Ga naar inhoud

3 september 2018

AM: De kracht van Coöperatie Univé zit in balans

Topvrouwen Miranda Hendriks (CFRO) en Ellen Peper (CTO), lid van de Raad van Bestuur van Coöperatie Univé, vertellen in AM Magazine het belang van balanceren bij een coöperatie. “Er zijn meer dimensies, je moet meer afwegen, en dat kunnen vrouwen denk ik beter”, aldus Hendriks.

Miranda Hendriks (CFRO) en Ellen Peper (CTO), lid van de Raad van Bestuur van Coöperatie Univé, vertellen in AM Magazine het belang van balanceren bij een coöperatie. Een kijkje in de toekomst van de Univé Formule. Onder aanvoering van de Raad van Bestuur die bestaat uit drie leden waarvan twee vrouw zijn. “Er zijn meer dimensies, je moet meer afwegen, en dat kunnen vrouwen denk ik beter”, aldus Hendriks.

AM schrijft dat Univé, met twee vrouwen en daarmee de meerderheid in haar Raad van Bestuur, een uitzondering is in de verzekeringswereld. Peper vertelt dat “in deze organisatie verbinding en samenwerking heel belangrijk zijn. Het was niet bewust, maar dat op sleutelrollen de afgelopen jaren vooral vrouwen zijn aangenomen heeft daar wel mee te maken.” Al zijn beide dames het erover eens dat het uiteindelijk gaat om de juiste kwaliteit: “mensen die kunnen schakelen en een breed spectrum aan belangen kunnen overzien.”

Unive is een financieel gezond bedrijf. Hendriks: “De cijfers (worden eind april gepubliceerd) zijn in lijn met voorgaande jaren en passend bij een coöperatie. We hoeven geen hoge winst te maken, geen dividend uit te keren. Maar dat betekent niet dat je kunt indutten. Solidariteit is bij Univé in hogere mate aanwezig dan bij beurgenoteerde ondernemingen, alleen wil je ook niet het afvoerputje worden. We sluiten geen doelgroepen uit, maar solidariteit betekent net zo goed dat je niet de ene groep wilt laten opdraaien voor het slechte risicoprofiel van de ander.”

Univé hoeft niet voorop te lopen op het gebied van zware technologie. Maar moet wel mee om relevant te blijven in de toekomst. Peper: “De nieuwe strategie is er niet voor niets. We willen niet alleen verzekeren, we willen ook voorkomen en beperken. Er lopen op dit moment bijvoorbeeld pilots op terrein van langer thuis wonen en veilig online. Het zijn bundels die je afneemt waar een verzekeringsstuk in zit, maar ook preventie.”

“Het is continu proces waar we inzitten. Maar we moeten wel de executiekracht verhogen”, aldus Peper. Een uitdaging voor de Raad van Bestuur van een coöperatie. Waar je samen met ledenraden en Regionale Univé’s zaken voor elkaar moet zien te krijgen. “Dan is het qua leiderschap cruciaal dat je goed kunt luisteren, belangen af kunt wegen en in staat bent draagvlak te creëren. Misschien dat daar de link zit met het zijn van een vrouw,” aldus de dames.

Meest invloedrijkste vrouwen in de verzekeringsbranche

Naast Miranda Hendriks (plek 9) en Ellen Peper (plek 10) zijn ook Margriet Tiemstra (plek 37), Marjolein Jansen (plek 39), Ingrid Wiechers (plek 59) en Marieke Smit (plek 70) opgenomen in Top 75 topvrouwen van AM.

Lees hier het hele interview met Miranda en Ellen.

Deel dit bericht