Ga naar inhoud

Mike Chaney: specialist van deur tot deur

Van de winkel in Zeist tot persoonlijk advies aan huis: al zeven jaar brengt adviseur Mike Chaney de coöperatieve waarden ‘persoonlijk’ en ‘dichtbij’ dagelijks in de praktijk. Met ruim zestien jaar ervaring in de verzekeringsbranche werkte hij voor verschillende organisaties. “Van nature ben ik wel commercieel ingesteld,” vertelt Mike. Als adviseur voor Univé begint dat altijd met samenwerking en eerlijkheid.

Als adviseur aan huis bedient Mike particuliere klanten en kleine ondernemers in Gelderland en Utrecht. Dat betekent dat hij weinig op kantoor zit en veel in zijn auto, onderweg naar weer een volgende klant. Zo komt hij dus veel bij mensen thuis, iets dat in de huidige verzekeringswereld al lang niet meer vanzelfsprekend is. Maar Mike zou niet meer anders willen: “Thuis maak je snel een connectie met elkaar.”

Niet meteen een formuliertje invullen

Van woning tot auto en inboedel: als het om verzekeringen gaat, weet Mike inmiddels van de hoed en de rand. “In al die jaren deed ik veel kennis op over particulier advies, en mijn zakelijk diploma heb ik ook al op zak. Daardoor sta ik nog zelfverzekerder in mijn werk. Ik weet waar ik het over heb en straal dat ook uit. Daar worden mijn gesprekken met klanten alleen maar beter van.”

In die gesprekken komen niet meteen de papieren op tafel, maar spelen ook menselijke aspecten een rol. “Als ik bij een klant op bezoek ben, ga ik echt niet meteen een formuliertje invullen,” legt Mike uit. “Liever stel ik eerst vragen: kun je me iets over jezelf vertellen? Hoe ziet jouw vakantie eruit? Ik wil echt weten wie ik tegenover me heb zitten, voordat ik over de verzekeringen begin.”

Ruimte voor ondernemen

Vóór Univé deed Mike al veel ervaring op in de verzekeringsbranche. “Ik werkte een tijd voor een familiebedrijf en ben daarna voor een lokale tussenpersoon gaan werken. Die ervaring nam ik mee naar een beursmakelaar, waar ik veel vermogende klanten bediende. In deze periode leerde ik niet alleen veel over het vak, maar ook wat ik belangrijk vind in de organisatie waar ik voor werk.”

Zijn commerciële talent sluit goed aan bij het coöperatieve karakter van Univé, dat gebaseerd is op vertrouwen en solidariteit. “In de verzekeringswereld moet je af en toe risico’s kunnen nemen, om nét dat stapje extra te kunnen zetten voor je klanten. Het grote verschil met mijn ervaring bij eerdere organisaties is dat ik hier ook écht fouten mag maken. Bijvoorbeeld als ik wat extra geld uitgeef voor een partnerschap met een klant waar ik iets in zie. Als ik daarin een inschattingsfout maak, dan hebben we daar gewoon een gesprek over met elkaar. Het ondernemen wordt hier echt gewaardeerd.”

Meer dan een verzekeraar

In de open, vertrouwelijke sfeer die Mike bij Univé ervaart, durft hij klanten ook aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. “Heb je een lekkage thuis? Enorm balen, natuurlijk. En vanzelfsprekend zullen we er alles aan doen om je bij te staan. Maar ik denk ook graag met je mee over hoe dit later voorkomen kan worden. Als je netjes met je huis omgaat, kun je bepaalde risico’s beperken.”

“Dit doen we bij Univé ook op grotere schaal, door te investeren in initiatieven die wijken en buurten fijner en veiliger maken. In buurtbankjes bijvoorbeeld, om het gesprek tussen buren op gang brengen en zo bij te dragen aan verbinding in de wijk. In speeltuinen of sportactiviteiten, die samen bewegen stimuleren. Of in AED-apparaten, die we uitdelen of installeren. Zo zijn we meer dan alleen een verzekeraar – we proberen problemen ook vóór te zijn.”