Ga naar inhoud

17 mei 2018

E-bike wordt steeds vaker als onveilig ervaren

De e-bike wint snel aan populariteit. Inmiddels heeft één op de vijf Nederlanders er één, waar dat in 2016 nog één op de zes was. Dit blijkt uit een onderzoek onder duizend mensen, uitgevoerd door GfK in opdracht van Univé. Tegelijkertijd groeit het besef dat de e-bike een onveilig vervoermiddel kan zijn. Het aantal mensen dat de e-bike als gevaarlijk ziet, is gestegen van 31% naar 37%. Dit vertaalt zich ook in een groeiende vraag naar veiligheidsmaatregelen voor e-bikes.

Toename van e-bike verzekeringen en schadelast

Dat de e-bike in populariteit stijgt ziet Univé ook terug in de toename van het aantal verzekeringen. In 2017 steeg het aantal fietsverzekeringen met 20%, waarvan 60% werd afgesloten voor een e-bike. Maar ook de schadelast stijgt. Van de gemelde schadegevallen in 2017 heeft 56% betrekking op een e-bike. Etienne de Cooker, directeur Schade bij Coöperatie Univé: “Hierbij gaat het vooral om diefstal, schade aan de fiets of pechhulp. Daarnaast zien we een stijging in het aantal letselschades. Dat laatste is zorgelijk. Het Centraal Bureau voor de Statistiek liet eerder dit jaar weten dat er in 2017 voor het eerst meer dodelijke ongelukken met fietsers waren dan met automobilisten. In voorlichting moeten we mensen meer bewustmaken van de risico’s.”

Wens voor meer fietsveiligheid

In 2018 zien we een groeiende wens voor extra veiligheid. Waar in 2016 één op de vijf Nederlanders vond dat een helm verplicht moest zijn, is dat nu één op de drie. Ook neemt de roep om andere maatregelen, zoals een verplichte rijcursus of zijspiegels op e-bikes, toe met ongeveer 10%.

Smartbike: nieuw, interessant en onbekend

Dit jaar is ook voor het eerst onderzocht hoe bekend Nederlanders zijn met de smartbike. Dit is een fiets met een chip die verbonden is met een mobiele telefoon. De smartbike maakt het lastiger om de fiets te stelen.

Een groot deel (83%) van de ondervraagden is niet of nauwelijks bekend met de smartbike. De helft heeft er nog nooit van gehoord en 33% weet niet precies wat een smartbike inhoudt. Na uitleg vindt 62% de smartbike een interessant vervoermiddel. Met name functies als track&trace (het terugvinden van je fiets als deze bijvoorbeeld gestolen is), het vinden van een oplaadpunt en het vergrendelen van de fiets via een app spreken de ondervraagden aan. De zogenaamde ‘vliegtuigmodus’ waarbij appen en bellen tijdens het fietsen is uitgeschakeld, vindt 10% van de ondervraagden interessant.

E-bike voor woon-werkverkeer

In 2016 viel op dat de e-bike aantrekkelijker werd en vooral de e-bike van de zaak interessant was voor woon-werkverkeer. In 2018 is de populariteit van de e-bike voor woon-werkverkeer gelijk gebleven. Nog steeds is 1 op de 3 Nederlanders bereid met een e-bike van de zaak naar het werk te fietsen. Wanneer de afstand van huis naar werk minder is dan 25 kilometer loopt dit percentage op tot 49%, tegen 47% in 2016. Tot slot is in 2018 de interesse in het leasen van een e-bike met 3% toegenomen tot 12%. Ook het bedrag dat men hiervoor over heeft is gestegen.

Deel dit bericht