. Krijg ik hier een vergoeding voor?
Je komt u in aanmerking voor een vergoeding op de annuleringsverzekering bij een vertraging van minimaal 8 uur. Deze vergoeding omvat maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.
Ik heb een kortlopende annuleringsverzekering en heb besloten niet meer op vakantie te gaan. Kan ik de verzekering opzeggen en premie terugkrijgen?
Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. Je krijgt de (door jou) betaalde premie niet terug.
Meest gestelde vragen over de reisverzekering
Ik kan niet op de geplande datum terugreizen. Zijn extra reis- en verblijfkosten ter plekke verzekerd?
Ja, de extra reis- en verblijfkosten ter plaatse worden vergoed. Voor verblijfskosten geldt een maximum van € 80 per persoon per dag. Voor reiskosten geldt een maximum van € 100,- per persoon. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoersmaatschappij geen alternatief biedt. Neem voordat je kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.
Ik heb een reis geboekt bij een reisbureau (pakketreis) en ik reis via Frankrijk. Het reisbureau heeft mijn reis omgeboekt en hierdoor maak ik extra reiskosten. Vallen de extra kosten onder de dekking?
Nee, dit is niet verzekerd op uw reisverzekering. Neem contact op met jouw reisbureau.
Vanwege de geannuleerde reis per trein of bus is mijn reisduur langer dan gepland. Is mijn kortlopende reisverzekering nog wel geldig?
Ja, de reisverzekering is geldig tot je weer thuis bent.
Deel dit bericht