Ga naar inhoud

25 mei 2018

Univé: de toekomst is minder verzekeren

Coöperatie Univé sluit 2017 af met een winst van € 9 miljoen. En zet haar strategie in op voorkomen en beperken in een veranderende wereld. De nadruk schuift op van het traditioneel verzekeren van risico's, naar het helpen van klanten bij het voorkomen van risico's.

De wereld verandert, de behoeften van klanten veranderen en Univé verandert mee. Klanten willen enerzijds minder verzekeren, maar anderzijds wel beter inzicht hebben in de risico’s die zij lopen. Univé speelt hierop in door klanten te helpen met het voorkomen van risico’s en het beperken van de gevolgen als er toch iets misgaat. En alleen nog dat te verzekeren wat echt noodzakelijk is. Joost Heideman, CEO Coöperatie Univé: “De nadruk schuift op van het traditioneel verzekeren van risico's, naar het helpen van klanten bij het voorkomen van risico's.” Met het strategieprogramma “Terug naar de kracht van Univé” ontwikkelt Univé vanuit deze gedachte samen met haar leden oplossingen voor de risico’s en onzekerheden van deze tijd. Dankzij haar solvabiliteitsratio van 348 procent en een winst van €9 miljoen over 2017 is Univé prima in staat om deze strategische koerswijziging door te voeren.

Coöperatie van de toekomst

Volgens Heideman is de opgave voor Univé om met haar tijd mee te gaan, mét behoud van de coöperatieve gedachte van solidariteit en gemeenschapszin. “Wij zijn ervan overtuigd dat de meeste mensen een drijfveer hebben om elkaar te helpen. Zo is ons bedrijf ruim twee eeuwen geleden ook ontstaan. En zo zien we ook onze toekomst. Als moderne dienstverlener die dichtbij je staat en waarmee het contact makkelijk te maken is: via een telefoontje of onze Univé-app, via een bezoek aan een van onze winkels, of via Facebook of Whatsapp. En nieuwe diensten en producten ontwikkelen we niet alleen, maar zoveel mogelijk samen met onze leden. Vanuit de coöperatieve gedachte, en met een open, op de toekomst gerichte blik.”

Elkaar helpen, op een nieuwe manier

Een voorbeeld van een nieuw product is de samen met zelfstandige ondernemers ontwikkelde Flexibele Inkomensverzekering voor zzp’ers bij ziekte en ongevallen. Een ander nieuw initiatief is Langer Thuis met Univé, voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen en wat extra hulp kunnen gebruiken. Leden krijgen een vast aanspreekpunt in de persoon van de Langer Thuis-coach. Deze kent de persoonlijke situatie van de oudere goed, is altijd dichtbij en regelt hulp in de buurt als dat nodig is. Elkaar helpen, op een nieuwe manier. Zorgeloos Online tenslotte is een innovatieve dienst waarbij klanten worden beschermd tegen digitale inbrekers. Met een hulplijn om snel te kunnen handelen als er iets misgaat. En als er toch schade is, dan wordt die gewoon vergoed.

Goede solvabiliteit 

Coöperatie Univé sloot 2017 af met een positief resultaat van 9 miljoen euro. In belangrijke mate is dit het gevolg van het beleggingsresultaat (34 miljoen euro). Maar ook de structureel groeiende verzekeringsportefeuille, resulterend in een omzetgroei van 3,7 procent tot een totaal van 443 miljoen euro, had hier een positief effect op. Tegelijk steeg de geconsolideerde schadelast naar 300 miljoen euro (267 miljoen euro in 2016). Dit werd mede veroorzaakt door extra reserveringen voor letselschade (14 miljoen euro). Zonder deze reservering was het technisch resultaat 2 miljoen. Het uiteindelijk technisch resultaat van 2017 is -12 miljoen euro (-3 miljoen euro in 2016). De kosten daalden van 155 miljoen (2016) naar 149 miljoen euro dankzij de vernieuwing van de IT-infrastructuur en de verdere optimalisatie van de operationele processen. Met een solvabiliteitsratio van 348 procent voldoet Univé ruimschoots aan de solvabiliteitsnorm.

Betrokken medewerkers, tevreden klanten

In 2017 onderscheidde Univé zich wederom door een hoge klanttevredenheid. Klanten beoordeelden Univé vorig jaar gemiddeld met een 8,0 blijkt uit een doorlopend klantonderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction. Ook de verzekeringen zelf scoorden goed bij de klanten en bij de Consumentenbond en MoneyView. Joost Heideman: “Dat onze klanten zo tevreden zijn, hebben we te danken aan onze 2.700 betrokken en tevreden medewerkers. Vorig jaar is het vertrouwen, trots en plezier van onze medewerkers weer verder toegenomen en behoren we volgens Great Place to Work tot de beste werkomgevingen van Nederland.”

Veel Univé medewerkers zetten zich vrijwillig in voor hun omgeving. Zo wordt er geld ingezameld voor voedselbanken en - in het kader van de ‘Week van het geld’ - workshops gegeven over omgaan met geld aan basisschoolleerlingen. Ook steunden Regionale Univé’s lokale initiatieven en organiseerden vorig jaar verschillende goedbezochte thema-avonden over onder meer zorg voor jezelf en anderen, opvoeding en eenzaamheid. Met Supporter van Sport stimuleert Univé sporten en bewegen op allerlei manieren: landelijk, regionaal, lokaal en steeds meer digitaal. Met 120 Univé-winkels verspreid over het land en haar actieve deelname aan de lokale gemeenschap benadrukt Univé dat ze lokaal goed geworteld is en blijft en méér is dan alleen een verzekeraar. 

Voor het jaarverslag van Univé over 2017 klikt u hier. Op www.unive.nl/jaarverslag-2017 staan alle belangrijke punten uit het jaarverslag op een rij.

Deel dit bericht