Heeft u vragen over het coronavirus met betrekking tot uw reis? Begrijpelijk. We hebben daarom hieronder zoveel mogelijk vragen en antwoorden op een rijtje gezet.
Update:
Per 16 februari 2022 is het bepalen van het reisadvies veranderd. Meer landen hebben kleurcode geel of groen. Dit houdt in dat er meer gereisd kan worden.
Uw vakantiebestemming kan nog wel steeds een (zeer) hoog risicogebied zijn. Bereid u daarom goed voor.
Belangrijke informatie:
- Gaat u op vakantie? Bekijk dan goed welke maatregelen er op uw vakantiebestemming gelden. Ook deze vindt u op de website van Rijksoverheid of de Reisapp.
- Bent u op vakantie en ontstaat er een situatie waardoor u eerder naar huis wilt (bijvoorbeeld bij ziekte)? Neem alstublieft geen overhaaste beslissingen, maar bel eerst met de Univé Alarmcentrale (+31 592 348 112). Extra kosten die u zonder overleg maakt om sneller thuis te komen, zijn niet gedekt op uw verzekering. Denk hierbij aan het aanschaffen van (duurdere) vliegtickets of het huren van een auto om naar Nederland te rijden.
-
Op mijn vakantiebestemming geldt code geel. Om hier te komen moet ik landen op een vliegveld waar code oranje geldt. Is mijn reis- en annuleringsverzekering geldig?
-
Voor deze situatie hebben we een uitzondering gemaakt. Uw reisverzekering en/of annuleringsverzekering is geldig als u landt op een vliegveld in een gebied met code oranje. U moet dan wel direct doorreizen naar geel gebied of direct overstappen op een andere vlucht.
-
Ik heb een reis geboekt of wil een reis boeken naar een vakantiebestemming waar code geel geldt. Is mijn reis- en annuleringsverzekering geldig?
-
Voor de vraag of uw (schade)claim verzekerd is, zijn met name de volgende zaken van belang:
- de dekking die u heeft afgesloten (wel of geen medische kosten);
- de oorzaak van uw claim (wel of niet veroorzaakt door het coronavirus);
- de kleurcode die op uw vakantiebestemming van toepassing is (geel, oranje of rood).
- Eventuele hulp van de Alarmcentrale kan verhinderd worden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat lokale autoriteiten aanvullende eisen stellen die de hulpverlening moeilijker maakt, maar ook door beperkte medische capaciteit ter plaatse.
Hieronder staan een aantal situaties beschreven van de meest voorkomende klantvragen:
- U wordt vlak voor uw vakantie ziek en u blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering. U bent immers nog gewoon in Nederland en de kleurcode van uw reisbestemming is niet van invloed
- U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering.
- De kleurcode verandert en u wilt daarom helemaal niet meer op vakantie of u wilt vanaf uw vakantiebestemming eerder naar huis. Dit is niet verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering
- U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ziek. U blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (code geel is van toepassing) en u wordt ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (van code geel naar oranje is van toepassing tijdens uw vakantie) en u wordt ziek. U blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
-
Ik heb een reis geboekt of wil een reis boeken naar een vakantiebestemming waar kleurcode rood of oranje geldt. Is mijn reis- en annuleringsverzekering geldig?
-
Voor de vraag of uw (schade)claim verzekerd is, zijn met name de volgende zaken van belang:
- de dekking die u heeft afgesloten (wel of geen medische kosten);
- de oorzaak van uw claim (wel of niet veroorzaakt door het coronavirus);
- de kleurcode die op uw vakantiebestemming van toepassing is (groen, geel, oranje, rood).
- Eventuele hulp van de Alarmcentrale kan verhinderd worden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat lokale autoriteiten aanvullende eisen stellen die de hulpverlening moeilijker maakt, maar ook door beperkte medische capaciteit ter plaatse.
Hieronder staan een aantal situaties beschreven van de meest voorkomende klantvragen:
- U wordt vlak voor uw vakantie ziek en u blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering. U bent immers nog gewoon in Nederland en de kleurcode van uw reisbestemming is niet van invloed
- U wordt vlak voor uw vakantie ernstig ziek door een andere oorzaak dan het coronavirus. Dit is wel verzekerd op uw annuleringsverzekering.
- De kleurcode verandert en u wilt daarom helemaal niet meer op vakantie of u wilt vanaf uw vakantiebestemming eerder naar huis. Dit is niet verzekerd op uw reis- en/of annuleringsverzekering
- U bent op vakantie (van code geel naar oranje is van toepassing tijdens uw vakantie) en u wordt ziek. U blijkt het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
- U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ziek en blijkt het coronavirus te hebben. Dit is niet verzekerd op de reis- en/of annuleringsverzekering. De verzekering keert alleen schade uit die u niet kon verwachten. Als u vertrekt naar een gebied met code oranje dan loopt u extra risico door het coronavirus en kunt u verwachten dat er schade optreedt. Heeft u bij Univé Zorg een aanvullende verzekering (Goed, Beter of Best)? Dan zijn de medische kosten bij code oranje op uw aanvullende zorgverzekering verzekerd.
- U bent op vakantie (code oranje was van toepassing bij vertrek naar uw vakantiebestemming) en u wordt ernstig ziek. U blijkt niet het coronavirus te hebben. Dit is wel verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering. Heeft u een reisverzekering? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale: +31 592 348 112.
-
Waar moet ik aan denken als ik met het vliegtuig ga reizen?
-
Zorg dat u goed voorbereid bent. De voorwaarden om een land in te reizen, kunnen per land erg verschillen. Kijk daarom op Wijs op Reis voordat u op reis gaat.
-
Ik wil niet meer op vakantie vanwege (de maatregelen omtrent) het coronavirus. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
-
Het annuleren van uw reis omdat u niet op vakantie wilt door het coronavirus, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis-of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.
-
Ik heb corona en/of ik ben positief getest op corona. Ik wil daarom mijn reis annuleren. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
-
Bent u besmet met het coronavirus op het moment dat u (bijna) op vakantie gaat? Dan betalen wij de kosten van annulering (voor u en meereizende gezinsleden die vermeld staan op uw polis) tot maximaal het verzekerde bedrag op uw polis. U moet in ieder geval kunnen aanleveren:
- de uitslag van de officiële coronatest*, en
- de boekingsnota, en
- de annuleringsnota.
* Een door het RIVM goedgekeurde PCR- of antigeentest. Dit mag geen zelftest zijn.
-
Vergoedt Univé de kosten voor de PCR- of antigeentest die ik moet doen, voordat ik op reis kan?
-
Nee, de kosten die u maakt voor een preventieve coronatest zijn niet verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering.
-
Het land waar ik naartoe wil reizen neemt extra maatregelen. Mijn toegangsbewijs is op veel plekken niet (meer) geldig, of ik moet in quarantaine. Door de maatregelen kan/wil ik niet meer op vakantie. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
-
Het annuleren van uw vakantie omdat uw vakantiebestemming meer maatregelen neemt om het coronavirus tegen te gaan, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. Er blijft nog veel onzeker. We adviseren u contact op te nemen met uw reis- of vervoersorganisatie. Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.
-
Vlak voordat ik op vakantie ga, moet ik in quarantaine. Bijvoorbeeld doordat ik in de buurt ben geweest van iemand met corona. Zelf heb ik geen corona, maar door de quarantaine kan ik niet op reis. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
-
Het annuleren van uw reis omdat u in quarantaine moet, is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis-of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.
-
Om een visum te krijgen heb ik een verklaring voor medische kosten van mijn verzekeraar nodig. Op deze verklaring moet staan dat ik voor medische kosten in verband met het coronavirus verzekerd ben. Geven jullie zo’n verklaring af?
-
Medische kosten in verband met het coronavirus zijn niet altijd verzekerd op de reisverzekering. Dit is afhankelijk van de kleurcode van het land op moment van vertrek. Een verklaring voor medische kosten kan op verzoek worden afgegeven. Maar hierin vermelden wij niet dat medische kosten in verband met het coronavirus zijn verzekerd.