Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen bij stakingen

Het kan je zomaar overkomen: je bent op vakantie of staat op het punt om te vertrekken, en er is ineens een staking bij je vliegmaatschappij of vervoersorganisatie.

Dan wil je graag weten waar je aan toe bent met je reis- of annuleringsverzekering. Daarom vind je hieronder meer informatie in de vorm van veelgestelde vragen. Vind het antwoord op jouw vraag: of je nu nog thuis bent of al onderweg.

Bekijk de polisvoorwaarden voor meer informatie

Op deze pagina vind je antwoorden op vragen die we vaak krijgen over dit onderwerp. In de polisvoorwaarden van je reis- of annuleringsverzekering lees je wat wel en niet verzekerd is.

Bekijk onze polisvoorwaarden

Check het reisadvies op NederlandWereldwijd

Op deze website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je de meest actuele informatie over het reisadvies voor jouw vakantieland. En ben je al op vakantie? Volg dan de instructies van lokale autoriteiten goed op.

Bekijk het reisadvies voor jouw vakantieland

Ik ben al op vakantie of onderweg

Nee dit is niet verzekerd. Neem contact op met je vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze je een alternatief.

Als je een reisverzekering bij ons hebt, worden de extra reis- en verblijfkosten vergoed die je ter plaatse maakt. Voor verblijfkosten geldt een maximum van € 80,- per persoon per dag. En voor reiskosten geldt een maximum van € 100,- per persoon per reis. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoersmaatschappij geen alternatief biedt.

Neem voordat je kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.

Je kunt contact opnemen met je reisorganisatie. Mogelijk biedt deze een oplossing of vergoedt deze je annuleringskosten. Je reis- of annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.

Heb je een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en is de bijdrage aan het fonds al betaald? Dan is deze situatie mogelijk een calamiteit die onder het fonds valt. In dat geval krijg je een vergoeding.

Het Calamiteitenfonds bepaalt of je een vergoeding krijgt. Bekijk voor meer informatie de veelgestelde vragen op Calamiteitenfonds.nl.

Bekijk de veelgestelde vragen op de website van het Calamiteitenfonds

Een vergoeding voor de gemiste dagen van jouw vakantie is verzekerd als je een annuleringsverzekering bij ons hebt. Dat geldt als je minimaal twee losse boekingen hebt gedaan voorafgaand aan de reis. Dus als je bijvoorbeeld zelf jouw vliegticket of jouw vakantieverblijf los hebt geboekt.

Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar je de boeking hebt gedaan deze kosten niet betaalt en ook niet voor vervanging zorgt en als daardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.

Neem hiervoor contact op met je vervoerder. Krijg je geen vergoeding van je vervoerder en heb je een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:

Vertraging van minder dan 8 uur

Je krijgt dan geen vergoeding.

Vertraging van 8 uur of meer

Je krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen. Dit geldt ook als je vanuit Nederland naar je vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of je met het openbaar vervoer of met je eigen auto hierheen bent gereisd.

Ik ben thuis

Nee dit is niet verzekerd. Neem contact op met je vervoersorganisatie. Mogelijk biedt deze je een alternatief.

Ja, als je nog thuis bent, kun je je kortlopende reisverzekering opzeggen. Je krijgt dan je betaalde premie terug. Gaat het om een combinatie van een kortlopende reis- en een annuleringsverzekering, dan ontvang je alleen de premie voor je kortlopende reisverzekering terug.

Nee, de annuleringsverzekering is al geldig op het moment van afsluiten van de verzekering. Een deel van het risico is dus al gelopen. Je krijgt de betaalde premie niet terug.

Je kunt contact opnemen met je reisorganisatie. Mogelijk biedt deze een oplossing of vergoedt deze je annuleringskosten. Je reis- of annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.

Heb je een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en is de bijdrage aan het fonds al betaald? Dan is deze situatie mogelijk een calamiteit die onder het fonds valt. In dat geval krijg je een vergoeding.

Het Calamiteitenfonds bepaalt of je een vergoeding krijgt. Bekijk voor meer informatie de veelgestelde vragen op Calamiteitenfonds.nl.

Bekijk de veelgestelde vragen op de website van het Calamiteitenfonds

Het annuleren van je reis omdat je niet op vakantie wilt door de staking is niet verzekerd via je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Mogelijk bieden zij een alternatief aan.

Dit is verzekerd als je een annuleringsverzekering bij ons hebt. Dat geldt als je minimaal twee losse boekingen hebt gedaan voorafgaand aan de reis. Dus als je bijvoorbeeld zelf je vliegticket of je vakantieverblijf los hebt geboekt.

Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar je de boeking hebt gedaan deze kosten niet betaalt en ook niet voor vervanging zorgt en als daardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.

Cookies op unive.nl

{{message}}

{{category}} {{description}} {{status}}
Analytische cookies{{category_analytics_description}}
Marketing cookies{{category_display_ads_description}}
Personalisatie cookies{{category_personalization_description}}