Veelgestelde vragen bij stakingen
Het kan u zomaar overkomen: u bent op vakantie of staat min of meer op het punt om te vertrekken en er doet zich een staking voor bij uw vliegmaatschappij of vervoersorganisatie.
Dan wilt u graag weten waar u aan toe bent met uw reis- of uw annuleringsverzekering. Daarom vindt u hieronder meer informatie in de vorm van veelgestelde vragen.
Houd de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten
Op nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen vindt u de meest actuele informatie over het reisadvies in uw vakantieland. En bent u al op vakantie? Volg dan vooral ook de instructies van de lokale autoriteiten goed.
Ik ben al op vakantie/onderweg
U kunt contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk biedt deze een oplossing of vergoedt deze uw annuleringskosten. Met uw reis- en/of annuleringsverzekering heeft u hiervoor geen dekking.
Heeft u een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en is de bijdrage aan het fonds al betaald? Dan is deze situatie mogelijk een calamiteit die onder het fonds valt. In dat geval krijgt u een vergoeding.
Het Calamiteitenfonds bepaalt of er sprake is van een calamiteit die onder het fonds valt. Meer informatie vindt u op: calamiteitenfonds.nl/veelgestelde-vragenNeem hiervoor contact op met uw vervoerder. Krijgt u geen vergoeding van uw vervoerder en heeft u een annuleringsverzekering bij ons, dan geldt het volgende:
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur
U krijgt dan geen vergoeding. - Bedraagt de vertraging 8 uur of meer
U krijgt dan een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen.
Dit geldt ook als u vanuit Nederland naar uw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of u met het openbaar vervoer of met uw eigen auto hierheen bent gereisd.
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur
Als u een reisverzekering bij ons heeft, worden de extra reis- en verblijfkosten vergoed die u ter plaatse maakt. Voor verblijfkosten geldt een maximum van € 80,- per persoon per dag. En voor reiskosten geldt een maximum van € 100,- per persoon per reis. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoersmaatschappij geen alternatief biedt.
Neem voordat u kosten maakt eerst contact op met de Univé Alarmcentrale: +31 592 348 112.Een vergoeding voor de gemiste dagen van uw vakantie is verzekerd als u een annuleringsverzekering bij ons heeft. Dat geldt als u minimaal twee losse boekingen heeft gedaan voorafgaand aan de reis. Dus als u bijvoorbeeld zelf uw vliegticket of uw vakantieverblijf los heeft geboekt.
Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan deze kosten niet betaalt en ook niet voor vervanging zorgt en als daardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.
Ik ben thuis
U kunt contact opnemen met uw reisorganisatie. Mogelijk biedt deze een oplossing of vergoedt deze uw annuleringskosten. Met uw reis- en/of annuleringsverzekering heeft u hiervoor geen dekking.
Heeft u een reis geboekt via een reisorganisator die verbonden is aan het Calamiteitenfonds en is de bijdrage aan het fonds al betaald? Dan is deze situatie mogelijk een calamiteit die onder het fonds valt. In dat geval krijgt u een vergoeding.
Het Calamiteitenfonds bepaalt of u een vergoeding krijgt. Meer informatie vindt u op: calamiteitenfonds.nl/veelgestelde-vragenDit is verzekerd als u een annuleringsverzekering bij ons heeft. Dat geldt als u minimaal twee losse boekingen heeft gedaan voorafgaand aan de reis. Dus als u bijvoorbeeld zelf uw vliegticket of uw vakantieverblijf los heeft geboekt.
Wij betalen dit alleen als het bedrijf waar u de boeking heeft gedaan deze kosten niet betaalt en ook niet voor vervanging zorgt en als daardoor de reis niet gemaakt of voortgezet kan worden.