Ga naar inhoud

15 maart 2019

Univé Zuid-Nederland herziet winkellandschap

Univé Zuid-Nederland herziet het winkellandschap in haar regio. Met een herverdeling van haar winkels in het werkgebied brengt de coöperatie het aantal winkels vanaf 29 maart 2019 terug van 21 naar zestien, terwijl het aantal adviseurs dat bij de leden thuiskomt wordt uitgebreid van twee naar zes. Volgens René van Gils, bestuurder van Univé Zuid-Nederland, geeft de herverdeling Univé de gelegenheid de invulling van haar winkels te vernieuwen en producten en diensten beter af te stemmen op de behoeften van haar leden. ‘Door kritisch te blijven kijken naar de noodzaak, de locatie en het lokale aanbod van onze winkels blijven we relevant.’

Sluiting en opening winkels
Nadat Univé Rivierenland en Univé Het Zuiden medio vorig jaar fuseerden tot Univé Zuid-Nederland, dat als gevolg een werkgebied kent dat Zeeland, Zuid-Limburg, Brabant en delen van Utrecht en Zuid-Holland beslaat, besloot de nieuwe regionale Univé de geografische verdeling van haar winkels kritisch onder de loep te nemen. Terwijl in sommige gebieden het aantal bezoekers van de winkels terugliep of sprake was van een onnodig hoge winkeldichtheid, was de behoefte aan meer fysieke aanwezigheid juist zichtbaar in de groeigebieden. Als gevolg hiervan sluiten per 29 maart de Univé-winkels in Barendrecht, Rosmalen en Gorinchem. Later in het jaar zullen elders bestaande winkels sluiten en nieuwe openen. Tegenover de sluiting van de kantoren in Veldhoven en Geldermalsen staat de opening van nieuwe winkels in Eindhoven en Tiel, terwijl de winkels in Leidsche Rijn en Zeist hun deuren sluiten wanneer het nieuwe pand aan de oostkant van Utrecht in gebruik is genomen. Univé’s winkel in Druten krijgt in 2019 een nieuwe invulling als Univé Hypotheekwinkel, waar klanten direct binnen kunnen lopen voor een hypotheekgesprek.

Noodzaak en relevantie
Volgens bestuurder René van Gils biedt de nieuwe spreiding van de winkels de juiste balans tussen lokale aanwezigheid en relevant aanbod. ‘Van oudsher is Univé een coöperatieve verzekeraar met een diepgewortelde betrokkenheid op regionaal niveau, die dichtbij haar leden staat. De rol van de winkels is en blijft cruciaal voor de persoonlijke wijze waarop we hun onze dienstverlening willen bieden. Waar een deel van onze leden dit onderscheidend vindt voor Univé, communiceert een ander deel liever via andere kanalen zoals telefoon, e-mail, WhatsApp, webcam of via de website. Bovendien hangt hun voorkeur ook sterk samen met het product of dienst dat hun interesse heeft. Door kritisch te blijven kijken naar de noodzaak, de locatie en het lokale aanbod van onze winkels blijven we relevant.’

Veranderende behoeften, nieuwe risico’s
Het aanbod wordt volgens de bestuurder sterk bepaald door de veranderende behoeften van haar leden. ‘Enerzijds zien we dat onze leden minder willen verzekeren, maar meer inzicht willen krijgen in de risico’s die ze lopen. In plaats van ons alleen te richten op traditioneel verzekeren, zetten we ons steeds meer in om onze leden te helpen bij het voorkomen van risico’s en het beperken van gevolgen. Ook bij nieuwe risico’s en onzekerheden. In Werkendam bijvoorbeeld kun je direct terecht voor advies over Zorgeloos Online, waarmee we leden helpen zich te beschermen tegen cybercriminaliteit.’

Blijvend dichtbij
Volgens Van Gils gelooft Univé er sterk in dat haar traditioneel lokale wortels het verschil maken en zullen de winkels daarom niet verdwijnen. ‘Univé is en blijft dichtbij’, verzekert de bestuurder van Univé Zuid-Nederland, die met Brabant Sport, Amstel Gold Race en Univé Maastrichts Mooiste ‘mooie voorbeelden van betrokkenheid in de regio’ noemt. ‘Maar vooral onze winkels zijn hiervoor belangrijk. Permanente winkels, maar ook shop-in-shops of tijdelijke pop-up stores. En tegenover het terugbrengen van ons aantal winkels vanaf april, hebben we het aantal adviseurs dat onze leden thuis bezoekt uitgebreid. Zo passen we ons aan de behoeften van onze leden aan, maar blijven we dichtbij.’

Deel dit bericht