12 juli 2016
Jongeren klamme handjes bij fileparkeren, ouders vaker een slok op
Wat vinden jongeren lastig aan autorijden? Rijden ze wel eens met alcohol op en wat weten zij van autoverzekeringen? En hoe staan hun ouders tegenover dit soort zaken? Fileparkeren zorgt bij 45 procent van de jongeren voor klamme handjes, terwijl ruim driekwart van de ouders hier hun handen niet voor omdraait. Daarentegen drinken ouders aanzienlijk vaker (42%) een glaasje alcohol dan hun kinderen (24%), wanneer zij nog moeten rijden.
Wat vinden jongeren lastig aan autorijden? Rijden ze wel eens met alcohol op en wat weten zij van autoverzekeringen? En hoe staan hun ouders tegenover dit soort zaken? Fileparkeren zorgt bij 45 procent van de jongeren voor klamme handjes, terwijl ruim driekwart van de ouders hier hun handen niet voor omdraait. Daarentegen drinken ouders aanzienlijk vaker (42%) een glaasje alcohol dan hun kinderen (24%), wanneer zij nog moeten rijden. Drie op de vier ouders lenen hun auto wel eens uit aan hun kroost, en dat gaat wel eens mis. Toch heeft slechts de helft van de ouders afspraken gemaakt met hun kinderen als het gaat om het betalen van schade, tegenover 93% als het gaat om een boete. Dit en meer blijkt uit onderzoek van GfK onder jonge bestuurders en hun ouders in opdracht van Univé.
'Jongeren kijken anders tegen auto’s en verzekeren aan. Zo blijkt uit het onderzoek dat 61 procent van de jongeren openstaat voor het delen van een auto, terwijl twee derde van de ouders hier niets van moet hebben' zegt Etienne de Cooker, directeur schade Univé. Naast de verschillen zijn er ook overeenkomsten. Ouders en hun kinderen blijken eensgezind als het gaat om ontwikkelingen rond de zelfsturende auto: slechts een derde van beide groepen kijkt hier positief tegenaan. Over de ontwikkeling van elektrische auto’s is ruim de helft (54%) van de ouders en hun kinderen te spreken. Univé gebruikt de inzichten uit het onderzoek om jongeren in de toekomst een goed passende autoverzekering te bieden.
Jongeren zijn de toekomst
'De jongeren van nu spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de autoverzekering van de toekomst', aldus de Cooker. 'Als verzekeraar zijn wij continu bezig met het ontwikkelen van producten die aansluiten op de vraag vanuit de markt. Jongeren bieden ons interessante inzichten. Hun behoeften dwingen ons na te denken over andere manieren van verzekeren. Vast staat, dat er de komende decennia heel wat gaat veranderen in de wereld van de autoverzekering.'
Deel dit bericht