Ga naar inhoud

24 oktober 2022Gezondheid

Lessen van de lockdown

Weet je nog? Die lockdown waarin je agenda leeg was en je (gedwongen) tot rust kwam? En waarin je ook niet zomaar even naar de winkel ging of een aankoop deed? De pandemie die ons leven op zijn kop heeft gezet, heeft ons ook een kans gegeven om andere en betere gewoontes aan te leren. 

Door de jaren heen zijn we collectief verslaafd geraakt aan het vullen van onze agenda’s met allerlei activiteiten. Een druk sociaal leven is een soort statussymbool geworden, nog eens aangewakkerd doordat we via social media steeds met de hoogtepunten van anderen worden geconfronteerd. De vraag is in hoeverre die sociale drukte ons werkelijk gelukkig maakt. 

Andere keuzes maken 

Voelde je tijdens de lockdown opluchting over een legere sociale agenda, dan zat je waarschijnlijk niet in een gezond patroon. Zeker nu we weer oneindig veel mogelijkheden hebben om onze dagen te vullen, is het goed om stil te staan bij de keuzes die je maakt. Juist door bewust minder te doen, kun je je richten op die paar dingen die je echt gelukkig maken. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Wat kan helpen, is om superhelder voor ogen krijgen wat je precies waardeerde aan de ‘rustige’ tijd. Maak je voornemens dan concreet; denk aan echte gesprekken tijdens het eten met je familie. Vind je het moeilijk om nee te zeggen op vragen of uitnodigingen? Probeer dan om niet meteen antwoord te geven, maar te zeggen dat je er even over na moet denken.  

Online shop- en kookgedrag 

De invloed van de coronacrisis blijkt ook uit ons uitgavenpatroon. We zijn meer geld gaan uitgeven om onszelf binnenshuis te vermaken en we vinden het minder belangrijk om er representatief uit te zien. Daarnaast shoppen we steeds meer via internet én doelgerichter. Dat we bewuster omgaan met onze aankopen is een gunstig effect om vast te houden, zeker ook in deze tijd. De manier waarop we aankopen doen, bijvoorbeeld onze dagelijkse boodschappen, is daarmee ook enorm veranderd. Wist je dat meer dan een kwart van de Nederlanders het afgelopen jaar voor het eerst online alle boodschappen deed? 

Koken met Netflix 

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een derde (32%) van de Nederlanders aangeeft ook nu na de lockdown zijn of haar boodschappen online te blijven doen. Niet alleen het aantal consumenten dat online boodschappen doet is toegenomen, ook is meer dan de helft (!) van de Nederlanders meer gaan experimenteren met koken. Bijvoorbeeld door andere recepten uit te proberen, waarbij velen geïnspireerd raken door TV of streaming services. Daarnaast is comfortfood een prominentere rol in de keuken gaan spelen, waarbij de stamppot bovenaan de lijst staat als favoriete comfortfood. Komt dat even goed uit met de een winter voor de boeg.

Deel dit bericht