Ga naar inhoud

7 januari 2019

Bosbranden Australië

Door bosbranden geldt op dit moment de noodtoestand voor delen van Australië. Heeft u vragen over de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering? De antwoorden op de meest gestelde vragen kunt u hieronder vinden.

Door bosbranden geldt op dit moment de noodtoestand voor delen van Australië. Wij adviseren u de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden.

Hier kunt u de meest actuele informatie vinden over het reisadvies in uw vakantieland. De situatie kan snel veranderen. Bent u al op vakantie? Dan is het belangrijk dat u de instructies van de lokale autoriteiten goed volgt.

Heeft u een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en de bijdrage aan het fonds is reeds betaald? Dan kunt u contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk is deze situatie een calamiteit die onder het fonds valt en krijgt u een vergoeding.

Heeft u vragen over de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering? De antwoorden op de meest gestelde vragen kunt u hieronder vinden.

Annuleringsverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse zaken adviseert niet te reizen (kleurcode oranje of rood) naar het land of gebied van mijn vakantiebestemming. Vanwege dit advies wil ik niet meer op reis. Vallen gemaakte kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, deze kosten zijn niet verzekerd op de annuleringsverzekering. Bij een pakketreis kan het zijn dat het Calamiteitenfonds hiervoor een vergoeding geeft. Neem contact op met het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan als deze is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en hiervoor de bijdrage is betaald.

Ik heb een reis geboekt bij één reisorganisatie (pakketreis). Mijn reis kan niet doorgaan in verband met het uitvallen van een onderdeel van de reis door de bosbranden. Wat moet ik doen?

U kunt contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zijn uw annuleringskosten.


Ik heb een samengestelde reis van meerdere boekingen en één van mijn boekingen is uitgevallen door de bosbranden. Hierdoor moet ik mijn gehele reis annuleren. Worden deze kosten vergoed?

Dit is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Dit geldt als u minimaal twee losse boekingen heeft gedaan voorafgaande aan de reis. U heeft bijvoorbeeld zelf u vliegticket of vakantieverblijf los geboekt.

Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan deze kosten niet betaalt en niet voor vervanging zorgt, waardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.

Ik heb alleen een ticket voor openbaar vervoer gekocht. Worden bij uitval van bijvoorbeeld mijn vliegtuig of trein de annuleringskosten vergoed?

Nee dit is niet verzekerd. Neem contact op met uw vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

In verband met de bosbranden wil ik niet meer op reis en ik wil mijn reis annuleren, afbreken of omboeken. Zijn de annuleringskosten verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Neem contact op met het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ik heb een vliegticket geboekt en een camper gehuurd om rond te reizen door Australië, maar ik wil nu niet meer gaan. Vallen gemaakte kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.

Ik kan niet meer in mijn accommodatie/ appartement/ hotel door de bosbranden. Zijn de annuleringskosten verzekerd?

Dit is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Als u uw vakantieverblijf niet meer kunt gebruiken worden de annuleringskosten vergoed als de eigenaar of verhuurder geen ander vakantieverblijf aanbiedt.

Ik heb op de heenreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hier een vergoeding voor?

Ja, u krijgt een vergoeding bij een vertraging van minimaal 8 uur. Deze vergoeding omvat maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.

Dit geldt ook als u vanuit Nederland naar uw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of u hier met het openbaar vervoer of met uw eigen auto naar toe bent gereisd.

Ik kan op de geplande terugreis naar huis niet op tijd op de luchthaven komen. Hierdoor mis ik mijn vlucht. Ben ik hiervoor verzekerd met mijn annuleringsverzekering?

Nee, u bent hiervoor niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.

Extra reis- en verblijfkosten ter plaatse worden wel vergoed als u een reisverzekering heeft. Voor verblijfskosten geldt een maximum van € 80 per persoon per dag. Voor reiskosten geldt een maximum van € 100 per persoon. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoersmaatschappij geen alternatief biedt.

Neem voordat u kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.

Ik heb een kortlopende annuleringsverzekering en wil niet meer op vakantie. Kan ik de verzekering opzeggen en premie terugkrijgen?

Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. U krijgt de premie niet terug.

Reisverzekering

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer onderweg ben dan gepland?

Ja, uw reisverzekering blijft dan geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt teruggaan.

Ik ben mijn spullen kwijtgeraakt/mijn spullen zijn beschadigd. Krijg ik deze kosten vergoed?

Ja, u heeft recht op vergoeding voor beschadigde en verloren bagage. De maximumvergoeding is afhankelijk van de dekking die u heeft gekozen.

Ik kan niet meer in mijn accommodatie/ appartement/ hotel. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?

Nee, via uw reisverzekering ontvangt u geen vergoeding. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie of vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Ik kan niet op de geplande datum terugreizen. Zijn extra reis- en verblijfkosten ter plekke verzekerd?

Ja, de extra reis- en verblijfkosten ter plaatse worden vergoed. Voor verblijfskosten geldt een maximum van € 80 per persoon per dag. Voor reiskosten geldt een maximum van € 100 per persoon. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoersmaatschappij geen alternatief biedt.

Neem voordat u kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.

Ik ga mijn reis annuleren. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?

Ja, u kunt uw kortlopende reisverzekering opzeggen. U krijgt uw betaalde premie terug. Betreft dit een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering dan ontvangt u alleen de premie terug voor de kortlopende reisverzekering.

Deel dit bericht