Ga naar inhoud

6 januari 2022Sport

Buiten in beweging

Fluitende vogels, gezicht in de zon, maar soms ook een onverwachte bui op de kop; buiten sporten heeft zijn voor- en nadelen. Nu de zomer ten einde komt en met de vallende bladeren ook de temperatuur een duik neemt, is de stap om eruit te gaan soms net wat groter. Met deze tips voor de perfecte buitensessie blijft buiten sporten leuk. 

Opwarmen 

Begin altijd met een goede warming-up. Het kost je maar een paar minuten om warm te worden voor een work-out, maar de voordelen zijn enorm, vooral wanneer je buiten sport. Koude spieren zijn kwetsbaar en gevoeliger voor blessures en spierpijn. Door ze op te warmen, raken je spieren goed doorbloed, neemt de zuurstof toe en worden afvalstoffen makkelijker en sneller afgevoerd. 

Layer up! 

Als het buiten guur en grijs is, heb je al gauw de neiging om je dikste trui aan te trekken. Van sporten krijg je het echter vanzelf warm, en dan kan die dikke trui verstikkend zijn. Door laagjes te dragen (bijvoorbeeld een t-shirt, longsleeve en windjack) kun je je outfit gemakkelijk aanpassen aan de intensiteit van je training. Knoop bij hoge inspanning je vest even om, maar trek ‘m in de rust of bij je cooling down weer aan. Als het écht koud begint te worden, draag dan een muts. Je hoofd is erg gevoelig voor veranderingen in de temperatuur. 

Goede bodem 

Als er energie uit gaat, moet er ook energie in. Juist in de kou verbrand je meer energie en om warm te blijven heeft je lichaam meer brandstof nodig. Daarom is het slim om een uur tot een halfuur voor de work-out een koolhydraatrijke maaltijd te eten. Na het sporten zijn juist eiwitten goed, die helpen bij het spierherstel. 

Weer of geen weer 

Wolkbreuken, windhozen en onverwachte warme dagen; de herfst kan zo onvoorspelbaar zijn. Bekijk van tevoren de weersvoorspelling, zodat je weet of je je wind- of regenjack moet aantrekken, of dat je ‘m helemaal kunt thuislaten. Twijfel je? Zorg dan dat het een jackje is dat je ook om je middel kunt knopen. 

Veilig op pad 

Omdat het langer donker is dan licht, is het aan te raden om te investeren in verlichting en reflecterende kleding. Door zichtbaar te blijven voor automobilisten, fietsers, wandelaars en andere sporters, zorg je ervoor dat je veiliger op pad bent. Met een maatje sporten kan er trouwens voor zorgen dat jij je veiliger voelt tijdens jouw work-out, én het is een extra motivatie om toch die kou te trotseren. 

Tips

  • De een wordt opgewekt van een frisse herfstwandeling, de ander is pas tevreden als hij helemaal onder de modder zit. Ben jij er nog niet over uit? Misschien is een van deze buitensporten wel iets voor jou.
  • Survivallen is juist leuk in de herfst. Ben jij een bikkel en durf je alles aan? Geef dan zeker de survivalsport eens een kans. 
  •  Een stoere fietstocht door de roodgekleurde herfstbossen is de perfecte combinatie van spanning en ontspanning. 
  • Zolang het water niet dichtvriest, kan er gesupt worden. Een wetsuit is overigens geen overbodige luxe. 

Deel dit bericht